Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

IB groep

• Wil

Zoon van 20 jaar gaat naar een studie van niveau 3/4. Dit wil zeggen dat hij dan een prestatiebeurd kan krijgen. Nu kwam ik er ook achter dat zonder inkomen van biologische vader, zoon recht heeft of meer dan allleen basisbeurs.( zogenaamd conflict met ouder) Helaas is de IB groep zo “standaard” in hun gegevens opvragen dat wij bepaalde zaken niet kunnen aanleveren. Zo is er niemand( decaan of iemand die IBG als voldoende beschouwt) die een verklaring kan schrijven dat zoon met hun heeft gepraat over feit dat vader 6 jaar geleden gewoon is vertrokken naar zijn thuisland en nooit meer wat van zich heeft laten horen. Wel hebben we papieren van belasting/rechter/gemaante dat vader vertrokken is met onbekende bestemming. Helaas is dit in de ogen van het IBG niet voldoende dat zoon geen contact KAN/wilt hebben met vader. Nu snap ik dat ze bewijs willen dat er een conflict is tussen vader en zoon, maar als je vader er zelf niet bij kunt halen en je verder niemand heeft die een verklaring kan schrijven ben je dus de pineut :-( Waren moeten wij zaken bewijzen als IBG het inkomen van vader erbij wilt hebben? Ik weet wel dat het om een “gunst”gaat zoals een beurs, maar moet een kind nog meer de dupe gaan worden van een scheiding? Wie heeft dit ook meegemaakt met het IBG?

• Danielle

Geen idee wat de IBG allemaal als bewijs zou moeten hebben.

Vind dat die lui sowieso raar handelen, want de zoon van mijn man heeft studiefinanciering

gekregen zonder dat wij daar een schrijven over hebben ontvangen. Weet ook niet hoe

ze dat voor elkaar hebben gekregen.

Hoop dat men hier antwoord op je vragen kunnen geven, want ik ben best nieuwsgierig naar't antwoord.

Sterkte (tu)

• Anne-Mieke

Volgens de voorwaarden van de IB-groep kan het inkomen van vader buiten beschouwing worden gelaten als zoon al sinds zijn twaalfde jaar geen contact meer met vader heeft gehad ('langdurig ernstig verstoorde relatie') of als er sprake is van een ‘ernstig onverzoenlijk conflict’ tussen vader en zoon. Een ‘ernstig onverzoenlijk conflict’ behelst echter heel wat anders dan alleen het feit dat zoon geen contact met vader kan hebben omdat die zes jaar geleden naar onbekende bestemming is vertrokken en nooit meer iets van zich heeft laten horen!

M.i. wordt dus sowieso al niet aan de voorwaarden voldaan om met succes een beroep te kunnen doen op de regeling ‘weigerachtige ouders’.

• Mrs T

Beetje raar hoor als de IBG zo reageert. Als ik google krijg ik het volgende document regeling studiefinanciering ‘weigerachtige ouders’ en daar toch echt in

Waarom een verklaring?

Als een student bij de IB-Groep het verzoek indient om het inkomen van de ouders buiten beschouwing te laten bij het berekenen van de aanvullende beurs, moet dit worden ondersteund door verklaringen. In dit geval vraagt de IB-Groep aan de student om een verklaring van een onafhankelijke instantie of persoon op te sturen, zoals bijvoorbeeld een decaan, studiebegeleider, maatschappelijk werker, psycholoog of een vertrouwenspersoon. Daarom komt de student bij u met dit informatieblad. Hierin leest u waaraan uw verklaring moet voldoen en in welke twee situaties een verklaring van u wordt gevraagd.

Waar moet de verklaring aan voldoen?

De verklaring die u schrijft:

• heeft betrekking op de persoonlijke situatie van de student

• is gebaseerd op uw eigen kennis van of onderzoek naar de persoonlijke situatie van de student

• moet door u worden ondertekend

• moet op briefpapier zijn geschreven van de instantie waar u werkzaam bent óf moet zijn voorzien van een stempel van uw instantie.

