Een paar nuttige tips;
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/29788-de-kunst-van-het-liegen.html
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsMannen liegen twee keer zo vaak als vrouwen kopt de Teleraaf van 14 september in de rubriek VROUW
Wat mij betreft in twee opzichten een verdachte bron, maar het schijnt gebaseerd te zijn op serieus Brits onderzoek.
Bron: http://www.telegraaf.nl/vrouw/psyche_relatie/4830550/__Mannen_liegen_dubbel_zo_vaak__.html
Anne-Mieke schreef:
——————————————————-
> Tsja, ik lees ook geen Telegraaf….
Ik ook niet, ik heb een uitrgesproken hekel aan dat product, maar soms wordt je via Google-Nieuws wel eens geattendeerd op een artikel waarbij je de ogen uitwrijft.
> Waarom vind jij het trouwens in twéé opzichten een verdachte bron?
Kom, kom, je vraagt naar de bekende weg.
Zo'n bericht, waar of niet, gaat er bijvoorbaat goed in bij de rubriek VROUW.
1. In de Telegraaf staat iets. Mijn natuurlijke reflex: zal het wel waar zijn?
2. In een vrouwenrubriek staat iets negatiefs over mannen. Mijn natuurlijke reflex: zal het wel waar zijn?
Als ik mijn bedenkingen zet bij zo'n artikel dan ga ik altijd verder graven. Daarom weet ik inmiddels ook dat het niet om een wetenschappelijk onderzoek ging, maar om een enquête (poll) door 20th Century Fox Home Entertainment i.v.m. de lancering van het ‘Lie to Me’ Seizoen 1 op DVD. Er is niet eens bekend gemaakt hoeveel mensen aan die enquete hebben meegedaan. Daarbij; bij een enquete over liegen kun je sowieso al je bedenkingen zetten bij het waarheidsgehalte van de gegeven antwoorden. Ook dát kunnen immers leugens geweest zijn.
Anne-Mieke schreef:
——————————————————-
> Als ik mijn bedenkingen zet bij zo'n artikel dan ga ik altijd verder graven.
Mijn reactie was enigszins tongue-in-cheek, maar jij bent wel serieus, zeg!
> Daarom weet ik inmiddels ook dat het niet om een wetenschappelijk
> onderzoek ging, maar om een enquête (poll) door 20th Century Fox Home Entertainment i.v.m. de
> lancering van het ‘Lie to Me’ Seizoen 1 op DVD.
Dat dit de opdrachtgever was sluit niet uit dat de enquete goed was opgezet.
> Er is niet eens bekend gemaakt hoeveel mensen aan die enquete hebben meegedaan.
Dan weet je inderdaad niets en zakken we misschien wel af tot het niveau dat je zovaak op de prikpagina's aantreft, waarbij de eigen steekproef van 3 (de buurvrouw, een achternicht en de postbode) serieuzer wordt genomen dan het onderzoek van bijvoorbeeld CBS of Nibud, zeker wanneer die laatste met onwelgevallige resultaten komen.
> Daarbij; bij een enquete over liegen kun je sowieso al je bedenkingen
> zetten bij het waarheidsgehalte van de gegeven antwoorden.
> Ook dát kunnen immers leugens geweest zijn.
Inderdaad, hoewel ook daar correctietechnieken voor bestaan. Maakt het onderzoek niet simpeler en dus duurder.
Alles overziend hou ik het maar op de door jou geformuleerde nulhypothese: liegen is niet geslachtsgebonden.
Als ik trouwens de soort van leugens lees waaraan mannen en vrouwen zich t.o.v. elkaar het vaakst schuldig maken volgens de enquete, dan gaat het toch vooral om leugentjes om bestwil (om de ander te sparen) of om het verzwijgen van de waarheid uit zelfbescherming en/of om gezeur van de ander te voorkomen. Dergelijke leugens zijn m.i. van een geheel andere orde dan de leugens waarmee een ander ernstig kwaad wordt berokkend.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?