Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hoogte alimentatie

• ron

goede morgen,

ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen.

ik lig nu ongeveer 2 maanden in scheiding en we willen dit doen via mediation, t.a.v. de alimentatie heb ik toch wel een zeer naar gevoel. volgens de berekening moet ik per kind 446,00 euro per maand betalen.

dit komt samen op 892,00 per maand nog los van de partner alimentatie, aangezien mijn a.s. ex echtgenote ongeveer 950,00 netto permaand verdiend heeft zij geen draagkracht en moet ik voor alle kosten opdraaien.

ik ben van goede wil om het allemaal goed achter te laten maar vind dit bedrag buiten alle proportie.

ik hou nu netto over ongeveer 2100,00 netto per maand, als ik straks een woning moet huren ben ik aan kosten kwijt ongeveer 1000,00 incl. vaste lasten.

huur plus vaste lasten +/- 1000,00 plus alimentatie 892 is samen 1892,00 dan hou ik over 208 euro per maand om te leven.

het kan toch niet zo zijn dat ik 60 uur per week werk en vervolgens 208 euro overhoud om te leven.

als ik bij mensen informeer betalen deze bijna allemaal tussen de 150 en 250 euro per kind. ik snap er helemaal niets meer van.

vraag wie heeft dit ook aan de hand gehad en hoe verder, heeft er iemand een tip of moet ik stoppen met mediation en een advocaat nemen ?????

alvast bedankt,

• Mar

Ron,

Allereerst wil ik je even zeggen dat het voor ‘buitenstaanders’ moeilijk is om te beoordelen of het bedrag wat jij aan alimentatie moet gaan betalen, wel of niet reëel is. Een draagkrachtberekening bestaat namelijk uit heel veel componenten, waarbij inkomen 1 aspect is en de uitgaven het andere aspect.

Ook vind ik het verstandig om jou te zeggen dat ik persoonlijk geen voorstander ben van mediation, zodat je een beetje weet in welk licht je mijn antwoord moet zien.

Het bedrag wat jij noemt als alimentatie vind ik vreselijk hoog en ik kan mij niet voorstellen dat deze berekening klopt.

Heb jij zelf de draagkrachtberekening gezien? Houdt men wel rekening met toekomstige woonlasten?

Ik zou je willen adviseren om te investeren in het laten maken van een draagkrachtberekening bij een andere partij dan deze mediator.

De uitkomst van die draagkrachtberekening en het gesprek wat je daarna met deze mediator hebt, kan bepalen of je wel of niet verder met deze mediator in zee wil gaan.

Succes

• jacky

Mar Schreef:

——————————————————-

> Ron,

>

> Allereerst wil ik je even zeggen dat het voor

> ‘buitenstaanders’ moeilijk is om te beoordelen of

> het bedrag wat jij aan alimentatie moet gaan

> betalen, wel of niet reëel is. Een

> draagkrachtberekening bestaat namelijk uit heel

> veel componenten, waarbij inkomen 1 aspect is en

> de uitgaven het andere aspect.

> Ook vind ik het verstandig om jou te zeggen dat ik

> persoonlijk geen voorstander ben van mediation,

> zodat je een beetje weet in welk licht je mijn

> antwoord moet zien.

>

> Het bedrag wat jij noemt als alimentatie vind ik

> vreselijk hoog en ik kan mij niet voorstellen dat

> deze berekening klopt.

> Heb jij zelf de draagkrachtberekening gezien?

> Houdt men wel rekening met toekomstige

> woonlasten?

> Ik zou je willen adviseren om te investeren in het

> laten maken van een draagkrachtberekening bij een

> andere partij dan deze mediator.

> De uitkomst van die draagkrachtberekening en het

> gesprek wat je daarna met deze mediator hebt, kan

> bepalen of je wel of niet verder met deze mediator

> in zee wil gaan.

>

> Succes

Mar, dat het bedrag zo hoog is wil niet zeggen dat het niet juist is. In mijn eigen situatie is de behoefte van het kind ook 825 euro, 525 conform inkomen (niet eens het inkomen opgeteld) en daarnaast i.v.m. mijn fulltime baan ook nog eens 300 euro kinderopvangkosten (na aftrek kinderopvangtoeslag). Aangezien we beiden ongeveer evenveel inkomsten dragen we ieder de helft van 825 uur bij, m.a.w 413 euro.

Indien onze inkomens bijelkaar waren opgeteld waren we op een nog veel hogere behoefte uitgekomen. Ik wil dus aangeven dat dit inderdaad wel mogelijk is indien de ouders hoge inkomsten hebben.

I

• joyce

ron Schreef:

——————————————————-

> goede morgen,

>

> ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen.

> ik lig nu ongeveer 2 maanden in scheiding en we

> willen dit doen via mediation, t.a.v. de

> alimentatie heb ik toch wel een zeer naar gevoel.

> volgens de berekening moet ik per kind 446,00 euro

> per maand betalen.

> dit komt samen op 892,00 per maand nog los van de

> partner alimentatie, aangezien mijn a.s. ex

> echtgenote ongeveer 950,00 netto permaand verdiend

> heeft zij geen draagkracht en moet ik voor alle

> kosten opdraaien.