Je kunt het via de link het hele document lezen http://www.ib-groep.nl/Images/8402_B_tcm7-7718.pdf

Niet zo maar opgeven hoor, bij dit soort logge instanties moet je bellen, mailen maar vooral volhouden

Veel succes

• Mar

Anne-Mieke,

Op welke regeling zou Wil dan eventueel wel een succesvol beroep kunnen doen?

Deze jongen kan immers geen contact met zijn vader opnemen of wat dan ook.

• Anne-Mieke

Dat de zoon van je man studiefinanciering heeft gekregen zonder dat jullie daar een schrijven over hebben ontvangen is heel gemakkelijk te verklaren. Zoon kan n.l. via het formulier ‘Verzoek inkomen ouders opvragen/ inkomen ouders buiten beschouwing laten’ de IB-groep verzoeken het inkomen van zijn vader te achterhalen door een kruisje te zetten bij: Mijn vader wil of kan het formulier Opgave oudergegevens niet invullen of zijn inkomen(s)gegevens niet verstrekken. Zoon hoeft dan verder alleen nog maar de persoonsgegevens en het recente adres van zijn vader erbij te vermelden om ervoor te zorgen dat de IB-groep de inkomensgegevens van je man rechtstreeks bij de Belastingdienst opvraagt.

Voor zoon is dat een mogelijkheid om te voorkomen dat hij zelf aan z'n vader moet gaan vragen of deze voor hem het formulier ‘Opgave oudergegevens’ wil invullen en terugsturen. De twee formulieren ‘Opgave oudergegevens’ voor vader en moeder worden door de IB-groep n.l. niet naar beide ouders, maar naar het kind zelf gestuurd als deze voor de eerste keer studiefinanciering aanvraagt. Na die eerste keer vraagt de IB-Groep sowieso ieder jaar het inkomen van de ouders op bij de Belastingdienst.

• Anne-Mieke

Omdat het adres van zijn vader niet bekend is moet de zoon van wil een machtigingsformulier naar de IB-groep sturen (verkrijgbaar bij de servicekantoren) waarmee hij de IB-groep machtigt het inkomen/adres van vader te achterhalen, met daarop het laatst bekende adres van vader. Daarbij moet zoon ook een gewaarmerkt afschrift van zijn eigen geboorteakte meesturen. En het is misschien raadzaam dat hij tevens kopieën meestuurt van de papieren van belasting/rechter/gemeente waaruit blijkt dat vader vertrokken is met onbekende bestemming. De IB-groep gaat dan n.l. proberen het adres van vader te achterhalen en zoon kan dan (i.p.v. een aanvullende beurs) voorlopig een rentedragende lening krijgen van zes maanden, of van negen maanden als zijn vader vermoedelijk in het buitenland verblijft.

Wordt het adres van vader niet achterhaald, dan wordt alsnog een aanvullende beurs toegekend onafhankelijk van de financiële gegevens van vader (wordt verrekend met de tijdelijke rentedragende lening) Wordt het adres wél achterhaald, dan zal de IB-groep de inkomensgegevens van vader opvragen en een ouderlijke bijdrage vaststellen. Weigert vader vervolgens te betalen, dan kan zoon alsnog ‘losgekoppeld’ worden van zijn vader en mag hij de aanvullende beurs (de tijdelijke lening dus) houden.

• Anne-Mieke

Bij mijn laatste zin 'Weigert vader vervolgens te betalen, dan kan zoon alsnog ‘losgekoppeld’ worden van zijn vader en mag hij de aanvullende beurs (de tijdelijke lening dus) houden. had ik nog moeten vermelden dat daarvoor wél weer sprake moet zijn van een ‘langdurig ernstig verstoorde relatie’, of een ‘ernstig onverzoenlijk conflict’, of van een door de rechter vastgestelde, maar al minstens twaalf maanden oninbaar gebleken kinderalimentatie. Ook dan moeten er dus weer de nodige bewijzen/verklaringen van deskundigen op tafel komen.

