Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vraag over tegenhouden scheiding

• Een moeder

Hallo,

Ik heb een vraag over het alsnog tegenhouden van een scheiding, die al door de rechtbank is uitgesproken, maar nog niet ingeschreven is in de gemeente.

Kan de ex partner dit alsnog tegen houden?

Tot dusver is alles in goed overleg en in het belang van het kind behandeld.

We hadden 1 advocaat, ouderschapsplan, ik heb afstand gedaan van alle alementaties (onherroepenlijk zefs), co-oudersschap,

boedelverdeling zonder problemen,kortom beter kon in zo'n situatie niet.

Echter houdt mijn ex nog steeds van mij, en kan mij maar niet loslaten.

Na bijna een jaar wil hij op het laatste moment alsnog gaan tegen werken.

Ik heb zelfs een half jaar gewacht met de scheiding officieel aan te vragen omdat hij wilde dat ik er over nadacht.

Ik heb geen zin in ruzie, maar wil nu echt verder met mijn leven (beide hebben nog geen nieuwe partner)

Is er een mogelijkheid dat dit nu toch fout zal gaan of kan hij nu niks meer ondernemen???

Hij wilde nadat de rechter uitspraak had gedaan, niet tekenen voor de inschrijving bij de gemeente, dit duurde 3 maanden en dan gebeurde het automatisch.

Hij had geen haast, dus ik moest maar wachten….

Alvast bedankt voor de reactie!

• Mar

Moeder,

Het antwoord op jouw vraag is: Nee, iemand kan een echtscheiding die is uitgesproken niet meer tegenhouden. De rechtbank heeft uitspraak gedaan en de inschrijving volgt vanzelf.

Waar ik wel even moeite mee heb is het feit dat je schrijft dat je afstand gedaan hebt van alle alimentaties (onherroepenlijk). Als je hiermee ook doelt op de kinderalimentatie, dan kan ik je alvast melden dat dit helemaal niet mogelijk is. (Overigens geldt dat ook voor partneralimentatie).

Je kunt in een convenant allerlei afspraken vastleggen (en volgens de kenners hier is zo'n convenant ook volledig rechtsgeldig), behalve……..

a) als jij in de bijstand terecht zou komen, dan gaat de sociale dienst toch echt proberen een deel van jouw uitkering te verhalen op jouw ex-partner en b) kinderalimentatie is een bijdrage in het onderhoud van de kinderen. Het is een inkomenscomponent voor de kinderen en wordt geïnd door de verzorgende ouder. In jullie geval zal er CO-ouderschap (of te wel een gedeelde zorgregeling) zijn afgesproken. (Alhoewel ik me afvraag hoe verstandig dit in jullie geval is geweest.) In een gedeelde zorgregeling zullen jullie beiden ongeveer in gelijke mate voor het kind (de kinderen), maar als deze situatie in de toekomst verandert, dan kan er een herzieningsprocedure gestart worden op grond waarvan er opnieuw gekeken wordt naar de mate waarin ex behoort bij te dragen in het onderhoud van zijn biologische kind(eren). Dus onherroepelijk is in dit geval niet waar. Jij kan besluiten om geen alimentatie voor de kinderen te vragen, maar als het kind 18 is en nog steeds onderhoud behoeft, dan kan het ook zelf een procedure aanspannen tegen zijn biologische ouders. Beide biologische ouders zijn immers verplicht om tot 18 jaar (en de voortgezette onderhoudsplicht van 21 jaar) bij te dragen in het onderhoud.

• GJ

Tot hoelang na de scheiding kan de sociale dienst bij de ex-partner aankloppen om (een deel van) de uitkering te verhalen?

• Mar

In principe geldt tegenwoordig een termijn van twaalf jaar ná datum inschrijving echtscheiding in de echtscheidingsregisters, maar………..

Voor het zogenaamde ‘verhaalsrecht’ bij partneralimentatie, kan je soms succesvol een beroep doen op het feit dat er geen ‘causaal’ verband meer is. Oftewel er bestaat geen relatie tussen de aanvraag van de bijstandsuitkering en de echtscheiding.

Om een voorbeeld te geven, stel de ex-partner heeft na de echtscheiding gewoon een baan gehad, maar raakt door omstandigheden na bijvoorbeeld 6 jaar in de bijstand, dan is er geen relatie tussen de bijstandsaanvraag en de echtscheiding. In dat soort gevallen is het ook altijd aan te raden om in beroep te gaan tegen het ‘verhaalsrecht’.

Voor wat betreft de kinderalimentatie geldt dat er altijd ‘verhaalsrecht’ kan worden toegepast. Vandaar mijn opmerking over het niet kunnen ‘afkopen’ van de verplichting tot betaling van de kinderalimentatie.

• Anne-Mieke

Als er geen kinderen zijn tot max. 12 jaar na datum inschrijving echtscheiding.

Zijn er wel kinderen en wonen die bij de bijstandsgerechtigde ouder, dan tot het jongste kind 18 is.

Verhaalsbijdrage kan n.l. gevorderd worden op grond van zowel de onderhoudsplicht voor de ex-echtgenoot als voor de kinderen.