Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

DNA test

• Danielle

Dit klinkt misschien raar, maar even kort verteld (ik hoop dat ik het duidelijk genoeg kan uitleggen)…

Kind 9 jaar.

Vader heeft al die jaren gelooft dat kind zijn biologische is.

Nu is daar verandering in gekomen door een opeen stapeling van dingen die gebeurt zijn.

(extra info: er zijn 2 erkende kids op zijn naam van 2 verschillende vaders)

Vader heeft al 2 jaar geen contact meer met kind om dat moeder tegenwerkt.

Hoe kan hij achterhalen of zijn twijfel terecht is of niet?

Contact met ex zeer slecht tot niet.

Is een DNA test mogelijk en zo ja, hoe pakt vader dit aan.

• Willem

Denk je eens in hoe vervelend dit zou zijn voor het kind.

• Danielle

Ja en nee. Dna wordt met een wattenstaafje afgenomen, dus is niet pijnlijk.

Kind wordt voortdurend opgestookt tegen vader en leven staat al op de kop dankzij

de (op z'n zachtst gezegt) rare praktijken van moeder, waar vader niets aan/tegen kan doen.

Voor beiden zou dus duidelijkheid zeer welkom zijn.

• Anne-Mieke

Als vader het vermoeden heeft dat hij niet de biologische vader van het kind is, dan biedt de wet hem de mogelijkheid tot ‘ontkenning van het vaderschap’. Bij de gerechtelijke procedure tot gegrondverklaring van de ontkenning van het vaderschap kan de rechter een DNA-onderzoek bevelen, maar dan moet wel eerst op grond van gebleken feiten en omstandigheden aannemelijk zijn dat de vader niet de biologische vader van het kind kan zijn. Vraag is dus of de ‘opeenstapelijk van dingen die gebeurd zijn’ daarvoor wel voldoende zijn.

Uit de jurisprudentie blijkt in elk geval dat zo'n procedure maar een heel kleine kans van slagen heeft.

• Danielle

Bedankt voor je reactie Anne-Mieke (tu)

Was ook een beetje simpel gezegt “opeenstapeling van dingen die gebeurd zijn”.

Simpel gezegt is dat moeder niet vies is van een vent over de vloer en in d'r bed.

Vader gaat eerst nog omgangshuis proberen om te kijken of daar de waarheid boven

tafel gaat komen. Zo niet, dan wordt het toch kijken naar een andere mogelijkheid.

• Karin

Ontkenning van het vaderschap geldt voor indien het kind binnen het huwelijk is geboren. Indien het kind echter door de vader erkend is (het is me niet duidelijk of dit kind een van de twee erkende kinderen is) dan kan het vaderschap dat door erkenning is ontstaan niet door een ontkenningsprocedure worden weerlegd, maar door een procedure nietigverklaring van de erkenning.

De erkenner:

Als hij door bedreiging, dwaling, bedrog of, tijdens zijn minderjarigheid, door misbruik van omstandigheden is bewogen toestemming tot erkenning te geven, moet hij binnen een jaar nadat hij bekend is geworden met het feit dat hij vermoedelijk niet de biologische vader is van het kind een verzoek indienen. "

• Danielle

Nee, dit kind is niet 1 van de 2 erkende kinderen (die zijn alle 2 van andere mannen).

Dit kind is na de geboorte gewoon door de vader aangegeven als zijnde zijn kind (hij wist toen niet beter dan dat dat zo was).

Volgens advocaat zijn regels omtrent vaststellen wel of niet biologisch kind verandert, maar kosten daarvoor zijn

€ 1000,- die aanvrager zelf moet bekostigen en wordt nergens vergoed.

Advies advocaat is eerst omgangshuis te proberen en of dat wel of niet positief eindigt. Afrondingszitting moet nog volgen,

dus dan kan de vader altijd nog zien.

• leen080752

Ik heb ook een huwelijk achter de rug van 18 jaar met een Poolse.

Ik heb haar daar leren kennen en we hadden al 2 jaar een relatie toen ze mij vertelde dat ze zwanger was, omdat ik haar toen nog vertrouwde zijn we na de geboorte van d'r zoon getrouwd in Holland.

Het kind is in Polen geboren en draagde de achternaam van haar ex-man want ze was op dat moment nog niet officieel gescheiden.

Ik heb haar diverse malen gevraagd om haar ex-man te vragen voor vaderschapontkenning maar dat heeft 16 jaar geduurd.

Nu moest ik hem gaan erkennen en wilde ik toch meer zekerheid over het riologische vaderschap, de twijfels werden steeds groter omdat hij me regelmatig zei dat hij niets met me te maken had “want ik was zijn vader niet”.

In Februari 2009 heb ik via Internet een thuis DNA Test aangevraagd en een dag later ontvangen, ik heb hem gevraagd of ik wat slijm kon afnemen en hij stemde toe, ook bij mezelf heb ik slijm afgenomen en alles opgestuurd, binnen 3 weken zou ik via mail de uitslag horen.

Op 4 maart 2009 kreeg ik 's avonds een mailtje, ik was aan het werk, en schrok van de uitslag, op 6 van de 15 gecontroleerde punten was een afwijking en dat resulteerde in een 100 % score dat ik niet de biologische vader kon zijn.

Omdat ik pas op vrijdagavond thuis kon zijn, ik ben namelijk int. chauffeur, heb ik haar telefonisch niets over de uitslag verteld.

Op vrijdagmorgen 6 maart kreeg ik een SMS van haar waarin ze schreef dat ze me ging verlaten en nooit meer zou terugkomen bij mij, “dus ze wist de uitslag al”.

Ze heeft zelf de scheiding aangevraagd en na het zien van de DNA Test verklaarde dat ik alles gelogen zou hebben en de test zelf zou hebben gemaakt op de computer, ook haar zoon liet ze een valse verklaring opstellen voor de rechtbank waarin hij verklaart dat hij zich niet kan herinneren dat de test gedaan zou zijn, wat voor een slechte moeder ben je als je zoiets laat doen door je zoon.

De echtscheiding is op 7 december 2009 officieel ingeschreven bij de gemeente en op 29 maart 2010 moesten we naar de rechtbank voor de boedelscheiding en alimentatie.

Mijn advocaat heeft aangegeven dat zij geen recht heeft op alimentatie doordat ze “de lotsverbondendheid in het huwelijk” heeft geschonden omdat ze willens en wetens 18 jaar gelogen heeft over de vaderschap want zij wist dat ze met meerdere mannen naar bed is geweest, de rechter heeft haar verzoek om alimentatie dan ook afgewezen doordat hij de DNA Test heeft erkend.

Ik wil hiermee zeggen dat je door een DNA Test, ook als je hem zelf heeft afgenomen, heel veel kan bereiken en deze ook gebruikt kan worden.