Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Partneralimentatie bij samenwonen

• Willem

Ik ben vorig jaar oktober officieel gescheiden En betaal net als vele anderen partneralimentatie.

Mijn ex woont sinds vorig jaar in bij haar broer en is voornemens te gaan inwonen bij haar vriend.

Inwonen is voor mij gelijk aan samenwonen maar zij denken daar toch anders over. Zij kent die vriend al ruim 13 jaar (ik ben tijdens mijn 26 jaar durende huwelijk ruim 12 jaar bedrogen) en zij vinden dat de alimentatie gewoon door moet gaan omdat zij niet samenwonen. Ik heb haar vorig jaar uitgekocht (hypotheek) maar dat geld (ruim 80.000 euro) is inmiddels op. Zij hebben de alimentatie nodig om rond te komen. Ik moet nu proberen aan te tonen dat zij samenwonen wat natuurlijk heel lastig is. Ik ben niet te beroerd om partneralimentatie te betalen maar die 1400 euro kan ik zelf ook wel goed gebruiken. De kinderen wonen ook nog bij mij en die zitten in een dure leeftijd.

Kan iemand mij helpen of heeft iemand hier ervaring in.

Willem

• Mrs T

Hallo Willem,

De partneralimentatieplicht eindigt ook als de financiële of persoonlijke situatie van je ex-partner wijzigt. Dit is het geval in de volgende situaties:

Je ex-partner gaat meer verdienen en kan in zijn of haar eigen onderhoud voorzien.

Je ex-partner trouwt, gaat een geregistreerd partnerschap aan of gaat samenwonen met een nieuwe partner.

Als je ex samenwoont met haar vriend dan staat zij ook inschrijven bij de gemeente waar zij woont.

Allereerst moet je dus kunnen aantonen dat je ex samenwoont met een ander. M.a.w. wanneer je ex ontkent samen te wonen zal je bijv. met detective rapporten bewijs moeten verzamelen dat je ex wel degelijk samenwoont (alsof getrouwd).

Vindt de rechter dat je in dat bewijs bent geslaagd, dan eindigt de (partner)alimentatieplicht vanaf het moment dat je hebt kunnen aantonen dat zij samenwonen als ware gehuwd.

Heb je een advocaat? je kunt ook advies vragen bij http://www.hetjl.nl

• Anne-Mieke

Op welke gronden stelt uw ex dat er geen sprake is van samenwoning?

• Willem

Volgens mijn ex is er geen sprake van samenwonen omdat zij nu bij haar vriend inwoond. Ze heeft een jaar bij haar broer ingewoond wat geen reden voor het stoppen van de alimentatie is. Voor mij was dat geen reden omdat zij nog geen woning had/heeft. Haar vriend heeft een huis gekocht en zij de inboedel. Nu denkt zij dat de situatie die zij had met haar broer gelijk is aan de situatie met haar vriend. Nu heb ik begrepen dat ik moet aantonen dat zij samen een economische eenheid vormen en dat is natuurlijk vrij lastig. Verder heb ik begrepen dat inwonen of samenwonen niet altijd hoeft te betekenen dat de alimentatie stopt. In het convenant hebben wij dit wel afgesproken. Ik ben nu aan zet. Weet alleen niet hoe. Advocaten doen hier niets aan zolang ik het niet kan aantonen. Zij staat natuurlijk niet bij hem ingeschreven (hij is daar veel te sluw voor). Ik wil best betalen maar niet voor hem. Iemand inhuren is vrij duur en heeft vaak niet het gewenste resultaat.