Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

advies

• doggy

Vreemde situatie zoals zovelen denk ik

situatie

vrouw gaat vreemd en na ontdekking in 1e instantie kids bij haar en nieuwe vriend ( die ex-junk en alcolholist is)

na 4 dagen dochter huilend terug bij mi j(vader)

2 dagen erna zoon huilend terug bij vader

na overleg gezamelijk besluit kids blijven bij vader

nu is dag van de ondertekening voor overeenkomst en ineens trekt mevrouw zich terug

wat zijn de kansen dat ik de kids kan houden ( zijn nu net 2 weken bij me )

kids zijn 6 en 9

moeder heeft geen eigen huis en inkomen van maar 850 netto

houd een rechter daar rekening mee en moet ik het feit dat nieuwe vriend ex-junk is meenemen

• Anne-Mieke

Bij een geschil tussen de ouders over het verblijfsadres van de kinderen na een scheiding is het uiteindelijk aan de rechter om daarover te beslissen. Bij de beslissing van de rechter staat het belang van de kinderen voorop. De rechter kan evt. de Raad voor de Kinderbescherming inschakelen voor advies. Die onderzoekt dan wat het beste voor de kinderen is.

Dat moeder vreemd is gegaan zal echter geen enkele rol spelen bij het toewijzen van het verblijfsadres van de kinderen. En dat moeder geen eigen huis heeft doet óók niet ter zake. Van belang is n.l. alleen of ze woonruimte heeft, maar dat kan dus ook bij haar nieuwe partner in huis zijn. Dat moeder maar een inkomen heeft van €850 is evenmin van belang. Als zij (al of niet samen met haar nieuwe partner) onvoldoende inkomen heeft kan ze immers een beroep doen op een aanvullende bijstandsuitkering. Daarbij heeft moeder recht op kinderalimentatie als het verblijfsadres van de kinderen aan haar zou worden toegewezen. Verder hoeft het onder één dak wonen met een ex-junk nog niet schadelijk te zijn voor de kinderen. Of kunt u bewijzen dat de kinderen daar wél schade van zullen ondervinden?

Uw grootste voordeel ligt vooral in het feit dat de kinderen momenteel al bij u wonen (zelfs met instemming van moeder). U zou nu middels een zogenaamde ‘voorlopige voorziening’ of middels een kort geding de (voorzieningen)rechter kunnen verzoeken om, in afwachting van de verzoekschriftprocedure bij de rechtbank, het voorlopige verblijfsadres van de kinderen aan u toe te wijzen.. Er wordt dan op korte termijn (enkele weken) een beslissing genomen die geldig blijft zolang de verzoekschriftprocedure loopt (en dat kan máánden duren). Als u uw werk en de zorg voor uw kinderen goed kunt combineren is de kans n.l. groot dat u dat voor elkaar krijgt. En hoe langer de kinderen bij u wonen, des te groter wordt weer de kans dat de rechter bij de verzoekschriftprocedure het definitieve verblijfsadres van de kinderen óók aan u zal toewijzen. Het steeds weer moeten veranderen van woonadres wordt doorgaans n.l. niet in het belang van kinderen geacht.

Succes!

• Anne-Mieke

Nog even: Wacht niet af tot uw ex u vóór is en schakel zo vlug mogelijk een eigen advocaat in. Ex kan n.l. óók om zo'n ‘voorlopige voorziening’ vragen of een kort geding starten m.b.t. het voorlopige verblijfsadres van de kinderen!

• doggy

dank je wel voor het advies

• GJ

Een kleine opmerking die waarschijnlijk ook geen impact heeft op de beslissing van de rechter: een ex-junk of ex-alcoholist (is beide eigenlijk hetzelfde) bestaat niet. In het gunstigste geval gaat het over een verslaafde die niet meer gebruikt of drinkt. Je kan er nl. niet van genezen. Er is dus altijd een risico dat de persoon in oude gewoontes terugvalt.

• doggy

GJ Schreef:

——————————————————-

> Een kleine opmerking die waarschijnlijk ook geen

> impact heeft op de beslissing van de rechter: een

> ex-junk of ex-alcoholist (is beide eigenlijk

> hetzelfde) bestaat niet. In het gunstigste geval

> gaat het over een verslaafde die niet meer

> gebruikt of drinkt. Je kan er nl. niet van

> genezen. Er is dus altijd een risico dat de

> persoon in oude gewoontes terugvalt.

begrijp dat dit nog het geval is maar ex zegt sporadisch

nou mijn advocaat heeft in elk geval het originele verzoek doorgestuurd naar de rechtbank

het is afwachten, ik hoop dat het positief uitvalt maar krijg het wel benauwd van de commentaren van andere vaders

het is lastig om aan de ene kant de kinderen zoveel mogelijk te beschermen zonder dat dit een toekomstige band met hun moeder schaad

in elk geval wil ik in de tussentijd ervoor zorgen dat ze hun moeder blijven zien al zijn wij niet echt op speaking terms

• GJ

Helaas kan er in veel gevallen pas iets ondernomen worden nadat het eerst fout is gegaan, maar ik zou toch ook geen lekker gevoel hebben als mijn kinderen onder 1 dak met een “ex-junk” moeten wonen.