Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

co-ouderschap & heffingskortingen

• Humzie

Hallo,

Ik ben aan het uitzoeken hoe het is gesteld met co ouderschap en heffingskortingen en ik kom nogal tegenstrijdige informatie tegen op het internet.

Onderstaande tekst kwam ik tegen:

De belastingdienst houdt in principe geen rekening met co-ouderschap. Heffingskortingen kunnen dan ook uitsluitend door één van beide ouders worden aangevraagd. De ouder bij wie het kind langer dan 6 maanden per jaar staat ingeschreven in het bevolkingsregister, mag aanspraak maken op heffingskortingen.

Hoe komen ik en mijn ex-partner allebei toch in aanmerking voor heffingskortingen bij een co-ouderschap?

Als jij en je ex-partner meerdere kinderen hebben, kunnen jullie toch beiden gebruik maken van heffingskortingen. Je kunt dan voor de belastingdienst je ene kind op jouw huisadres inschrijven en je andere kind op het huisadres van je ex-partner. Zo heb je allebei recht op inkomensafhankelijke combinatiekorting voor kinderen onder de zestien jaar, tegemoetkoming schoolkosten en alleenstaande ouderkorting.

Mijn vraag is klopt dit? Stel we gaan een co ouderschap aan en de kinderen zijn 3 dagen bij mij en 4 dagen bij mijn ex vriendin. Ik schrijf een kind bij mij in bij de GBA en een kind bij mijn ex. De kinderen wonen dan niet precies 6 maanden bij mij ( want 3 dagen is niet de helft van de week), kan ik dan toch de heffingskortingen aanvragen? Hoe gaat de belastingdienst dit controleren?

Groet,

Humzie

• TopCat

Als de Belastingdienst al gaat controleren, zullen zij controleren waar het kind staat ingeschreven in het GBA.

Waar en hoelang het kind op een adres verblijft, controleert de Belastingdienst niet.

De inschrijving in het GBA is bepalend.

T.C.

• Mar

Oftewel exact doen wat de belastingdienst voorschrijft.

Een kind op uw adres en het andere kind op het andere adres. Beide de heffingskortingen én de kinderbijslag aanvragen voor het kind wat op papier onder uw dak verblijft.

• GJ

Zijn er nog andere gevolgen als je de kinderen verdeeld inschrijft? Een gemeente zou bijvoorbeeld kunnen besluiten dat kinderen alleen in eigen wijk naar school mogen.

• Mar

Nee, normaal gesproken zijn dit soort gevolgen er niet.

Ik weet alleen dat soms een rechter in het vonnis meeneemt dat beide kinderen gezamelijk onder het dak van een van de verzorgers verblijven. Oftewel de kinderen mogen wel apart worden ingeschreven, maar dienen wel bij elkaar te blijven onder één dak.

Indien gemeentes een dergelijke ‘wijk-regeling’ kennen, dan is het vrij eenvoudig om met de gemeente hierover in contact te treden, aangezien er altijd een van de twee kinderen niet naar school gaat in de wijk waar hij of zij op dat moment tijdelijk verblijft.

• richard

Ik heb al diverse opties geprobeerd maar kom steeds tot de conclusie dat degene die kindertoeslag krijgt ook de rest krijgt.

Zelfs een aanvulling op mijn wao kon ik vergeten met coouderschap omdat mijn ex de kinderbijslag kreeg….

Raar maar waar dat zij het hoogste inkomen heeft en ik op een houtje moet bijten terwijl de kids evenveel bij mij zijn.

• Ruud

Kindertoeslag bestaat niet meer en heet tegenwoordig kindgebonden budget. Kindgebonden budget krijg je alleen als je ook kinderbijlag voor dat kind krijgt.

Als je kinderen allemaal bij je ex staan ingeschreven bij de GBA, dan krijg je dus geen kinderbijslag en ook geen kindgebonden budget. Het kan ook zijn dat je dan andere heffingskortingen misloopt.

Wat je dan kan doen is met je ex afspreken dat je één kind bij jou in laat schrijven. Je moet dan wel in dezelfde woonplats wonene. De kinderbijslag die je ex misloopt kun je dan eventueel bij de kinderalimentatie optellen. Jullie hebben dan allebei belastingvoordeel!

Ik raad je aan om je eens door een belastingconsulent te laten bijstaan. Dat kost 25 a 40 euro en dan heb je alles weer op de rit.

Ruud