Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Incidenteel Partneralimentatie

• Mo

Hallo,

Meteen na mijn scheiding, 3 maanden geleden, moest ik partneralimentatie betalen omdat mijn ex was in de bijstand. 3 weken geleden had ze werk gekregen en tot nu toe heb ik niks gehoord van de gemeente.

Ik wil een lening aansluiten voor aanschaf van een auto omdat mijn oude auto is aan vervanging toe. Als ik een lening aansluit zou in principe mijn draagkracht veranderen daardoor zou ik minder moeten betalen maar hoe zou de gemeente daarover reageren als mijn ex terug keert in de bijstand na 1 of 2 maanden?

Alvast bedankt.

Mo

• TopCat

Als uw ex een baan heeft waarbij zij geen (aanvullende) bijstandsuitkering meer ontvangt, valt er voor de gemeente niets meer te verhalen.

Wanneer zij echter na enige tijd weer terugvalt in de bijstand, mag de gemeente deze bijstand niet meer op u verhalen. Er is namelijk geen causaal verband tussen uw scheiding en de bijstandsuitkering.

“Causaal verband” wil zeggen dat de bijstandsuitkering van uw ex niet het directe gevolg is van de scheiding.

Zij ontvangt de uitkering dan immers omdat zij haar baan verloren is…

T.C.

• Mo

Ik heb altijd begrepen, zelf als er geen causaal verband is, dat gedurende 12 jaar de aanvullende bijstandsuitkering “PA” telkens moet betaald worden als mijn ex in de bijstand terecht komt.

Maar het zal niet eenvoudig om een aanbetenaar van de gemeente ermee wijs te kunnen maken. Is er een artikel die dat regeld of moet ik weer naar een advocaat?

Mijn dank.