Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

openbreken convenant en verlagen kinderalimentatie

  • Hedwieg

    Hallo,

    Weet iemand of je een convenant binnen een bepaalde tijd moet openbreken?

  • Anne-Mieke

    Daar staat geen termijn voor, maar een convenant open breken kan alleen via de rechter en dan moet er óók nog een geldige reden voor zijn.

  • binah

    Hallo, als je geen geld meer hebt vraag je gewoon bij je advocaat of zijhij ook werkt als je een

    aanvraag indient voor tegemoedkoming in de kosten, middels een toevoeging. Men kijkt dan wel naar je belastingopgave van het jaar daarvoor.

    Ik heb het gelukkig voor elkaar gekregen, hopelijk jij ook.

    sterkte, binah

  • binah

    wat het openbreken van het convenant betreft, dit is wat mijn advocaat mij schreef:

    Een nieuwe alimentatieprocedure is op grond van artikel 1:401 BW wel mogelijk, maar alleen voor zover er sinds de uitspraak van het gerechtshof omstandigheden zijn gewijzigd of indien bij de uitspraak van onjuiste of onvolledige gegevens is uitgegaan. U geeft aan dat dit laatste het geval is omdat de heer ….. een hoger inkomen heeft dan waarvan het Gerechtshof is uitgegaan.

    Hopelijk heb ik iemand geholpen.

    met vr gr binah

  • Ria

    Als er een convenant is en er is met de alimentatie rekening gehouden met de woonlasten van de betalende partij en achteraf blijkt dat die een leuke onderhuur prijs heeft voor zijn flat en samenwoont met zijn vriendin,terwijl dit niet ter sprake was bij de advokaat ten tijde van de opstelling van het convenat.Is dit een reden om het open te breken.

    Ook de overwaarde ,die nu keldert in deze tijd,mag dit dan herzien worden?daar ereen vast bedrag is en de onkosten voor de verkopende partij uit de hand lopen om deze woning maar te verkopen in deze tijd.

    Dus 1) ivm verhuur flat,mag dan de partnerali herzien worden onder leugens vastgelegd??

    2) de overwaarde kan die herzien worden

  • joop

    ik ben 3 jaar geleden gescheiden en ik kreeg toen een convenant onder mijn neus geschoven.door alle spanning en stress van de scheiding heb ik zonder er goed naar te kijken daar klakkeloos mijn handtekening onder gezet.Nu ik alles weer netjes op orde heb ben ik daar nog eens rustig naar gaan kijken en kwam tot de conclusie dat ik er zeer slecht van af kwam.Mijn vraag is ,heeft het 3 jaar na datum nog zin om dit alsnog aan te vechten of zou dit zinloos zijn.

  • Mar

    Joop,

    Staat er een ‘niet-wijzigingsbeding’ in het convenant?

    Zijn de omstandigheden gewijzigd ten opzichte van toen?

    Een herzieningsprocedure starten kan bijna altijd, maar het is hoogst ongebruikelijk om dit met terugwerkende kracht toe te kennen.

    Wat zijn de punten op grond waarvan je het convenant zou willen openbreken?