Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Beeindiging Kinderalimentatie

• Jeroen

Ik ben al een aantal jaren gescheiden en mijn dochter is inmiddels ruim 18 jaar oud. Mijn dochter heb ik al sinds haar 13e niet meer gezien, wel af en toe gesproken. Ik ben erachter gekomen dat mijn dochter al een tijdje werkt en zodoende een eigen inkomen heeft, namelijk 1367 Euro per maand. Dit is mij onlangs bekend geworden. In ieder geval weet ik dat zij al op haar 17e werkte. Dat betekend dat ik niet meer onderhoudsplichtig ben en dat zij zelf in haar inkomen kan voorzien. Ik wil nu naar de rechter gaan om de kinderalimentatie te beeindigen. Maar heeft dit wel zin en zou ik ook de maanden dat zij heeft gewerkt terugkunnen vorderen? En hoe kan ik aan inkomensgegevens komen van haar als zij eventueel niet wil meewerken.

Gr. Jeroen

• Mar

Jeroen,

Jij hebt geen wettelijke mogelijkheden om aan haar inkomensgegevens te komen. (Zij is immers wettelijk gezien financieel zelfstandig)

Maar de rechter heeft wel de mogelijkheden om inkomensgegevens op te kunnen eisen.

• Anne-Mieke

Als uw dochter een inkomen heeft van €1367, dan heeft dat zeker zin. De kans dat de rechter de alimentatie met terugwerkende kracht stopzet is echter vrijwel nihil.

• edwin

ik ben nu een aantal jaren gescheiden en in het begin was het contact met mijn ex vrij goed qua overleg over mijn kinderen.

nu ik een paar jaar verder ben is de comunicatie tussen ons ronduit slecht, wat tot gevolg heeft gebracht dat mijn ex mij

voledig zwart heeft gemaak bij de kinderen.

heel soms zie ik de kinderen, maar die willen niets van meer van mij weten.

daarvoor zag ik de kinderen bijna ieder weekend omdat wij dat afgesproken hadden in een convenant.

ik heb altijd heel goed met mijn kinderen kunnen worden, maar dit heeft mijn ex volledig kapot gemaakt met haar partner.

nu wil ik afzien van het ouderlijkgezag zodat zij geen geld meer van mij kan krijgen of vragen.

is dit eigenlijk wel mogelijk

• Mar

Edwin,

Het afzien van ouderlijk gezag (wat overigens heel lastig is) heeft niet het gevolg wat jij wil.

Je bent namelijk altijd onderhoudsplichtig naar je biologische kinderen toe, ongeacht gezag, erkenning of omgang.

Het enige waar je op kunt hopen is dat op latere leeftijd de kinderen inzien dat hun vader echt niet zo was, zoals hun moeder ze heeft voorgehouden.

Laat jouw ex haar ‘eigen’ fouten maken, bega niet de fout dat jij de kinderen ‘straft’ door af te zien van jouw vaderlijke gezag, vanwege het onacceptabele gedrag van hun moeder.

• TopCat

Uitstekend advies Mar.

Zoals jouw meeste adviezen ….. toppie ;)

T.C.

• Mar

Merci, ik doe mijn best……….

• jolande

Hallo

Ik wil hier heel graag op reageren. Het valt me op dat heel vaak de moeder wordt afgeschilderd als de boosdoener. In mijn situatie heeft de vader zelf het contact verbroken (nu al 2 jaar) Hij laat niets meer van zich horen,betaalt geen alimentatie enz.Als ik of een van mijn kinderen hem probeerd te bellen pakt hij niet op. De enige keren dat hij contact zoekt is als hij een nieuwe vriendin heeft om zo de zieleig papa uit te hangen. We zijn nu bijna 12 jaar gescheiden en het heeft nog nooit lekker gelopen zo komt hij de kinderen netjes om het weekend op halen en zo zien we hem een paar jaar niet meer. In de tijd dat de kinderen nog bij hem kwamen kregen ze niet eens een tandenborstel van hem (als voorbeeld). Als ze sokken waren vergeten reed hij liever 20 km naar mijn huis dan een paar sokken van 99 cent te halen bij b.v zeeman.

Dus niet altijd IS DE MOEDER DE FOUTE HIER!

Groetjes jolande

• Mar

Jolande,

Ik denk dat als je verder leest in de onderwerpen, dat je dan tot de conclusie komt dat (in ieder geval door mij) zeer zeker noch moeder, noch vader als ‘boosdoener’ wordt afgeschilderd. Wat je wel in mijn reacties zult teruglezen is dat ik erg veel moeite heb met ouders die hun persoonlijke frustraties, afreageren op de andere ouder, maar daar de kinderen voor gebruiken. De gedragingen van beide ouders kunnen dan ineens weer kinderlijke reacties zijn, terwijl van de kinderen veronderstelt wordt dat ze ‘volwassen’ kunnen reageren.

En geloof me ook ik heb het nodige voor mijn kiezen gehad door mijn ex-man, maar desondanks probeer ik mij altijd te verplaatsen in ieders rol en zie ik ook overduidelijk waar zijn ‘gedrag’ door veroorzaakt wordt. Ik ben alleen gestopt met het goed praten van zijn gedrag naar mijn kinderen toe. (Ik heb namelijk al 2 kinderen om op te voeden en daar hoef ik geen volwassen kind meer bij). Ik bespreek zijn gedrag niet langer en zij zijn gelukkig op een leeftijd gekomen dat zij hun eigen conclusies mogen trekken. Desondanks mogen ze hier bij ons geen ‘negatieve’ uitspraken doen over hun vader en kan ik volledig begrijpen dat wat er ook allemaal heeft plaats gevonden en plaats vindt, dat zij onvoorwaardelijk van hun vader houden. (ook al doe ik dat allang niet meer).

• willem de groot

Mijn zoon van 19 woont bij zijn moeder en studeerde. Ik betaalde maandelijks 240 euro allimentatie.

Nu is hij in nov 2009 gestopt met school en weigert te gaan werken. Doet dus al maanden de hele dag niets.

Kan ik stoppen met de allimentatie?