Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

mede-eigenaar hypotheek

• Marc

Hallo,

Eeen vriend van mij, is mede-eigenaar van een hypotheek.

Nu zijn zijn vriendin en hij uit elkaar gegaan.

Er is geen samenlevingscontract.

Hij is alleen mede-eigenaar dus van de hypotheek..

Dus geen mede-eigenaar van het huis…

En is dus verantwoordelijk voor de helft van de hypotheek.

Het huis is niet meer toegankelijk voor hem.

Hoe kan je dit het beste oplossen??

Stel dat ze de hypotheek niet op haar naam alleen kan krijgen, heeft

hij dan woonrecht??

Of is er nog een andere manier om onder deze last uit te komen..

• Willem

In de regel krijg je alleen een hypotheek met de woning als onderpand.

Laat je vriend eens de hypotheekacte (getekend bij de notaris) doornemen.

Ik kan mij niet voorstellen dat iemand een hypotheek kan krijgen op iets wat niet van hem is.

Tenzij het hier om een lening gaat.

• Ik ben ik

Was gisteren nog zoiets van op televisie. Heel ingewikkeld in elkaar zit dat.

Heb je alleen een handtekening gezet? Dan zijn de lasten wel voor hem maar

de lusten voor de dame. Het huis staat op haar naam, dan is het ook van haar.

Maar komen er schulden of problemen, mag hij daar aan meebetalen dan wel

voor op draaien.

DURE HANDTEKENING

maar zo zit de Nederlandse Wetgeving in elkaar. Krom he? Ik heb het ook niet

verzonnen

• Anne-Mieke

Als de ex-vriendin de hypotheek niet geheel op alleen haar naam kan laten zetten, dan heeft uw vriend een heel vet probleem. Hij blijft dan n.l. hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele hypotheekschuld, dus niet slechts voor de helft van die schuld. Betaalt zijn ex-vriendin b.v. haar deel van de hypotheek niet, dan kan de hypotheekverstrekker op grond van de hoofdelijke aansprakelijkheid de gehele schuld op uw vriend verhalen.

Daarbij heeft uw vriend ook geen gebruiksrecht van de woning als daar niets over is vastgelegd in een samenlevingsovereenkomst.

Enige mogelijke optie is dan nog dat uw vriend alsnog mede- eigenaar van de woning wordt. Maar daar zal dan zijn ex-vriendin aan moeten meewerken én dan zal er over het eigenaarsdeel wat op naam van uw vriend komt te staan overdrachtsbelasting betaald moeten worden.

• j kleinsman

ik ben mede eigenaar van een woning ik wil graag een kleine hypohteek maar de ander wil niet tekenen kan ik op mijn deel geen kleine hypohteek krijgen ?

hoe kom ik aan die kode ?

• GJvdZ

Daar heeft de wetgeving toch niets mee te maken? Als je ergens voor tekent ben je daarvoor zelf verantwoordelijk. Helaas lezen veel mensen niet waarvoor ze tekenen, maar daar kan je de wetgever niet op aanspreken.

• Anne-Mieke

Zonder toestemming van de mede-eigenaar is het vestigen van een hypotheek op de woning niet mogelijk.