Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wat kost een echtscheiding

• Jolanda

Goedenavond

Is er iemand die me wat duidelijkheid kan geven over de kosten van een echtscheiding? Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer.

Een kennisje van me vertelde onlangs dat haar scheiding hun zo'n 500 euro had gekost. Terwijl ik hele andere bedragen tegen kom. Ik heb contact gehad met een scheidingsmakelaar en die noemde een bedrag van rond de 3000 euro. En zei dat dat veel goedkoper was dan via andere instanties. Is dat zo? Kan het echt niet goedkoper? Ik vind het namelijk nogal zonde van het geld.

Onze onderlinge verstandhouding is prima, het zal geen vechtscheiding worden, we willen gewoon alles goed en eerlijk regelen, vooral ook omdat we een kleintje hebben. Dus we kunnen in principe (bijna) alles zelf verdelen en regelen, hebben daar uiteraard wel een stukje begeleiding in nodig voor de officiele dingen.

Wie helpt me op weg?

Bedankt!

Jolanda

• Mar

Jolanda,

Als de onderlinge verstandhouding tussen jullie goed blijft en jullie kunnen er samen uitkomen, dan kun je zelf heel veel zaken regelen op papier (je kunt voorbeelden van ‘convenanten’ downloaden) en de uiteindelijke echtscheiding is een ‘hamerstuk’. Maar…………….

Door heel veel ervaringen wijs geworden, weet ik inmiddels dat iedereen start met de beste bedoelingen (ook ik ben gestart met een mediator en dacht dat we in alles op één lijn zaten), maar heel veel mensen eindigen uiteindelijk toch in een zwaardere scheiding dan op voorhand gedacht.

Mijn eigen scheiding heeft in de eerste 3 jaar zo rond de € 10.000 gekost. En dat schijnt niet eens echt veel geld te zijn.

• Jolanda

Dankjewel voor je reactie.

Woh wat een hoop geld, wat zonde zeg. Waar liep het bij jullie op stuk dan, de onderhandeling (als ik zo brutaal mag zijn om dat te vragen.)

• Mar

Jolanda,

Ja je mag zo brutaal zijn om dit te vragen, maar bij ons liep het stuk op ‘gekwetst ego’ en financiële afhankelijkheid. Vervolgens werden de kinderen gebruikt als ‘machtsmiddel’. Ik mocht dan uiteindelijk wel scheiden, maar mocht eerst voor een bedrag van ongeveer 40.000 gulden mijn kinderen terug kopen.

Daar ben ik niet op in gegaan.

(Ik moet er wel bij vertellen dat ik door omstandigheden de kostwinnaar was geworden en mijn man thuis zat, ik zat dus in de positie waar 90% van de mannen in zit).

Maar waar het bij heel veel ‘scheidende’ stellen vaak fout gaat is als er een nieuwe relatie in beeld komt. (En vaak komen die eerder als verwacht).

Ik zou je ook willen adviseren om het artikel te lezen omtrent de `10 meest gemaakte fouten bij echtscheidingen'. Dat is o.a. hier (http://www.praatmee-online.nl/viewtopic.php?t=37&f=16) te lezen.

Oh, ja denk vooral niet dat het jullie niet zal overkomen. Ik hoop het natuurlijk wel, want ik zou iedereen willen adviseren om vooral de zakelijke dingen te scheiden van de emotionele dingen. En meestal heb je daar dus echt een advocaat voor nodig, aangezien jullie beiden vaak te emotioneel betrokken zijn.

• tanja

Jolanda, kom je wellicht in aanmerking voor gesubsidieerde bijstand?

Als jouw inkomen minder is dan € 22.900, dan kost het je € 705 aan eigen bijdrage.

En dan waarschijnlijk nog zo'n € 100 aan leges.

Als je hier niet voor in aanmerking komt dan moeten jullie zoveel mogelijk al samen beslissen zodat het voor de advocaat alleen nog maar een formaliteit is en dus zo min mogelijk uren kan berekenen.

Je kunt op deze website heel veel informatie vinden, dus ik zou zeggen: stel je vragen gerust.

Veel sterkte gewenst.

• Jolanda

Bedankt, ik ga eens kijken/lezen

• Jolanda

Hoi Tanja

Bedankt voor je reactie. Wij hebben/hadden een vrij traditioneel huwelijk, met andere woorden…ik ben huisvrouw en heb dus überhaupt geen inkomen.

Als mijn bijdrage vermindert wordt, wordt de rest dan verhaald op de andere partij, waardoor hij meer betaalt? Of staat zijn bijdrage er los van?

• Mar

Jolanda,

Heb jij wel een opleiding óf hou je op zijn minst rekening met het feit dat je straks (deels) in je eigen onderhoud moet gaan voorzien (voorzover jouw ex dat niet kan).?

• Jolanda

Ja ik heb een opleiding en ik twijfel er niet aan dat ik ‘makkelijk’ een fulltime baan zou vinden, als ik dat zou willen. Ik ben namelijk niet altijd zo traditioneel geweest en had nooit verwacht ooit huisvrouw te worden.

Je zinnetje ‘voorzover jouw ex dat niet kan)’…ik neem aan dat dat op alimentatie slaat? Want dat zal straks (voorlopig) een groot deel van mn inkomen zijn. Zolang de kleine nog niet naar school gaat wil ik nog niet fulltime werken.

• Mar

Jolanda,

Ik doelde inderdaad op de alimentatie. Jouw a.s. ex zal straks ergens anders wonen en zal een deel van zijn inkomen eerst moeten besteden aan zijn eigen woonlasten en andere noodzakelijke uitgaven.

Vervolgens wordt er een behoefte berekening gemaakt voor jullie kind, op basis van het inkomen ten tijde van de echtscheiding (is dus alleen zijn inkomen). Dan wordt er gekeken in welke mate hij a) in staat is om in de behoefte van het kind te voldoen en vervolgens wordt er gekeken of er b) nog iets overblijft voor een onderhoudsbijdrage aan jou. Indien dit niet zo is, wat ga je dan doen?

Of heeft jouw ex een ‘dijk’ van een baan en heb jij de verwachting dat je kan rondkomen van hetgeen jouw ex straks (in ieder geval in het begin) aan jou zal overmaken?

Wat nu als jouw ex zijn baan kwijt raakt?