Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

herkenning

• Geen idee

Hallo beste mensen,

Het volgende:

Mijn vrouw wil van me scheiden wat ik helemaal niet wil, ik zou wel gek zijn om zo'n vrouw te laten lopen.

Ik weet het nu ongeveer 2 á 3 weken en heb er nog steeds moeite mee, terwijl zij is er al een half jaar mee bezig.

Sinds een paar dagen slaapt ze in de logeerkamer.

We hebben gezonde dochter van bijna 2 jaar.

Als ik aan haar denk en dat we alleen weekends met elkaar door kunnen brengen doet al zeer veel verdriet.

Vooral in het begin kon ik me niet bedenken wat zij fout heeft gedaan terwijl ze zei dat we allebei fouten hebben gemaakt.

Maar goed het volgende;

Mijn vrouw wil laten uitzoeken of zijn in ons koophuis kan blijven wonen, dan zou zij mij eigenlijk moeten uitkopen toch?

Mijn vrouw heeft een betere salaris dan wat ik heb, dat zou toch betekenen dat zij mij evt. partner allentatie zou moeten betalen?

Het lijkt wel of ik op haar geld uit ben maar dat ben ik echt niet, IK WIL NIET SCHEIDEN, ik blijf liever bij elkaar!

Maar goed als iemand ervaring met bovenste heeft dan lees ik het wel.

Groet:

Een idioot die een vrouw laat lopen.

• JohandeV

Beste ‘geen idee’,

Wat lullig voor je dat je vrouw van je wil scheiden. Ik hoop voor jou dat je snel helderheid krijgt over de redenen en dat je snel je leven weer op de rit hebt.

Het klopt dat je bij een scheiding je aanstaande ex kunt uitkopen.

Ik ga er even vanuit dat de woning op jullie beider naam staat.

Hiervoor moet de woning getaxeerd worden. Het openstaand hypotheekbedrag wordt hiervan afgetrokken.

Als er sprake is van overwaarde houden jullie een positief bedrag over, hiervan krijgen jullie beide de helft.

Is er sprake van een restschuld, dan wordt deze door jullie beide gedeeld.

Degene die de ander wilt uitkopen moet voldoende inkomen hebben om het gehele bedrag van de taxatie hypothecair te kunnen dragen, of anderszins over voldoende financiële middelen beschikken om de hypotheek ALLEEN te kunnen dragen.

Als dit lukt, dan kunnen jullie samen met advocaat en notaris afspraken maken over de overdracht en zul jij elders moeten gaan wonen. (als je dit al niet eerder gedaan hebt)

Veelal is er dan wel sprake van een TOPHYPOTHEEK, waardoor een groot deel van het inkomen besteed gaat worden aan de hypotheek, de kosten worden immers door 1 inkomen gedragen.

Hierdoor is het mogelijk dat er relatief weinig draagkracht overblijft voor eventuele Partneralimentatie en/of Kinderalimentatie.

Ik zou je dan ook dringend willen aanraden om op voorhand de draagkracht van je a.s. te laten vaststellen bij jullie advocaat.

Dan weten jullie beide nl hoeveel geld er over blijft om te verwonen ipv dat jullie eerst afspraken maken over het uitkopen en dan gaan kijken wat er overblijft van alimentatie.

Nog 1 tip: je geeft aan dat jou a.s. ex meer inkomen heeft dan jou. Ik neem aan dat jullie beide veelvuldig uit huis waren om te werken en dat jullie kindje in de recente periode niet voor het grootste deel door jou a.s. ex werd opgegroeid.

Mocht dit zo zijn, dan zou ik willen adviseren om niet zonder meer akkoord gaan met het feit dat jullie kindje bij de moeder gaat wonen, en akkoord gaat met een bezoekregeling voor jou, maar dat je onderzoekt in hoeverre jullie kindje bij jou thuis zou kuunnen gaan wonen en er afspraken gemaakt worden over een bezoekregeling voor je a.s. ex. (Ervan uitgaande dat je dit wilt natuurlijk)

Als bovenstaande situatie klopt dan zou jij wel eens een goede kans kunnen hebben dat jullie kindje bij jou komt wonen. Zeker als jij tijdens de huwelijkse periode aantoonbaar meer voor jullie kindje hebt gezorgd dan je a.s. ex.

Zaak is dan wel om ervoor te zorgen dat je ook in de, laat ik het noemen ‘overgangsperiode’ de verzorging voor jullie kindje op je neemt, door veel thuis te zijn, en goede omstandigheden voor jullie kindje hebt gecreëerd om na de scheiding het voor je kindje mogelijk te maken dat ze zo weinig mogelijk hinder heeft van de scheiding…..(Laat de rechter maar beslissen waar het kindje gaat wonen)

Succes en sterkte,

Johan

• Ernst

Bedankt Johan voor jouw info.

Inmiddels is het vast te komen staan dat mijn vrouw in haar eentje de nieuwe hypotheek ook niet kan betalen.

Hoe het gaat aflopen is nu nog een beetje onduidelijk, voorlopig blijven we samen wonen.

Ff over mijn dochter: na de zwangerschapsverlof heeft mijn vrouw haar ouderschapsverlof er achteraan genomen waardoor ze een half jaar voor onze dochter heeft gezorgd.

Daarna is ze deeltijd gaan werken dus duidelijk aantoonbaar( denk ik) dat zij meer voor haar gezorgd heeft.

Ze wil wel dat we in de toekomst op een goede manier met elkaar omgaan helemaal voor onze dochter.

Gegroet:

Ernst

• Johandev

Beste Ernst,

Zo wordt er gedurende de tijd steeds meer duidelijk, en kunnen jullie daar ook naar handelen, doe dat ook….

Als scheiden onvermijdelijk is, lijkt het mij niet handig om maar te blijven doormodderen door onder 1 dak te blijven wonen omdat jullie geen andere oplossing hebben.

Het zou zomaar kunnen dat jullie je aan elkaar gaan ergeren, maar goed, dat is jullie keuze…..

Bijzonder vind ik het wel dat ondanks dat jou a.s. ex minder is gaan werken zijn toch meer inkomen heeft dan jij.

Maar top dat er geen onduidelijkheden zijn over de verzorging van jullie kindje.

Probeer, ondanks dat je a.s. ex aangeeft in de toekomst op een goede manier met elkaar om te blijven gaan, dit zsm op papier te hebben. Geloof haar niet op haar ‘blauwe’ ogen. Je zal de eerst niet zijn die hier achteraf veel spijt van heeft.

Laat haar de daad bij het woord voegen en dingen formeel op papier zetten bij de advocaat.

Succes en sterkte,

Johan