Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Achternaam zoon na trouwen

• Andre

Goedendag,

Mijn ex vriendin (niet getrouwd geweest) gaat volgend jaar trouwen met haar nieuwe vriend.

We hebben samen een nu 8 jarige zoon.

Bij zijn geboorte hebben we besloten haar achternaam aan hem mee te geven.

We hebben een omgangsregeling en ik betaal allimentatie.

Ik heb mijn zoon erkend en ik heb ook gezag.

Mijn vraag is de volgende:

Als zij gaat trouwen, kan zij er dan zomaar voor zorgen dat mijn zoon de achternaam

krijgt van haar man? Of blijft alles zoals het nu is?

• Anne-Mieke

Voorlopig blijft alles zoals het nu is en houdt uw zoon de achternaam van zijn moeder.

Voor kinderen tot 12 jaar is voor een verzoek tot naamswijziging n.l. de instemming van beide gezagdragende ouders vereist. Stemt u niet in met het verzoek, dan wijst het ministerie van Justitie het verzoek af.

Is uw zoon 12 jaar of ouder, dan wordt een verzoek tot naamswijziging alleen toegewezen als uw kind daar zelf mee instemt. Wanneer u bezwaren tegen de naamswijziging heeft en niet akkoord gaat, dan wordt uw zoon van deze bezwaren op de hoogte gesteld. Stemt uw zoon hierna nog steeds in met het verzoek, dan zal het verzoek worden toegewezen (mits ook aan de overige voorwaarden voor naamswijziging wordt voldaan).

• Andre

Bedankt voor je reactie Anne-Mieke.

ik had al een vermoeden, maar was toch een beetje onzeker.

groet

• Ik ben ik

Hallo,

volgens mij is het ook nog eens zo dat de nieuwe man van je ex de jongen ook nog eens zou moeten

adopteren; maar niets gaat zomaar hoor!

Succes

• Anne-Mieke

Onzin, adoptie door de stiefouder is helemaal geen voorwaarde bij naamswijziging. Daarbij zou adoptie door de stiefouder niet eens mógelijk zijn zolang Andre het gezag draagt.

• Andre

Daar zou ik dus toestemming voor moeten geven (wat dus nooit zal gebeuren)

• Willow

Als je zoon 18 is geweest heeft hij je toestemming niet meer nodig………….

• Anne-Mieke

Zoon hoeft daar niet eens op te wachten tot hij 18 is. Vanaf 12 jaar is naamswijziging zonder toestemming van Andre n.l. al mogelijk (zie mijn eerdere reactie aan Andre).

• Willow

Ik weet niet beter dan dat onder de 18 pas na 5 jaar voor het kind gezorgd te hebben men pas naamswijziging aan mag vragen(eerder mag natuurlijk altijd maar word in principe afgewezen) en onder de 18 altijd toestemming gevraagd dient te worden aan de ouder………………

• Willow

Ondertekening door beide ouders

Heeft u als ouders beiden het gezag over uw kind, dan moet u beiden het verzoek ondertekenen om de achternaam van uw kind te wijzigen. Wanneer één ouder het verzoek niet ondertekent en later blijkt dat deze ouder niet instemt met het verzoek, wijst het ministerie van Justitie het verzoek af. Deze voorwaarde geldt zowel voor een kind jonger dan 12 jaar als voor een kind van 12 jaar of ouder.

Bovenstaande staat op de website van Justitie