> ik ben van goede wil om het allemaal goed achter

> te laten maar vind dit bedrag buiten alle

> proportie.

> ik hou nu netto over ongeveer 2100,00 netto per

> maand, als ik straks een woning moet huren ben ik

> aan kosten kwijt ongeveer 1000,00 incl. vaste

> lasten.

> huur plus vaste lasten +/- 1000,00 plus

> alimentatie 892 is samen 1892,00 dan hou ik over

> 208 euro per maand om te leven.

>

> het kan toch niet zo zijn dat ik 60 uur per week

> werk en vervolgens 208 euro overhoud om te leven.

>

> als ik bij mensen informeer betalen deze bijna

> allemaal tussen de 150 en 250 euro per kind. ik

> snap er helemaal niets meer van.

>

> vraag wie heeft dit ook aan de hand gehad en hoe

> verder, heeft er iemand een tip of moet ik stoppen

> met mediation en een advocaat nemen ?????

>

> alvast bedankt,

Bij die 208 euro dien je ook nog de belastingteruggaves mee te tellen.

Je dient te betalen naar draagkracht. Je kunt jezelf niet vergelijken met mensen die 150/250 euro betalen. Blijkbaar hebben deze lagere inkomsten/hogere uitgaven.

• Mar

Jacky,

Ik had gehoopt dat ik voorzichtig genoeg was geweest in mijn bewoordingen, maar ik zal herhalen wat ik al eerder schreef.

> Mar Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Ron,

> >

> > Allereerst wil ik je even zeggen dat het voor

> > ‘buitenstaanders’ moeilijk is om te beoordelen

> of

> > het bedrag wat jij aan alimentatie moet gaan

> > betalen, wel of niet reëel is. Een

> > draagkrachtberekening bestaat namelijk uit heel

> > veel componenten, waarbij inkomen 1 aspect is

> en

> > de uitgaven het andere aspect.

> > Ook vind ik het verstandig om jou te zeggen dat

> ik

> > persoonlijk geen voorstander ben van mediation,

> > zodat je een beetje weet in welk licht je mijn

> > antwoord moet zien.

> >

Met het bovenstaande heb ik geprobeerd aan te geven dat je dus absoluut niet als alimentatiebetalers onderling de alimentaties met elkaar kunt en mag vergelijken.

> Jacky Schreef:

> ————————————————–

>

> Indien onze inkomens bijelkaar waren opgeteld

> waren we op een nog veel hogere behoefte

> uitgekomen. Ik wil dus aangeven dat dit inderdaad

> wel mogelijk is indien de ouders hoge inkomsten

> hebben.

> I

Met de bovenstaande zin zeg je hetzelfde als mij, alleen heeft Ron aangegeven dat hij een netto-inkomen heeft van € 2.100 en zijn a.s. ex een inkomen van € 900. Naar mijn idee is dat niet echt een heel hoog inkomen, maar nog veel belangrijker, jij noemt de ‘behoefte’ van het kind.

En inderdaad de behoefte van het kind wordt bepaald op basis van het gezamelijke gezinsinkomen ten tijde van de scheiding (of het zo mogelijk hogere/lagere inkomen daarna).

Maar je kunt als onderhoudsplichtige lang niet altijd volledig voldoen in de behoefte van het kind en daarvoor dient er dus een draagkrachtberekening gemaakt te worden. Deze draagkrachtberekening kan allerlei ‘discutabele’ punten bevatten en daarom is het juist zo belangrijk om deze zo eerlijk mogelijk te laten opstellen.

Dat is ook het advies wat ik Ron geef.

• henkie

Vindt je mediator dit ook redelijk?

Of is er iets mis met de gegevens die je verstrekt?

Bij een netto gezinsinkomen van ca € 3050 geven de Nibud-tabellen een kinderalimentatie aan van ca € 540.

• GJ

Even een klein zijsprongetje: wat wordt gezien als een redelijk bedrag dat over moet blijven voor levensonderhoud (1-persoons huishouden)? Zelf denk ik aan ca. 15 euro/dag, dus zo'n 450 euro/maand voor de dagelijkse uitgaven. Is dat realistisch?

• Danielle

Heb het al eens vaker gelezen dat er via mediation geen bedragen worden vast gesteld naar de behoefte v/d kinderen,

maar naar de wil van de moeder. Wil niet zeggen dat dit in jouw geval ook zo is Ron, maar misschien is het verstandiger

om toch een advocaat in de arm te nemen. Tenminste… kun je nu met je ex door 1 deur of is het al een vechtscheiding

aan't worden? Denk heel goed na voor dat je overstapt naar een advocaat. Het kan het begin van ellende worden.

• Rene

kijk eens op alimentatiewijzer.nl echter bij een draagkrachtberekening gaat men wel dieper….dus zullen zaken als je ib van de afgelopen jaren ook leidend zijn….succes

• vrouw

stop met de mediation!!!!

dan werkt je vrouw maar wat meer 150 euro per kind is meerdan voldoende