Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vorige topic zette me aan het denken

• .

M'n bijna ex was geen fijne vader voor de kinderen, soort geestelijke mishandeling zeg maar.

Nu denk ik, stel dat er iets met mij gebeurt, ik moet er niet aan denken dat ze bij hem moeten gaan wonen.

Kan je daar iets over vast laten leggen?

Ik bedoel, nu hebben we 1 advocaat en wordt alles zo'n beetje geregelt zoals ik het er mee eens kan zijn, maar als ik nu om een hoe-heet-het? uitzetting van de ouderlijkemacht oid? verzoek zal hij beslist flink tegenwerken, k wil daar dus omheen als het even

• Anne-Mieke

Nee, daar kun je niets over vast laten leggen. Het is wettelijk geregeld dat gezamenlijk ouderlijk gezag na overlijden van één van de ouders automatisch overgaat in eenhoofdig ouderlijk gezag voor de andere ouder.

Wel zou je de rechter nú al kunnen verzoeken om het gezamenlijk gezag om te zetten in eenhoofdig gezag, maar dan moet je daar wel goede argumenten voor kunnen aanvoeren. Ook kinderen vanaf 12 jaar worden bij zo'n verzoek door de rechter gehoord.

Een minderjarig kind vanaf 12 jaar kan ook zélf verzoeken om gezagswijziging, tijdens of na de echtscheidingsprocedure. En zelfs een jonger kind kan daarom verzoeken, mits hij de situatie goed kan begrijpen.

Bij een verzoek om gezagswijziging zal de rechter de belangen van het kind voorop stellen. Daarbij moet je ervan uitgaan dat handhaving van het gezamenlijk ouderlijk gezag in beginsel in het belang van het kind wordt geacht. Er zullen dus goede argumenten aangevoerd moeten worden om de rechter ervan te overtuigen dat handhaving van het gezamenlijk ouderlijk gezag juist tégen de belangen van het kind zou zijn. Dat je ex ‘geen fijne vader was’ is daarvoor niet genoeg. Er zal dus b.v. aangetoond moeten worden dat er sprake is geweest van geestelijke mishandeling.

Ontheffing van het ouderlijk gezag wordt normaliter bij de rechter aangevraagd door de Raad voor de Kinderbescherming of de Officier van Justitie. Het is een maatregel die door de kinderrechter wordt opgelegd, maar met medewerking van de ouders zelf.

Er bestaat ook gedwongen ontheffing van het ouderlijk gezag wanneer de ouders niet mee wensen te werken. De rechter besluit dan tot gedwongen ontheffing uit het ouderlijk gezag. Je moet hierbij denken aan gevallen waarin b.v. al sprake is van langdurige uithuisplaatsing van een kind of psychiatrische stoornis van een ouder.

Ontzetting uit het ouderlijk gezag gaat nóg veel verder. Ontzetting uit het ouderlijke gezag kan worden aangevraagd door de Raad voor de Kinderbescherming of de Officier van Justitie, maar b.v. ook door de andere ouder of door familie van het kind. Ontzetting uit het ouderlijke gezag is nooit vrijwillig en is een zware maatregel, die alleen wordt opgelegd door de rechter als er sprake is van ernstig verwijtbaar gedrag. Daarbij moet je denken aan ernstige verwaarlozing, mishandeling of misbruik van het kind of aan een ouder die er zo'n slechte levensstijl op na houdt dat dat schadelijk is voor het kind. Ontzetting uit het ouderlijk gezag is een maatregel die dus slechts in een beperkt aantal gevallen wordt genomen.

• Danielle

Kan een niet-verzorgende ouder via de RvK ook ontheffing aanvragen voor een kind? Dit mbt een kind dat tijdens het huwelijk geaccepteerd is (niet een biologisch kind) en nu zonder mede weten van de niet-verzorgende ouder weer volledig contact heeft met biologische ouder. Of zijn er hier nog andere mogelijkheden te bedenken?

Verzorgende ouder valt niet of nauwelijks mee te communiceren.

• Anne-Mieke

Als je bedoelt of de niet-verzorgende (niet-biologische) ouder om die reden onder het ouderlijk gezag uit zou kunnen komen, dan is het antwoord: Nee.

En misschien is het ook niet onbelangrijk om erop te wijzen dat ook een van het gezag ontheven of uit het gezag gezette ouder onderhoudsplichtig blijft voor het kind.

• .

mishandeling (geestelijk) en verwaarlozing zal aantoonbaar zijn.

Ons kind is nl onderzocht door psychologen enz ivm een gedragsstoornis en er zal het eea aan het licht gekomen zijn denk ik.

Destijds stuiterde ik bij het woord verwaarlozing in het dossier omdat ik toen nog lang niet alles wist:?

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord.

• Danielle

Ik bedoelde niet zo zeer om er onderuit te komen, maar meer of het een mogelijkheid is. Dit om dat mijn man totaal geen zeggenschap krijgt van zijn ex-vrouw, terwijl hij wel samen met haar het ouderlijk gezag heeft.

Er gebeuren nu vele dingen die hij niet door de beugel vindt kunnen, maar hij krijgt gewoon steevast het antwoord dat hij haar vader niet is.

Ik wil verder niet uitwijden hier, want dan dwalen we af van het topic, maar we zijn opzoek naar mogelijkheden. Vandaar de vraag.

• Anne-Mieke

De enige rechten die je man heeft zijn het recht op omgang met het kind en het recht op informatie en consultatie m.b.t. het kind.

Het informatie- en consultatierecht houdt in dat de verzorgende ouder jouw man op de hoogte moet houden van belangrijke zaken die met het kind te maken hebben (b.v. over gezondheid en school) en raadplegen bij belangrijke beslissingen die het kind aangaan. De verzorgende ouder is echter uiteindelijke wel degene die beslist.

De rechter kan op verzoek van je man een informatie- en consultatieregeling vaststellen. In zo’n regeling wordt dan vastgelegd hoe vaak bepaalde informatie wordt gegeven en op welke manier.

In het belang van het kind kan de rechter echter óók beslissen dat de verzorgende ouder jouw man niet (meer) hoeft te informeren of om raad hoeft te vragen. De verzorgende ouder kan hier om vragen, maar de rechter kan het ook uit eigen beweging beslissen.

Het grootste probleem zit hem in het feit dat nakoming van een omgangsregeling en een informatie- en consultatieregeling moeilijk af te dwingen is. In veel gevallen trekt de niet-verzorgende ouder uiteindelijk toch aan het kortste eind, zeker als de verzorgende ouder (of het kind zelf) blijft tegenwerken.

• Danielle

Anne-Mieke schreef:

>

> Het grootste probleem zit hem in het feit dat nakoming van

> een omgangsregeling en een informatie- en consultatieregeling

> moeilijk af te dwingen is. In veel gevallen trekt de

> niet-verzorgende ouder uiteindelijk toch aan het kortste

> eind, zeker als de verzorgende ouder (of het kind zelf)

> blijft tegenwerken.

Precies en dat is dan ook het ergste van het verhaal. Ruim 10 jaar mocht hij de vader zijn en nu ineens zonder enige aankondiging wordt hem dat ontnomen.

Kind werkt (nog) niet echt tegen. Wel wat prutteltjes, maar die komen duidelijk van de moeder af. Ook dit kind geniet altijd als ze hier is (met de nadruk op als)

De moeder zal nooit zomaar naams verandering toestaan of dat het kind samen met mijn man bij de rechter aanvraag doet om weer kind te mogen worden van de biopa (even simpel gezegd).