Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Ervaringen en advies gevraagd, scheiding

• Ik

Hallo,

Ik heb een aantal vragen en hoop dat iemand die kan beantwoorden.

Ik heb begin juni jl. een advocaat benaderd omdat ik wil scheiden. Mijn man wilt absoluut niet meewerken, dus het is een eenzijdig verzoek.

Hoewel ik dit meteen aan mijn advocaat heb laten weten, heeft zij hem toch een brief gestuurd en hem om een reactie gevraagd. Omdat we nog samenwonen, weet ik dat hij die brief heeft ontvangen en heeft verscheurd.

Ik had verwacht dat mijn advocaat een paar weken op een reactie zou wachten en daarna meteen tot actie zou overgaan, maar ik hoorde niets meer van haar.

Toen de situatie thuis twee weken terug heel erg uit de hand is gelopen, heb ik overstuur contact met haar opgenomen om te vragen hoe lang alles nog ging duren want ik wil mijn man uit het huis hebben. Tot mijn grote verbazing liet ze me weten dat ze nog op een reactie van mijn man zat te wachten en dus nog geen verdere stappen had genomen. Inwendig kookte ik van woede, maar ik hield me rustig en vertelde haar dat mijn man de brief meteen had verscheurd en dat ik haar al had laten weten dat dat zou gebeuren. Toen begon ze er ineens over dat ze het erg druk had, maar volgende week een verzoek bij de rechter zou indienen (gezien de situatie). Tot nu heeft ze dat dus nog niet gedaan!!! Is dit normaal??

Mijn man heeft het huis nu sinds een week zelf verlaten en verblijft tijdelijk in het huis van een familielid die op vakantie is. Ik wil hem uit het huis houden en heb dus weer contact met mijn advocaat opgenomen om te vragen hoe ik daar voor kan zorgen. Ik wilde het slot van de voordeur vervangen, maar dat raadde ze me af, om conflicten te voorkomen. Het huis is een huurwoning en het contract staat alleen op mijn naam, mijn man bij mij is ingetrokken maar ik heb hem niet laten bijschrijven op het contract. We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, dus is het huis nu ook van hem (bij de woningbouwvereniging vertelde ze me het tegenovergestelde, ik weet niet meer wat waar is). Mijn advocaat kan een verzoek indienen bij de rechter dat mijn man het huis moet verlaten, maar dat gaat ook weer drie weken duren en dan is die familielid weer terug van vakantie en komt mijn man weer thuis….mijn god, hoe erg moeten de dingen nog uit de hand lopen voordat er wat gaat gebeuren…ik heb twee jonge kinderen naast me, die rust nodig hebben in hun leven (ze bloeien helemaal op nu mijn man weg is). Mijn man maakt zich niet druk om de kinderen, hij heeft al laten weten dat ik ze mag houden als de scheiding rond is en ook dat weet mijn advocaat.

Mensen om mij heen adviseren mij om een andere advocaat te nemen, kan dit zomaar?? Ik wil niets liever dan gauw scheiden. Duurt het altijd zo lang en wat gaat er eigenlijk allemaal aan vooraf voordat een scheiding rond is?

Ik hoop echt dat iemand mijn vragen kan beantwoorden, want ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Groetjes,

ik

• Mrs T

Hallo,

Inderdaad een andere advocaat nemen dat raad ik je ook aan. Verder zou ik eens verder informeren en gaan praten bij de woningbouwvereniging want als het huis inderdaad op jouw naam staat want misschien sta je wel veel sterker dan je denkt. En kun je het slot veranderen want jou veiligheid en van je kinderen is het allerbelangrijkste. De woningbouwvereniging moet jou daar uitsluitsel over kunnen geven.

Zoek zo snel mogelijk een andere eigen advocaat, en zorg dat deze aan het werk blijft voor je. Niet afwachten maar zorgen dat deze alle papieren heeft zodat hij/zij verder kan. Blijf er zelf achteraan zitten, Verder kun je ook nog informatie vragen bij http://www.hetjl.nl

Hoe lang een scheiding duurt dat hangt van de situatie af, de mijne heeft 4 maanden geduurd maar elke scheiding is anders.

Kom eens praten bij ons op de site daar zitten mensen die nu of hebben gezeten in dezelfde situatie. www.praatmee-online.nl

Het is zo belangrijk om je verhaal kwijt te kunnen, ik weet het hoor ik spreek uit ervaring.

Veel sterkte

Groetjes

Tanja

• Anne-Mieke

Zie hier: http://advocaten.startpagina.nl/prikbord/9831046/ervaringen-en-advies-gevraagd-scheiding#msg-9831046

• Ik

Bedankt voor de reacties.

Het slot van mijn deur is veranderd en volgens de woningbouwvereniging is het huis gewoon van mij omdat ik mijn man nooit officieel heb aangegeven als medehuurder, dit had ik na ons huwelijk zelf schriftelijk moeten doorgeven. Mijn advocaat verteld mij echter weer een ander verhaal…ik weet het niet meer hoor!

