Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Omgangsregeling

• Petra

Goedemorgen allen,

Na wederm een slapeloze nacht van alle stress wil ik graag het volgende aan jullie uit een zetten.

Mijn ex en ik hebben een omgangsregeling (geregeld in een convenant 3 jaar geleden) die ik naleef. Er is de afgelopen maanden heel veel gebeurt, tot bedreiging van zijn nieuwe vrouw aan toe, scheldpartijen, noem maar op. Nu wil mijn ex de omgangsregeling wederom aanpassen omdat hij ander werk heeft en vraagt mij onze zoon bij zijn vrouw te brengen ipv hem op te halen (zoals in het convenant geregeld staat). Ik ben hiertoe niet bereid gezien de bedreigingen die zij naar mij toe heeft gedaan.

Nu zegt mijn ex dat hij onze zoon dan maar later komt ophalen, wat zal betekenen dat onze zoon dan al lang en breed op bed moet liggen rond de tijd dat hij hem wil ophalen. Dus ook hiertoe ben ik niet bereid. Ik hoeverre sta ik in mijn recht als ik mijn poot stijf hou (voor deze keer, want ik ben al zooooo vaak door de knieen gegaan) en HIJ onze zoon volgens de omgangsregeling MOET ophalen??

Hij drijgt namelijk nu al met politie als hij later komt en hij onze zoon niet mee krijgt (pff zover wil je toch helemaal niet gaan….)

Ik hoop dat iemand mij wat meer duidelijkheid en rust kan geven.

Groet,

• Anne-Mieke

Als u dit conflict aan de rechter zou voorleggen, dan zal die er rekening mee houden dat uw man i.v.m. zijn werk het kind niet langer zelf op de afgesproken tijd bij u op kan halen. Uw man zal door de rechter daarom ook niet verplicht worden gesteld om die afspraak na te komen.

In dergelijke zaken dienen de ouders zoveel mogelijk zelf in onderling overleg tot een oplossing te komen. Laat u het op een rechtszaak aankomen, dan is de kans dus groot dat de rechter u en uw ex eerst naar een mediator verwijst. In het uiterste geval kan de rechter de omgangsregeling evt. wijzigen, waarbij hij/zij in de eerste plaats uit zal gaan van het belang van het kind en daarbij rekening zal houden met de praktische mogelijkheden van beide ouders. Is er nu een omgangsregeling van vrijdagavond tot zondagavond om de andere week, dan zou de rechter die b.v. kunnen wijzigen in elke week van zaterdagochtend tot zondagavond. Dat het kind zoveel mogelijk omgang kan hebben met z'n vader is immers in het belang van het kind en daarmee zou het probleem van het ophalen meteen ook zijn opgelost.

• jacqueline

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ten gevolge van het niet kunnen voldoen aan de bestaande omgangsregeling door werk de rechter vervolgens de omgangstijd gaat UITBREIDEN qua duur. Merendeels wordt dan dezelfde duur aangehouden. Bovendien is er wekelijks dan geen vrij weekend met beide ouders, hetgeen zelden wordt gedaan indien beide ouders daarmee niet akkoord gaan.

• Petra

Bedankt voor de reacties al snap ik de reactie van Jacqueline niet helemaal..

Ik wil ook dat mijn zoon contact houdt met zijn vader (al denkt mijn ex van niet), maar ik vind het voor onze zoon ook niet goed dat de regeling en tijden bijna om de 3 maanden wordt verandert. De afgelopen jaren heeft mijn ex de regeling al diverse malen aangepast omdat dat beter bij zijn werksituatie past. De laatste wijziging dateert 2 maanden geleden. Ik vind het dan ook niet ok dat de regeling WEER wordt aangepast. Regelmaat is erg belangrijk in het leven van onze zoon..

Zijn er nog meer tips/advies?

Groet,