Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Ouderlijke Macht

• Natascha

Mijn vraag is, hoe kan ik erachter komen, wie de ouderlijke macht hebben over mijn dochter van 14.

Wij zijn 10 jaar gelden gescheiden, en de laatste jaren loopt mijn ex en zijn huidige vrouw aan iedereen te verkondigen, dat ik afstand van mijn dochter heb getekend en dat ik geen ouderlijke macht meer heb.

Wie kan mij helpen?

• Phoebe

Via de advocaat?

Als je werkelijk getekend hebt moet er ergens bij de rechtbank een stuk liggen.

Kun je je niet herinneren?

• Danielle

Convenant van 10 jaar terug? Papieren van omgangszaken?

Als zij dit roepen, betekent dat dan dat jouw dochter bij jouw ex haar hoofdverblijf heeft? Is er een omgang tussen jou en je dochter of tussen je dochter en jouw ex?

Wat is er nu precies aan de hand?

• Natascha

Mijn dochter woont sinds 8 jaar bij mijn ex, omdat ik door een zwaar autoongeluk toen niet voor haar kon zorgen, en door mijn verhuizing.

Dit is toen allemaal in onderling overleg gegaan, en bij de advocaat vastgelegd.

Ik heb gewoon omgang met mijn dochter, 1 weekend in de 2 weken en de vakanties.

• Erna

Even gegoogled:

Kan een van de ouders alleen het gezag over een kind krijgen?

In de wet staat dat er een uitzondering mogelijk op de regel dat ouders na scheiding samen het gezag over hun kinderen behouden. Op het verzoek van een van de ouders (of een kind van 12 jaar of ouder) kan de rechter besluiten het gezamenlijke gezag te beëindigen en het aan een van de ouders over te dragen. Er moeten voor de rechter wel goede redenen zijn om dit te doen.

Kan dit ouderlijk gezag ook nog gewijzigd worden?

Ouderlijk gezag kan altijd gewijzigd worden. De beslissing van de rechter geldt altijd voor de situatie waarin het kind zich op dat moment bevindt. Deze situatie kan veranderen, waardoor het beter is om het gezamenlijk gezag om te zetten in een-oudergezag of als er al een-ouder gezag was de andere ouder het gezag te laten overnemen. Voor een wijziging moet je je een verzoek indienen bij de rechtbank, hier zal je natuurlijk een advocaat voor nodig hebben.

…………

Dus als jij niets van een rechter gehoord heb of hebt getekend………

• Danielle

Precies zoals Erna zegt, zolang geen ene rechter jou uit de ouderlijke macht heeft ontheven, ben jij gewoon nog steeds net als je ex, ouder met gezag en behoort (of het gebeurt is punt 2) alles in overleg te gaan. Dus je ex en z'n nieuwe partner kunnen brullen wat ze willen. Zorg aub dat je dat ook aan je dochter duidelijk maakt, want voor je het weet wil ze je niet meer zien door alle kwaadsprekerij van die 2.

Sterkte

• Natascha

Mijn dochter is ondertussen 14, dus oud genoeg om de waarheid te weten.

Ik heb haar ook de papieren van de advocaat e.d. laten zien, en ze heeft zelf ook laten weten dat ze bij mij en mijn huidige gezin wil komen wonen.

Ook de jeugdzorg is hiervan op de hoogte en gaat hiervoor stappen ondernemen, mede omdat mijn dochter door haar vader niet “netjes” behandeld wordt.

• Danielle

Dan zijn die uitingen van je ex en zijn nieuwe partner dus kreten uit paniek om dat ze de “macht” over jou beginnen te verliezen. Bereid je dan maar voor op een (helaas) vieze strijd, want als ze nu al beginnen…..

• Johan

Ik ben van mening dat je beter niet de, zoals jij het noemt, ‘ouderlijke macht’ kunt hebben als wel. Het heeft in mijn ogen alleen maar nadelen….

Wie van mening is dat ik onzin praat daag ik bij dezen uit…

Wat zijn de voordelen van het ouderlijk gezag?

Johan.

• Danielle

Grootste voordeel van ouderlijk gezag lijkt mij dat mocht het bij de ander om wat voor reden dan ook misgaan, je je kind sneller van hoofdverblijf kunt laten veranderen dan als je dat niet hebt. De kans is dan groter dat je kind door een ander opgevoed gaat worden of jij het er mee eens bent of niet.

Maar de belangrijkste reden vind ik eigenlijk dat je je kind ten alle tijde het gevoel kunt blijven geven dat je het niet opgeeft. Reken maar dat als er met modder gegooit wordt door een ex, dat dat één van de eerste dingen is die een kind te horen krijgt. Je vader (of moeder) geeft niet om je, hij (zij) heeft het gezag over jou weggegeven.

Verder zouden er theoretisch gezien meer voordelen moeten zijn, maar die worden helaas in de praktijk maar zeer slecht uitgevoerd.