Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Co-ouderschap

• Erik

Wie kan me helpen met de volgende vraag:

Mijn partner en ik gaan uit elkaar. We proberen alles in goed overleg te regelen.

Vooralsnog hebben we afgesproken dat de kinderen van vrijdagmiddag tot en met zondagavond bij mij zijn.

Ik wil dit graag formeel vastleggen als co-ouderschap.

- Welke eisen zijn daaraan verbonden

- Hoe moet ik dat formeel regelen

- …..

Dank voor je tijd. Erik

• Ria/Lotte/Flor/Sophie

Beste Erik,

Regel schriftelijk zoveel mogelijk wat de omgang met je kinderen betreft, om later (jaren later) misverstanden te voorkomen en zet alle twee een handtekening voor akkoord met datum.

Want je doet het niet voor jullie twee of de buitenwacht maar in het belang van jullie kinderen, om te zorgen dat ze geen trauma oplopen.

En als jullie samen voor het Co-ouderschap kiezen (via de rechter), behoud je samen het ouderschap, je woont niet meer samen maar neemt wel samen de beslissingen wat de kinderen aangaat. Emotioneel blijf je er dus bij betrokken.

Maar deze afspraak is niet voor altijd bindend, altijd kan een van de twee deze afspraak te niet doen, meestal krijgt de verzorgendeouder (de moeder) dan het ouderschap toegewezen van de rechter.

Maar dat hoeft niet, jij kunt ook bij de rechter het ouderschap eisen in het belang van je kinderen, omdat jij toevallig de verzorgende ouder bent en je ex-partner (de vrouw) de kostwinner. Of je eist het ouderschap op bij de rechter tijdens de hoorzitting omdat jij vindt dat je ex-partner niet bij machte is om de kinderen evenwichtig op te voeden. Laat deze mogelijkheid niet voorbij gaan.

Hebben jullie wel eens aan relatietherapie gedacht ( door een relatietherapeut geen maatschappelijkwerker, scheiden is heus geen lolletje hoor.

En als jullie verschillende dingen/activiteiten ondernemen omtrent jullie relatie spreek dan samen af om de buitenwacht niet te informeren, zelfs jullie beste vrienden niet. DOE HET SAMEN.

Informeer via jullie huisarts naar Huize Zonneduin te Bloemendaal deze geeft ook onderandere relatietherapie en bespreek wat jullie mogelijkheden zijn.

Er komen daar veel mensen, wees niet bang dat je de enige bent hoor.

Veel succes!!

Ria

• Anne-Mieke

Hier vind je de nodige info:

http://www.scheiding-omgang.nl/omgangsrecht/frames/co-ouder_f.html

• Erik

Dank voor jullie reacties.

Als de kinderen van zondagavond tot en met vrijdagmiddag (en waarschijnlijk binnenkort: donderdagmiddag) bij hun moeder zijn en de rest van de tijd bij mij dan is het mij nie helemaal duidelijk wie de verzorgende ouder is. Degene waar ze de meeste uren doorbrengen?

Wat ik wel eens ergens heb gelezen is dat co-ouderschap alleen kan als je 3 maal 24 uur de zorg voor de kinderen hebt. Ik krijg nu de indruk dat deze eis niet meer bestaat. Is dat zo?

Dank voor jullie tips en lieve woorden.

• Anne-Mieke

Het begrip co-ouderschap is niet in de wet vastgelegd. Er is dus ook niet precies in de wet omschreven hoe de zorg voor het kind bij co-ouderschap verdeeld dient te worden. Wel wordt co-ouderschap in de praktijk gezien als een regeling waarbij er sprake is van een gelijkmatige verdeling van de zorgtaken tussen de beide ouders. En het algemeen betekent gelijkmatige verdeling van de zorgtaken dat elk (gemiddeld) minimaal drie etmalen (3 keer 24 uur) per week voor het kind zorgt. Is het kind de ene week bij de ene en de andere week bij de andere ouder dan is er dus ook sprake van co-ouderschap. Die norm van gemiddeld 3 keer 24 uur per week wordt b.v. ook gehanteerd door gemeenten m.b.t. de bijstandsuitkering. Verder worden bij een co-ouderschapsregeling belangrijke beslissingen m.b.t. het kind ook echt gezamenlijk genomen, b.v. bij het kiezen van een school of zorgverlener e.d., maar ook m.b.t. de opvoeding.

Ten opzichte van een traditionele omgangsregeling is er dus wel een duidelijk verschil betreffende de verdeling van de opvoedings- en verzorgingstaken.

Bij wie van de ouders het kind bij co-ouderschap moeten worden ingeschreven mogen de ouders zelf bepalen. Dat mag dus ook zijn bij de ouder waar het kind drie dagen per week verblijft. En de ouders mogen ook het ene kind bij de ene ouder inschrijven en het andere kind bij de andere.

• Anne-Mieke

Als de kinderen minder dan 3 keer 24 uur per week bij u verblijven kunnen ze volgens de regels die gelden voor inschrijving bij de GBA niet op uw adres worden ingeschreven. Dat wil echter nog niet zeggen dat er dan geen sprake van co-ouderschap kan zijn. De wet geeft immers geen definitie voor dat begrip en dus kan men daarvoor alleen aansluiting zoeken bij wat men in het algemeen onder co-ouderschap verstaat. Maar juist het ontbreken van een wettelijke definitie laat ook een andere dan de gebruikelijke vormgeving toe. Waar het om gaat is dat het totaal van opvoedings- en zorgtaken min of meer gelijk verdeeld moet worden, maar daar kun je dus op verschillende manieren invulling aan geven.

Bij co-ouderschap is er geen sprake van een verzorgende ouder en een niet -verzorgende ouder. Beiden zijn dan verzorgende ouder. Alleen kan het kind maar bij één van die ouders worden ingeschreven in de GBA. dat adres wordt dan gezien als de hoofdverblijfplaats van het kind

Wanneer men een co-ouderschapsregeling afspreekt, dan legt men deze vast in een echtscheidingsconvenant of in een co-oudercontract in de vorm van een notariële akte. Hierin regelt men wie wanneer de kinderen heeft en de financiële zaken rondom de kinderen. Daarnaast kan men nog diverse andere punten die met de opvoeding en verzorging te maken hebben vastleggen. Eventueel kunnen de ouders daarbij gebruik maken van professionele bemiddeling of begeleiding.