Hallo,
Ik ben aan het uitzoeken hoe het is gesteld met co ouderschap en heffingskortingen en ik kom nogal tegenstrijdige informatie tegen op het internet.
Onderstaande tekst kwam ik tegen:
De belastingdienst houdt in principe geen rekening met co-ouderschap. Heffingskortingen kunnen dan ook uitsluitend door één van beide ouders worden aangevraagd. De ouder bij wie het kind langer dan 6 maanden per jaar staat ingeschreven in het bevolkingsregister, mag aanspraak maken op heffingskortingen.
Hoe komen ik en mijn ex-partner allebei toch in aanmerking voor heffingskortingen bij een co-ouderschap?
Als jij en je ex-partner meerdere kinderen hebben, kunnen jullie toch beiden gebruik maken van heffingskortingen. Je kunt dan voor de belastingdienst je ene kind op jouw huisadres inschrijven en je andere kind op het huisadres van je ex-partner. Zo heb je allebei recht op inkomensafhankelijke combinatiekorting voor kinderen onder de zestien jaar, tegemoetkoming schoolkosten en alleenstaande ouderkorting.
Mijn vraag is klopt dit? Stel we gaan een co ouderschap aan en de kinderen zijn 3 dagen bij mij en 4 dagen bij mijn ex vriendin. Ik schrijf een kind bij mij in bij de GBA en een kind bij mijn ex. De kinderen wonen dan niet precies 6 maanden bij mij ( want 3 dagen is niet de helft van de week), kan ik dan toch de heffingskortingen aanvragen? Hoe gaat de belastingdienst dit controleren?
Groet,
Humzie