Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Afstand doen van het huis, fiscale gevolgen?

• Simon

Onze scheiding is bijna definitief maar nu heb ik de volgende vraag, mijn ex heeft aftand gedaan van het huis (wat overigens volledig onder hypotheek zit en waar in de huidige economische malaise geenm meerwaarde op zit) Heeft dit nog fiscale gevolgen voor mij na de scheiding als we door middel van overschrijving van het huis op mijn naam de zaken onderling regelen?

• Anne-Mieke

Nee, dat heeft geen fiscale gevolgen voor u. Als u volledig eigenaar van de woning bent dan mag u uw hypotheeklasten voor die woning ook volledig aftrekken.

Wel zal niet alleen het eigendom van de woning op uw naam gezet moeten worden, maar ex zal ook moeten worden uitgeschreven van de hypotheek. En of ex uitgeschreven kán worden is afhankelijk van het feit of u over voldoende inkomen beschikt om alleen de hypotheeklasten te kunnen dragen. Is volgens de hypotheekverstrekker uw inkomen daarvoor ontoereikend, dan zal ex ook niet worden uitgeschreven van de hypotheek en blijft zij hoofdelijk aansprakelijk voor terugbetaling terwijl zij (omdat ze geen eigenaar meer is) geen rechten meer kan doen gelden op de woning. En als ex dat niet wil zal de woning alsnog verkocht moeten worden om ex van haar aansprakelijkheid m.b.t. de hypotheek te verlossen.

• Simon

Dank je voor je uitgebreide antwoord Anne-Mieke! We zullen spoedig naar de notaris moeten! Ik begreep wel uit voorlichting van de belastingdienst dat we over 2008 nog gezamenlijk aangifte kunnen doen, dit zou voordeliger uit kunnen pakken kwa teruggave!

• henkie

Simon schreef:

We zullen spoedig naar de notaris moeten!

Zou je niet allereerst naar de bank/hypotheekverstrekker gaan? Eén van tweëen:

1

De bank vindt dat jij de hele hypotheeklast kan blijven dragen. Jullie zouden dan naar de notaris kunnen gaan om tegelijkertijd het huis toe te bedelen aan jou én je ex te ontslaan van haar hypotheekaansprakelijkheid.

2

De bank vindt niet dat je de gehele hypotheeklast kan blijven dragen. Er zit dan weinig anders op dan het huis te verkopen. Uit de verkoop van het huis wordt de hypotheek afgelost en delen jullie het batig os nadelig saldo. Dat kan allemaal even duren.

Als ik je ex was zou ik niet akkoord gaan met nu alvast afstand te doen van haar helft van het huis, maar wel aansprakelijk te blijven voor de hypotheek.

• Simon

Uiteraard Henkie,

we gaan eerst met de hypotheekverstrekker om tafel! Bedankt voor het meedenken.Simon schreef:

>

> Onze scheiding is bijna definitief maar nu heb ik de volgende

> vraag, mijn ex heeft aftand gedaan van het huis (wat

> overigens volledig onder hypotheek zit en waar in de huidige

> economische malaise geenm meerwaarde op zit) Heeft dit nog

> fiscale gevolgen voor mij na de scheiding als we door middel

> van overschrijving van het huis op mijn naam de zaken

> onderling regelen?

• JanvL

Het is niet per defenitie zo, dat een gezamenlijke aangifte (als elkaar fiscaal partner) voordeliger is. Dat hangt van allerlei omstandigheden af. De enigste oplossing is het maken van een drietal aangiften en de beste daaruit kiezen.

Niet onverstandig zou zijn, om de aangifte te laten doen door een deskundige. U kunt n.l. heel gemakkelijk een verkeerde keuze maken.

• Erasmus

Ik heb in 2007 een casco woning gekocht met mijn vriend. Nu blijkt dat de relatie geen kans van slagen heeft. De woning is niet af. Ik wil afstand doen van de woning, zodat ik alleen opnieuw kan beginnen. Wat zijn mijn opties en wat zijn de nadelige gevolgen voor mij?

• gerritsen

Ik heb in 1979 met mijn ex man een huis gekocht,we zij inmiddels 30 jaar gescheiden maar er is nooit een boedelscheiding geweest

Onze kinderen wonen in het huis.Nu wil ik afstand doen van het huis, want ik kan de belasting die ze rekenen op het vermogen

niet meer betalen.Wat heeft dat voor fiscale gevolgen voor mij en mijn ex man.

Hartelijke groet

Evertje