Mijn vriend is een paar jaar geleden gescheiden.
Ze waren in gemeenschap van goederen getrouwd.
Er is een echtscheidingconvenant getekend door beide en is door de rechter bekrachtigd.
Hij heeft zijn ex vrouw vind ik netjes achtergelaten. 25.000 euro voor 2 jaar getrouwd zijn.
Mijn vriend heeft een bedrijf. Nu wil ze zijn aandelen van het bedrijf in klinkende munt hebben. Deze hebben ze (mondeling afgesproken) uit het echtschedingconvenant gehaald. Verder heeft hij een schuld aan zijn bedrijf. Om haar te behoeden zodat ze niet met een schuld zou blijven zitten, heeft hij dit uit het echtscheidingsconvenant gehaald met haar (mondelinge) toestemming
Verder kon zij terug naar haar huis. Die ze tijdens huwelijkse periode had verhuurd. Dit is een koophuis. En is gekocht tijdens de huwelijkse periode.
Aangezien zij de aandelen opeist,terwijl er finale kwijting en decharge is afgesproken en getekend in het echtscheidingconvenant.
Kan mijn vriend als zij de aandelen opeist. Ook zijn deel dan opeisen. oa de helft van de overwaarde van het huis. (huis is inmiddels verkocht en was dus gekocht in de tijd dat ze getrouwd waren) Ook heeft hij een schuld aan zijn bedrijf.
Kan hij haar daar ook voor laten opdraaien?
Of kunnen ze helemaal van elkaar niets meer vorderen ivm het tekenen van het echtscheidingsconvenant op basis van finale kwijting en decharge