Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bezoekrecht

• Tante

Ik zal proberen mijn probleem zo kort mogelijk uit te leggen: mijn broer heeft 5 jaar geleden een relatie gekregen met een vrouw die al een dochter had. Inmiddels is die dochter 8 jaar.

Het meisje (dat ik overigens helemaal als mijn nichtje zie) heeft natuurlijk ook een biologische vader. Een vervelende man, waar mijn schoonzusje bij weggevlucht is omdat hij gewelddadig is.

Naar zijn dochter kijkt hij alleen om als hij daar zelf zin in heeft. Alimentatie betaalt hij niet; hij zit in de schuldsanering.

Hij weet dat zijn dochter gek op mijn broer is, en heeft nu een procedure opgestart om het bezoekrecht uit te breiden. dat houdt onder meer in dat ze bij hem moet slapen.

Mijn nichtje wil dit niet, er wordt toch niet naar haar omgekeken, zeker niet sinds daar een baby is geboren. Als ze 's avonds weer thuis komt heeft ze meestal niks te eten gehad bij haar vader.

Gisteravond wilde ze met me praten. Ze was bij haar vader geweest, en hij had haar geslagen en aan haar oor getrokken. Ze wil er niet meer heen, en was erg verdrietig.

Helaas heeft de advocaat van mijn broer en schoonzus al gezegd dat de rechter waarschijnlijk gaat zeggen dat ze gewoon bij hem moet slapen. Mijn nichtje wordt niet gehoord, omdat ze nog te jong is??

Laat ik duidelijk zijn: als ze er graag heen zou gaan, zou er niks aan de hand zijn, en mijn broer en schoonzus zouden er dan ook niks tegen willen ondernemen.

Maar ze is bang voor haar vader.

Wat kan er gedaan worden om haar te helpen?

• .

Ik adviseer je/hun een advocaat te raadplegen.

Weet je, je verhaal geloof ik wel, maar doet de rechter dit ook?

Ik trek zoonlief ook wel eens aan z'n oor, om hem open te te stellen voor wat ik zeg:D, ik ben daarmee niet meteen een slechte ouder.

en kids zijn zo goed in het uitspelen……………..

Snap je me nog?

maar ik begrijp dat je ermee zit, iets doen ermee dus;) succes!

• Tante

Natuurlijk, ik trek mijn eigen jongens ook wel eens aan hun oren.

Maar 1 ding kan ik met zekerheid zeggen: mijn nichtje speelt de boel NIET tegen elkaar uit! Ze is alleen maar bang als ze aan haar vader denkt. Als ik één van mijn kids op zijn kop geef, duikt zij in elkaar! Lijkt me geen normale situatie.

Wat betreft de uitspraak: de advocaat van mijn broer en schoonzus heeft al duidelijk gemaakt dat haar vader waarschijnlijk gaat winnen; hij is tenslotte haar vader.

• Danielle

Zoveel mogelijk van dit soort gevallen opschrijven en dit via de advocaat naar de rechtbank laten sturen en op die manier iets van de KinderBescherming inschakelen. Probeer de omgang te regelen met begeleiding. Op die manier kan die vent niet zeggen dat hij geen omgang mag en hebben jullie iemand achter de hand die het kind in de gaten houdt.

• .

Ik geloof je wel hoor, maar een rechter moet het ook geloven snappie.

Wel een rottige situatie, ik hoop dat het meiske beschermt gaat worden tegen haar “pa”, succes!

• Tante

Dank jullie wel voor jullie reactie!

We gaan er meteen mee aan de slag.

• leila

Ja de rechter zegt zeer waarschijnlijk dat het kind de beide ouders moet blijven zien.

Het kind heeft ook de natuurlijke behoefte daaraan,ookal lijkt het soms dat een kind bang lijkt voor een van de ouders. Dat heeft vaak (niet altijd natuurlijk) te maken met het gedrag van de verzorgende ouder. Die laat vaak (on)bewust merken dat ze het niet fijn vinden dat hun kind daar verblijft. Is vaak ook wel terecht hou me ten goede maar een kind gaat dan echt de leuke dingen die er ongetwijfeld ook zullen zijn niet laten merken en laten de vervelende dingen wat zwaarder laten wegen.

Maar toch is het het beste voor het kind dat het beide ouders blijft zien.

De rechter zal waarschijnlijk bepalen dat de omgang dan in de eerste instantie begeleid gaat worden door een instantie als het omgangshuis. Die observeert en concludeerd en geeft beide advies hoe om te gaan met de situatie.Als die zien dat de vader daarin niet functioneerd word dat bij de rechter neergelegd en die beslist. Het is uiteindelijk voor beide partijen en het kind het beste dat de omgang vlekkeloos verloopt. Hoe raar dat soms ook klinkt.

• pien

Hier een stukje hoe een minderjarige zijn mening kan geven over bv bezoekrecht: ook een minderjarige heeft inspraak!!

Hopelijk heb je er wat aan.

Kan ik als minderjarige mijn mening geven over de scheiding van mijn ouders?

Als je 12 jaar of ouder bent, mag je zelf aan de rechter komen vertellen wat jij vindt van bepaalde zaken die met de scheiding van je ouders te maken hebben. Dit heet kinderverhoor of hoorrecht.

Jonger dan 12 jaar

Ook als je nog geen 12 jaar bent, maar toch graag met de rechter wilt praten over de scheiding van je ouders en de gevolgen daarvan, kun je dat aan de rechter laten weten. Je kunt een brief schrijven aan de rechter of met de rechtbank bellen. Als de rechter het goed vindt, krijg je een uitnodiging voor een gesprek.

Wat wil de rechter weten?

De rechter wil bijvoorbeeld weten:

• waar en bij wie je het liefste wilt wonen;

• naar welke school je gaat;

• hoe jij over de omgangsregeling denkt (hoe vaak en hoe lang je naar de ouder toe zou willen gaan bij wie je niet woont).

Het gaat verder over eigenlijk alles wat te maken heeft met de scheiding van je ouders en de gevolgen voor jou. Als de rechter dit allemaal weet, kan hij de beslissing nemen die voor jou de beste is.

Uitnodiging van de rechtbank

Wanneer de scheiding door je ouders is aangevraagd bij de rechtbank, krijg je kort daarna een brief die speciaal aan jou is gericht. Daarin staat dat je op een bepaalde datum bij de rechtbank wordt verwacht. Het gesprek vindt plaats in de rechtbank. Je mag zelf beslissen of je naar de rechtbank gaat of niet. Als je zelf al weet wat je zou willen en je hebt daar goed over nagedacht, kun je de vragen die de rechter je stelt snel beantwoorden en dan duurt het gesprek misschien een kwartiertje of nog minder. Maar het kan ook zijn dat je veel vragen hebt. Dan duurt het gesprek natuurlijk langer. Hoe dan ook, vergeet niet dat de rechter kijkt naar wat voor jou en jouw toekomst de beste oplossing is, dus neem alle tijd die je nodig hebt.

De rechter beslist

De rechter wil graag weten wat jij van bepaalde zaken vindt. Dat betekent niet dat jij ook mag beslissen over wat er gaat gebeuren. De rechter houdt rekening met jouw mening wanneer hij of zij een beslissing over jou neemt.

Meer informatie

Wil je meer weten over kinderverhoor dan kun je de brochure ‘Kinderverhoor’ downloaden. Wil je met iemand praten over kinderverhoor of over de scheiding van je ouders, dan kun je bijvoorbeeld bellen met de Kindertelefoon, een Kinder- of jongerenrechtswinkel of een Jongeren Informatie Punt (JIP).