Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

co ouderschap

• Ik dus.

Even jullie idee hierover vragen.

Kort de situatie;

vader en moeder zijn gescheiden. Moeder heeft eerst nog in het huis gewoond, kreeg na 5 maanden een eigen woning. Vader verbleef in een bungalow op een park al die tijd. Dochter en zoon hebben bezoeksregeling (iedere woensdag op donderdag en om het weekend). Kinderen mogen regematig tussendoor bij de andere ouder slapen.

Vader wil nu co ouderschap (week op, week af) voor alleen zijn zoon. Dochter geeft aan geen co ouderschap te willen..

Visie 1: Co ouderschap moet zo snel mogelijk geregeld worden, omdat zoon (7)papa erg mist. Ook voelt hij zich in het huis van moeder niet thuis. Dus volg het gevoel van zoon.

Visie 2: co ouderschap nog een half jaartje uitstellen en hem de rust en regelmaat geven om te wennen aan de situatie. Aan het nieuwe huis van moeder (dus nieuwe vriendjes maken, nieuwe omgeving verkennen, etc.).

Ben benieuwd hoe jullie erover denken.

• Anne-Mieke

Ik ben van mening dat een goed uitgevoerd co-ouderschap voor het kind nét zoveel rust en regelmaat kan geven als een ‘gewone’ omgangsregeling. Als beide ouders tenminste de intentie hebben daaraan volledig mee te werken en ook in staat zijn om zonder geruzie overleg met elkaar te voeren. Want dat is dus wel een vereiste om co-ouderschap te laten slagen.

Ook als het kind om de andere week bij vader is zal het snel genoeg aan de nieuwe situatie bij moeder wennen, zeker als moeder het kind voldoende liefde, zorg en aandacht geeft. Kinderen zijn daar doorgaans flexibel genoeg voor.

Als het kind zijn vader erg mist zal het uitstellen van het co-ouderschap dat gemis waarschijnlijk ook niet minder erg maken. En als het kind daardoor niet lekker in z'n vel zit zou dát juist het wennen aan de nieuwe situatie bij moeder wel eens in de weg kunnen staan.

Daarbij; Weinig omgang hebben met één van de ouders kan leiden tot een minder sterke band tussen het kind en die ouder. Hoe vaker een kind omgang kan hebben met beide ouders, des te beter is dat voor de ontwikkeling van de band tussen het kind en zijn beide ouders

Ik ga dus voor visie1, omdat dat m.i. méér in het belang van het kind is dan visie 2

• purk

Als zoontje visi 1 zou willen, en vader wil dit ook, zou ik kiezen voor 1.

Scheiding is altijd wennen voor kinderen, of je nu 1 of 2 zou doen