Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

openbreken convenant en verlagen kinderalimentatie

  • nicole

    hallo,

    ja ook ik zit met een probleem waar ik graag een antwoord op heb.

    ik ben inmiddels al 7 maanden gescheidden en heb een convenant met afspraken, maar nu wij onenigheid hebben over een helft van een reisverzekering omdat ik de helft heb terug gebeurd en hij de helft terwijl hij van mening is dat alles aan hem toebehoort dreigt hij met het volgende:

    of ik laat die 266 euro zitten en in ze dus niet via lbio of hij gaat het convenant openbreken, de kinderalimentatie verlagen, en de overwaarde uit het huis ,die hij nu maandelkijks aflost omdaT HIJ ER GEWOON WOONT (met zijn nieuwe vriendin), gaat hij stopzetten tot het huis is verkocht …wat hij niet van plan is..hij blijft dreigen er is telkens wat ik ben het zat , maar weet niet of hij zomaar daT CONVENANT Kan en mag open breken? hij zegt ik heb geen geld meer! terwijl hij gewoon een eigen zaak heeft en z enz … maar zijn pa die is net zo gemeen want die 2 spelen samen een spel… dus de zaak wordt over gezet naar zijn naam enz

    wie kan me helpen???

    groetjes nicole

  • Danielle

    Sorry dat ik het zeg, maar zou u dit verhaal begrijpbaar neer kunnen zetten.

    U schrijft het wel erg verwarrend.

  • henkie

    Mijn ex wil ons convenant openbreken.

    Mag dat?

  • nicole

    ja of hij zomaar een convenant eenzijdig mag openbreken en wijzigen.of dat dat zomaar kan?gr.

  • TopCat

    Als het convenant door de rechter goedgekeurd en bekrachtigd is, kan het niet eenzijdig gewijzigd worden.

    Hiervoor zal hij dan naar de rechter moeten.

    T.C.

    P.S. Uw verhaal omtrent de reisverzekering en de “eigen zaak” is wel erg wazig. Daar kan ik geen mening over geven.

  • TopCat

    Uw topictitel luidt: “openbreken convenant en verlagen kinderalimentatie”

    In uw verhaal vind ik echter niets over kinderalimentatie…:?

    T.C.

  • henkie

    TopCat schreef:

    Als het convenant door de rechter goedgekeurd en bekrachtigd is, kan het niet eenzijdig gewijzigd worden.

    Hiervoor zal hij dan naar de rechter moeten.

    Duidelijk en logisch.

    Maar hoe zit het als er een convenant is, door beide partijen ondertekend, maar niet bekrachtigd door de rechter?

    Dan gaat het toch niet aan om eenzijdig van die overeenkomst af te wijken?

    Dan kan de benadeelde partij toch naar de rechter stappen en die zal toch zeggen: afspraak is afspraak ( na getoetst te hebben of er in het convenant geen dingen staan die strijdig zijn met de wet)?

    En als een partij echt niet kan leven met het convenant - misschien om zeer goede redenen, maar de ander partij wil niet meewerken - dan kan die toch via de rechter proberen het convenant open te breken?

    En er is altijd toch de mogelijkheid alimentatie te herzien (alweer via de rechter)?

    P.S. nicole sprak in de tekst wél over verlaging van kinderalimentatie, zonder verdere duidelijke toelichting overigens.

  • nicole

    t.c

    in mijn verhaal vertel ik dat hij de kinderalimentatie wil verlagen? en of dat zomaar mag…

    in het convenant dat door de rechter is goedgekeurd staat dat hij op elke 1e van de maand 753,00 euro kinderalimentatie moet betalen..(voor 2 kinderen samen)

    echter wil hij het convenant open breken en de kinderalimentatie verlagen naar 400,00 (voor 2 kinderen samen) euro… omdat hij vind dat hij teveel betaald …hij zegt letterlijk

    er is geen 1 boerelul in heel nederland die zoveel betaald als ik!

    ook staat er in datzelfde convenant dat ik een bedrag van 30.000 euro krijg uit overwaarde huis..elke maand 1000 euro op de 15e van de maand…

    ook dit wil hij nu niet meer betalen . hij zegt ik betaal pas als het huis verkocht is… maar het huis staat al een jaar te koop maar hij wil er helemaal niet uit en houd de verkoop dan ook tegen…

    kan dit zomaar?

    het is een hele moeilijke situatie… en ik wil graag antwoorden voor ik een dure advocaat ga inschakkelen want als dit zomaar kan dan heeft dat weinig nut.

    groetjes nicole

    hoop dat het nu iets duidelijker is…

  • Anne-Mieke

    Er is dus een beschikking van de rechter waarin het convenant is bekrachtigd.

    In dat geval kunt u het beste een deurwaarder inschakelen (of voor de kinderalimentatie evt. het LBIO). Die kan n.l. op grond van de gerechtelijke beschikking zowel de kinderalimentatie als de maandelijkse uitkering i.v.m. de overwaarde van het huis innen (desnoods via loonbeslag). U heeft daar geen advocaat voor nodig.

    Ex kan het convenant niet eigenhandig openbreken. Hij kan hooguit de rechter verzoeken om verlaging van de kinderalimentatie b.v. omdat zijn draagkracht inmiddels lager is geworden. Of de afspraak over de maandelijkse uitkering i.v.m. de overwaarde van het huis gewijzigd kan worden is verder óók aan de rechter om te bepalen en zal van de verdere omstandigheden afhangen (o.a. van wat daarover precies is afgesproken in het convenant) Maar als ex de verkoop van het huis moedwillig tegenhoudt (kunt u dat bewijzen?) en verder geen moeite heeft gedaan zijn hypotheek te verhogen i.v.m. met de aan u uit te keren overwaarde, dan werkt dat sowieso niet ten voordele van uw ex.

  • Ad

    tjonge jonge wat een drukte om een reisverzekering