Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Echtelijke woning, hogere woonlasten

• PeterKerkhof

Dames, heren

Het appartement waar ik de hoofdbewoner van ben staat op mijn naam. We zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden. Mijn vrouw heeft een huurwoning toegewezen gekregen. Zij heeft de adreswijziging, voor haar en de kinderen doorgegeven aan de gemeente.

Echter, mijn vrouw en de kinderen verblijven nog steeds in het appartement, samen met mij. Dit zal de komende maanden nog zo blijven. Wat is nu de echtelijke woning? Ik vraag dit omdat ik mijn huidige appartement wil verkopen. Je moet toestemming krijgen van de andere partner voor verkoop van de woning, als het de echtelijke woning betreft.

Ik wil een andere woning kopen (als mijn huidige appartment verkocht is). Ik wil een woning kopen met een hogere hypotheek, waardoor mijn woonlasten hoger zullen uitvallen.

Rechters houden doorgaans rekening met hogere woonlasten voor de berekening van de alimentatie, als de woonlasten niet bovenmatig zijn. Maar wat is bovenmatig? Wordt daarvoor een formule gehanteerd? .

• Karin

Globale vuistregel: maximaal 1/3 van het inkomen.

• PeterKerkhof

Hoi Karin

Wat wordt eigenlijk verstaan onder inkomen, is dit het netto of bruto inkomen?

• Karin

Het totaal besteedbaar bruto inkomen.

• henkie

Karin Schreef:

——————————————————-

> Het totaal besteedbaar bruto inkomen.

Zoiets heet een conditio in terminis.

• PeterKerkhof

In de gemeentelijke basisadministratie staan mijn vrouw en kinderen ingeschreven op woonadres A.

In de gemeentelijke basisadministratie sta ik ingeschreven op adres B, en ik ben de hoofdbewoner, en eigenaar van dit appartement op adres B.

Mijn vrouw en kinderen wonen nog bij mij (dus op adres B). Is er sprake van een echtelijke woning op adres B? Moet ik alsnog toestemming vragen aan mijn vrouw bij verkoop van het appartement?

• PeterKerkhof

Ik bedoelde….(dus op adres B )…..

• Anne-Mieke

Als uw vrouw daadwerkelijk op adres B woont, dan dient zij zich volgens de wet ook op adres B in te schrijven. Wettelijk gezien is deze situatie dus niet eens toegestaan en is er in werkelijkheid ook gewoon sprake van een echtelijke woning op adres B

Echter, omdat uw vrouw ingeschreven staat op adres A zal adres A ook als haar woonadres worden gezien. Mits uw vrouw geen bezwaar maakt zal de woning op adres B daarom niet als echtelijke woning gezien worden.

• Karin

henkie Schreef:

——————————————————-

> Karin Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Het totaal besteedbaar bruto inkomen.

>

> Zoiets heet een conditio in terminis.

phew… gelukkig geen contradictio in terminis:P

Toch begrijp ik wat ik bedoel :-)

• PeterKerkhof

Hallo

Uit welke componenten zijn de woonlasten opgebouwd?

Voorbeelden:

Rentekosten hypotheek

Servicekosten

Verzekeringen mbt de woning

Spaarbedrag voor toekomstige onderhoudskosten woning

Is er jurisprudentie mbt wat redelijk is aan woonlasten?