Gisteren bleek dat ze niet alles compleet had en daarom het verzoek nog niet naar de rechtbank had verstuurd, ik zal het maar niet hebben over hoe ik mij voelde toen ze me dat liet weten. Ik heb haar gevraagd wat ze nog nodig had, uittreksels uit het BGA en BS. Ik ben die vanmorgen gaan halen bij het gemeentehuis en heb ze meteen bij haar afgeleverd. Ik heb haar wel laten weten dat als ze deze week niets verstuurd, ik een andere advocaat ga zoeken. Ze heeft nu beloofd om het verzoek morgen de deur uit te doen…ik wacht af. Mijn man is deze week nog weg, maar volgende week kan hij weer terug komen. Ik heb hem laten weten dat ik daar niet op zit te wachten, maar weet niet wat hij met die boodschap zal doen. Ik wil geen problemen, alleen maar rust..vooral voor de kinderen.

• Danielle

Ik Schreef:

——————————————————-

> Het slot van mijn deur is veranderd en volgens de

> woningbouwvereniging is het huis gewoon van mij

> omdat ik mijn man nooit officieel heb aangegeven

> als medehuurder, dit had ik na ons huwelijk zelf

> schriftelijk moeten doorgeven. Mijn advocaat

> verteld mij echter weer een ander verhaal…ik

> weet het niet meer hoor!

Hier hoef je je niet druk om te maken, want wat de woningbouw zegt kan inderdaad waar zijn.

Dat is ons ook verteld toen wij de sleutels van ons huis in ontvangst namen en nog niet getrouwd waren.

Bij ons is er dan nog eens nadrukkelijk gezegt dat zodra wij trouwden ik bij een eventuele scheiding

sneller in aanmerking kom voor een woning doordat wij getrouwd zijn. Dit was niet zo als we bleven samenwonen.

Als de woningbouw jou dus (voor je eigen gemoedsrust dit nog even op zwart/wit kan vertellen) met zekerheid

aangeeft dat hij geen medehuurder is, dan sta jij dus in alle recht om sloten van deuren te veranderen.

Sterkte voor de rest (tu)

• Anne-Mieke

Als de huurder van een woning trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, dan wordt de echtgenoot of de geregistreerd partner van rechtswege medehuurder. Enige voorwaarde is dat de echtgenoot/geregistreerd partner zijn/haar hoofdverblijf in de woning heeft. Het maakt verder geen enkel verschil of de echtgenoot/geregistreerd partner wel of niet als medehuurder op het huurcontract is bijgeschreven.

De verhuurder heeft dus ongelijk!

• Is dit iets?

Ik zou bijna denken dat je in Almere woont. Ik ken ook zo'n advocate

Voornaam is ADA….

• Ohja

Ik verbaas me toch even over het antwoord van Annemieke!

Voor zover ik een woning huur en gescheiden ben, heb ik ook altijd begrepen dat ik ongeacht

het feit of ik getrouwd ben geweest of niet, een mede-huurder altijd schriftelijk zelf moet aangeven

bij de verhuurder van de woning. Het is zelfs zo dat na zoveel huurjaren de medehuurder even

veel rechten krijgt als de hoofdhuurder, ongeacht of je een samenlevingscontract hebt of niet

of getrouwd bent of niet. Die ellende heb ik zelf namelijk al twee keer meegemaakt.

Je huurt hier een woning hoor, er is geen sprake van eigendom! Kun je nog getrouwd zijn,

dat huurcontract staat maar op naam van 1 en is maar getekend door 1 persoon en dat is

mevrouw. Meneer kan dat echt geen rechten aan ontlenen dus de woningbouwvereniging

is wel degelijk juist in haar antwoord!

je moe echt een andere advocate nemen hoor! Er zwemmen meer advocaten in de vijver

Als blijkt dat het nu al niet klikt tussen jullie dan moet je je scheiding echt zo gauw mogelijk ergens

anders onderbrengen; nu kan dat nog gemakkelijk. Ga even bij andere advocatenkantoren in je

buurt na wie een open spreekuur heeft! Gewoon doen, anders heb je alleen jezelf er maar mee.

Heel veel succes verder; hou je sterk

PS Je hebt in jouw geval trouwens ALLE recht je sloten te veranderen, zeker als je man zelf

de woning heeft verlaten.

• Anne-Mieke

Dat u zich verbaast over mijn antwoord wil nog niet zeggen dat ik ongelijk heb! Ik raad u aan zich voortaan eerst eens te verdiepen in de van toepassing zijnde wetgeving (Huurwet) voor u hier vragenstellers op het verkeerde been komt zetten! Lees dit b.v. eens: http://wetwegwijzer.bibliotheek.nl/docs/36.htm#medehuurder

Nogmaals: Een echtgenoot is van rechtswege, dus automatisch medehuurder en heeft daarmee, net zoals de hoofdhuurder huurbescherming en alle overige rechten en plichten van het huurrecht, óók als hij niet als medehuurder staat bijgeschreven op de huurovereenkomst!

Een samenwonende partner wordt daarentegen niet van rechtswege medehuurder, maar kan wel door de verhuurder of door de kantonrechter als medehuurder worden erkend. Voorwaarde hiervoor is dat hij samen met de huurder minstens twee jaar een duurzame gemeenschappelijke huishouding heeft gevoerd in de betreffende woning.

• Anne-Mieke

ps. De hoofdhuurder heeft inderdaad alle recht de sloten te veranderen, maar de medehuurder heeft óók het recht die sloten vervolgens weer te laten openbreken.