Ik zal proberen mijn probleem zo kort mogelijk uit te leggen: mijn broer heeft 5 jaar geleden een relatie gekregen met een vrouw die al een dochter had. Inmiddels is die dochter 8 jaar.
Het meisje (dat ik overigens helemaal als mijn nichtje zie) heeft natuurlijk ook een biologische vader. Een vervelende man, waar mijn schoonzusje bij weggevlucht is omdat hij gewelddadig is.
Naar zijn dochter kijkt hij alleen om als hij daar zelf zin in heeft. Alimentatie betaalt hij niet; hij zit in de schuldsanering.
Hij weet dat zijn dochter gek op mijn broer is, en heeft nu een procedure opgestart om het bezoekrecht uit te breiden. dat houdt onder meer in dat ze bij hem moet slapen.
Mijn nichtje wil dit niet, er wordt toch niet naar haar omgekeken, zeker niet sinds daar een baby is geboren. Als ze 's avonds weer thuis komt heeft ze meestal niks te eten gehad bij haar vader.
Gisteravond wilde ze met me praten. Ze was bij haar vader geweest, en hij had haar geslagen en aan haar oor getrokken. Ze wil er niet meer heen, en was erg verdrietig.
Helaas heeft de advocaat van mijn broer en schoonzus al gezegd dat de rechter waarschijnlijk gaat zeggen dat ze gewoon bij hem moet slapen. Mijn nichtje wordt niet gehoord, omdat ze nog te jong is??
Laat ik duidelijk zijn: als ze er graag heen zou gaan, zou er niks aan de hand zijn, en mijn broer en schoonzus zouden er dan ook niks tegen willen ondernemen.
Maar ze is bang voor haar vader.
Wat kan er gedaan worden om haar te helpen?