• wil

Jammer genoeg wil de IBG geheel niet meewerken daar ik een hele ordner van 6 jaar aan bewijs bij me had. Een gewone basisbeurs kan de zoon wel krijgen maar het gaat om het feit dat hij juist die verklaring moet overhandigen van een onafhankelijk iemand die goed is onderbouwd. Bovendien zijn we al 4 jaar bezig om KA te laten innen, maar zelfs het LBIO weet het niet waar de engelse REMO mee bezig is……………En wat is oninbaar? Wat als je een bedrag hebt gekregen maar dat is bij lange na niet het volledige maandbedrag? En het feit dat zoon officieel achternaam van vader heeft afgestoten?

• Anne-Mieke

De naamswijziging van zoon is voor de IB-groep niet van invloed, dat even vooropgesteld.

Besluit studiefinanciering 2000

Hoofdstuk 3. Weigerachtige of onvindbare ouders

Artikel 6. Algemeen

1. Aanspraak op aanvullende beurs als bedoeld in artikel 3.14, eerste lid, van de wet , voor wat betreft de aanvullende lening die voortvloeit uit de veronderstelde ouderlijke bijdrage van de weigerachtige of onvindbare ouder, bestaat in ieder geval, indien:

a. sprake is van een ernstig en structureel conflict tussen ouder en studerende,

b. de ouder uit het ouderlijk gezag is ontzet of ontheven,

c. de studerende geen contact met de ouder heeft,

d. sprake is van voor de studerende niet inbare alimentatie als bedoeld in titel 17 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek , of

e. gegevens over de verblijfplaats van de ouder niet kunnen worden achterhaald

Artikel 7. Conflicteis 1. Van een ernstig en structureel conflict tussen ouder en studerende als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onderdeel a , is sprake, indien de ouder om ernstige redenen structureel weigert de veronderstelde ouderlijke bijdrage te verstrekken. 2. De IB-Groep stelt bij de ouder vast dat er sprake is van weigering. Indien die ouder geen medewerking voor die vaststelling verleent, kan de verklaring van een onafhankelijke derde voor de betreffende ouderverklaring in de plaats treden. 3. De ernst van het conflict wordt aangetoond aan de hand van een verklaring afgegeven door een ter zake deskundige.

Artikel 10. Niet inbare alimentatie

Van voor de studerende niet inbare alimentatie als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onderdeel d , is sprake, indien de alimentatie oninbaar is gedurende ten minste 12 maanden voorafgaande aan de maand waarin de studerende voor het eerst studiefinanciering ontvangt. Als bewijs dient een verklaring van een ter zake deskundige (opm.: zoals LBIO of REMO)

Artikel 11. Onbekende verblijfplaats ouder

Indien de studerende de verblijfplaats van de ouder niet kent, onderzoekt de IB-Groep in een geval als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onderdeel e , de verblijfplaats van die ouder gedurende ten hoogste 3 maanden onderscheidenlijk ten hoogste 6 maanden in geval van onderzoek in het buitenland. Indien de verblijfplaats van die ouder niet wordt achterhaald, wordt geen rekening gehouden met de veronderstelde ouderlijke bijdrage.

(bron: http://lexius.nl/besluit-studiefinanciering-2000/hoofdstuk1)

Wat ik me afvraag is op welke grond zoon nu eigenlijk een beroep op de regeling weigerachtige ouders heeft gedaan? Was dat op grond van een ernstig en structureel conflict (a), dan eist de IB-groep n.l. geheel rechtmatig een verklaring van een deskundige (dit om misbruik van de regeling te voorkomen). Was dat op grond van het niet kunnen achterhalen van de verblijfplaats van de ouder dan is zo'n verklaring echter helemaal niet vereist!

Het feit dat de inning van de alimentatie uit handen is gegeven van het Engelse REMO doet bij mij toch het vermoeden rijzen dat deze instantie (of het LBIO) wellicht wél op de hoogte is van de verblijfplaats van vader.

En in hoeverre heeft zoon ‘een bedrag’ van vader gekregen? Was dat eenmalig en gebeurde dat binnen de bedoelde termijn van 12 maanden?

Als zoon het niet eens is met een besluit van de IB-groep heeft hij overigens ook nog de mogelijkheid van bezwaar en beroep (daarvoor geldt wel een termijn).