Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Echtelijke woning, hogere woonlasten

• henkie

Karin Schreef:

——————————————————-

> henkie Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Karin Schreef:

> >

> ————————————————–

>

> > —–

> > > Het totaal besteedbaar bruto inkomen.

> >

> > Zoiets heet een conditio in terminis.

>

>

> phew… gelukkig geen contradictio in terminis:P

>

> Toch begrijp ik wat ik bedoel :-)

Inderdaad, contradictio in terminis is de juiste term, en geheel van toepassing op de uitdrukking ‘totaal besteedbaar bruto inkomen’.

Ik lees dat als "totaal netto bruto inkomen'.

Netto? Bruto? Kiest u maar!

Als jij wel begrijpt wat je bedoelt kan je het misschien ook toelichten.

• PeterKerkhof

Hallo

Ik heb op internet gelezen dat vaak ook 1/3 deel van het netto inkomen als vuistregel wordt gehandteerd:

http://docs.google.com/gview?a=v&q=cache:EBhdESu7i5IJ:www.banning.nl/download.html%3Fid%3D683+alimentatie+woonlasten+korting&hl=nl&gl=nl&sig=AFQjCNFo9Op0o5gJRtwtLr6f7fTCPTSI2A

Wanneer wordt gekeken naar 1/3 deel van het netto inkomen voor bepaling van redelijke woonlasten en wanneer 1/3 deel van het brutto inkomen?

• Anne-Mieke

Zo moet u het niet zien. Dat 1/3 deel van het inkomen wordt n.l. alleen gehanteerd als algemene maatstaf. In het algemeen dus wordt een woonlast van 1/3 deel van het inkomen als redelijk beschouwd. Of m.b.t. een alimentatieberekening uw woonlasten redelijk zijn beoordeelt de rechter echter aan de hand van uw specifieke situatie. Daarbij kunnen niet alleen uw inkomen, maar b.v. ook uw maatschappelijke positie, uw gezinssituatie na scheiding of de situatie op de huidige woningmarkt een rol spelen.

Bent u b.v. gedwongen te verhuizen en heeft u geen andere keus dan in een woning te gaan wonen waarvan de lasten hoger zijn dan 1/3 deel van uw inkomen, dan kan de rechter rekening houden met die hogere woonlasten. Maar de rechter kan b.v. ook mee laten wegen of de nieuwe woning bedoeld is voor u alléén of mede voor een nieuwe partner en eventuele kinderen. Het gebeurt b.v. weleens dat als de alimentatieplichtige na de scheiding voor zichzelf alleen een flink duurdere woning koopt en daardoor geen draagkracht voor de alimentatie overhoudt, dat de rechter geen of in mindere mate rekening houdt met die hogere woonlast en de alimentatieplichtige geen andere keus laat dan naar een goedkopere woning te verhuizen.

Als u uitgaat van 1/3 deel van uw netto inkomen zit u echter in het algemeen safe.