Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vraag over op de hoogte houden van belangrijke zaken

• Vierde kindje 4-10-2008

Het informatie- en consultatierecht houdt in dat de verzorgende ouder jouw man op de hoogte moet houden van belangrijke zaken die met het kind te maken hebben (b.v. over gezondheid en school) en raadplegen bij belangrijke beslissingen die het kind aangaan.

Even gekopieerd uit een vorige topic.

Waarover moet je als verzorgende ouder de andere ouder op de hoogte houden?

Ik begrijp dat als een kind ernsig ziek is, iets breekt, het aan de drugs raakt oid je de andere ouder moet informeren.

Maar als het kind naar de huisarts gaat voor pijn in een knie, waar niets bijzonders uitkomt, moet je dan ook de andere ouder inlichten? Of er wordt bloed geprikt om te kijken of een kind bloedarmoede heeft, wat niet zo blijkt te zijn. Is het dan genoeg als het kind dat zelf meldt aan de andere ouder?

Of als het kind een aantal onvoldoendes haalt op school en smeekt of je de andere ouder dat niet wil vertellen? De leeftijd van deze kinderen is 16,5 en 14 jaar.

• purk

ik denk dat je het even andersom moet draaien,

stel je kinderen zijn bij hun vader, en er gebeurd iets dergelijks.

Zou je dan op de hoogte gebracht willen worden?

• Anne-Mieke

Hoe het informatie- en consultatierecht wordt ingevuld moeten de ouders in eerste instantie samen regelen. Lukt dat niet, dan kan evt. de rechter gevraagd worden een regeling vast te leggen. Daarbij zal het dan alléén gaan om echt belangrijke zaken. Een bezoekje aan de huisarts i.v.m. een pijnlijke knie of een prikje i.v.m. mogelijke bloedarmoede vallen daar niet onder, als het kind een operatie moet ondergaan b.v. wel. En als het kind aan de drugs raakt wordt dat meestal ook belangrijk genoeg geacht om te melden. Voor wat de schoolresultaten betreft zal de verzorgende ouder de andere ouder doorgaans alléén op de hoogte hoeven te stellen van de rapportcijfers en of het kind zich verder goed gedraagt op school. Overigens heeft ook de school zélf een informatieplicht naar de niet-verzorgende ouder toe. Die ouder kan dus ook zelf aan de school vragen hoe het kind daar functioneert.

Normaal gesproken zou het geen probleem moeten zijn om de andere ouder gewoon op de hoogte te stellen van elk behaald (proefwerk)cijfer, ook al zou de andere ouder dan boos op het kind worden. Maar als het kind voor een paar slechte cijfers b.v. echt onredelijk zwaar gestraft zou worden of als daardoor het hele weekend wat het kind bij de andere ouder doorbrengt verziekt zou worden, dan kan dat natuurlijk anders liggen. Dat zou dan immers ook wel eens teveel tegen het belang van het kind kunnen zijn.

Dank je wel voor je antwoord! Hier heb ik iets aan.

• Danielle

Nog een andere aanvulling hierop….

Als een kind 12 jaar of ouder is mag het kind school, HA, sportvereniging, etc. zelf verzoeken geen info te verstrekken aan de niet-verzorgende ouder.

Je hebt dan als niet-verzorgende ouder het nakijken. En nee, er is geen rechter die daar iets tegen inbrengt daar het kind het zelf aangeeft.

• Anne-Mieke

Kinderen vanaf 12 jaar hebben bij dergelijke zaken het recht om gehoord te worden door de rechter, maar het is uiteindelijk de rechter die beslist en niet het kind. Als het kind alleen maar tegen de rechter zegt dat het niet wil dat de andere ouder geïnformeerd wordt, dan is dat niet voldoende. Het kind zal ook duidelijk moeten maken waaróm het dat niet wil.

Ik heb er geen problemen mee om hem op de hoogte te houden van belangrijke dingen. Wie ben ik om het recht te hebben mijn ex bij een echt ziek kind weg te houden? Maar onze verstandhouding is dusdanig slecht dat ik niet te pas en te onpas contact met hem wil hebben. Op iedere mail die ik stuur, volgt een hatelijke mail terug. Vandaar.

• purk

bah, das waardeloos…

• jooje

hoi allemaal,

mijn dochter heeft voor 2 maanden terug een week lang in het ziekenhuis gelegen.

dezelfde dag van de spoedopname heb ik haar vader ingelicht. nu komt het hij zei geen tijd te hebben en dat hij de volgende dag in de middag wel een keer zou bellen uiteindelijk belt hij de volgende dag is een keer tegen de avond pas om 17.30 uur hoe het gaat en dat hij om bepaalde redenen niet kan komen. hij kwam met erg veel smoesjes toen ik hem uiteindelijk betrapte op een leugen en daar betrapte hij zich zelf ook op en schok daarvan! nou ja de volgende dag is hij toch gekomen, hij is een uurtje bij zijn dochter geweest! ( het ergste vindt ik dat ze geen kadootje van hem heeft gekregen maar ja dat is persoonlijk en zelf vondt ze het ook niet leuk van iedereen heeft ze een kadootje gekregen bahalve van haar eigen vader ). en de rest van de week heeft hij totaal geen contact opgenomen hoe het met zijn dochter gaat.

binnenkort wordt ze geopereerd ik heb haar vader hiervan niet op de hoogte gebracht. ik weet het, het is fout van mij maar toen ze in het ziekenhuis lag heeft hij haar ook laten barsten.

de omgangsregeling heb ik stop gezet omdat ze in die week en de weken daarna met nare verhalen kwam wat er allemaal gebeurde als ze bij haar vader was wat er wel eens is gebeurd bijv. met het hoofd tegen de muur gedrukt!!!!

en wat is nou wijsheid?

• Danielle

Vergeet niet dat een kind op een bepaald moment zich achter de bezorgde verzorgende ouder gaat scharen en dus dingen bij de niet-verzorgende ouder als eng/raar/onplezierig gaat beschouwen.

Probeer mbv bijvoorbeeld een huisarts uit te zoeken of dit soort dingen inderdaad plaatsvinden. Dan kan niemand jou ooit beschuldigen van het feit dat jij je kind bij de vader weg houdt uit treiterij, maar dan ben je terecht bezorgd.

@ Anne-Mieke…

Kinderen van 12 jaar en ouder mogen dit soort dingen zelf overleggen met hun school etc. Als zij op school doorgeven dat zij niet willen dat hun gegevens naar de niet-verzorgende ouder gaat, dan mogen zij dit niet doen. Dan kun je als niet-verzorgende ouder je recht proberen te halen bij de rechter, maar dat zal je niet echt lukken.