Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Biede eigenaar, of niet?

• Natascha

Geachte medegebruikers van dit forum, ik zit met het volgende:

Mijn ex man en ik “hebben” een koopwoning.

Tijdens ons huwelijk, meteen na de scheiding en nog ettelijke keren daarna, en na veel indoctrinatie bij de kinderen werd er gezegd door mijn ex-man: het is MIJN huis, er is niets van jou bij. De hypotheek is aangevraagd op mijn salaris alleen.

We hebben samen getekend voor de koopakte, samen voor de hypotheekakte, bij de notaris natuurlijk en zo ook staat alles ingeschreven in het Kadaster.

Het huis moet hem toekomen; zo staat geschreven in de wet.

De Belastingdienst echter, wees mij op het feit dat wanneer wij in gemeenschap van goederen zijn getrouwd en ik overal vermeld sta, het huis voor 50% ook mij ‘toekomt’ of wel, dat ik voor die 50% ook mede-eigenaar ben.

Mijn ex-man blijft echter bij hoog en laag volhouden dat het enkel en alleen zijn huis is en dat ik er per 1 december uit zal moeten en met de kinderen op straat zal moeten wonen. Een huurwoning krijg je hier niet, je wordt overigens bijna verplicht bij een ‘redelijk’ inkomen te gaan kopen, maar goed, dat terzijde, ik kan werkelijk met mijn twee kleuters nergens terecht. Nergens.

Buiten het feit dat een vader hier zijn bloedeigen kinderen op straat zet vraag ik me dus af of het wel allemaal zo is zoals hij zegt en zoals de rechter ook beaamt heeft in het convenant. Per 1 december gaat mijn ex-man hier weer zonder enig pardon wonen en moet ik verdwijnen. Moet alleen nog even bij de notaris voor getekend worden.

Mensen, het kan toch niet zo zijn dat hij zonder enige vorm van taxatie of woz of waardebepaling zo weer zijn intrek kan nemen hier, met alle meubeltjes van dien? Want die zal ik in zijn geheel achter moeten laten, omdat ik het niet mee kan nemen en noch het geld heb om een opslag te huren. Overigens, voor de omgangsregeling die (soms) om het weekend plaats heeft, moeten de kinderen toch ook een slaapplaats hebben?

Er zal toch iets moeten gebeuren? Hoe kan het zijn dat dit zo maar mag?

• Karin

Ik begrijp een aantal zaken niet…

Wat bedoelt u met “Het huis moet hem toekomen; zo staat geschreven in de wet.” Welke wet?

“rechter ook beaamt heeft in het convenant”: een rechter stelt toch geen convenant op??

Heeft het huis overwaarde?

Waar heeft de rechter de verblijfplaats van de kinderen vastgesteld???

• Anne-Mieke

Ik begrijp uit uw verhaal dat de rechter bij de echtscheiding het gebruiksrecht van de woning aan uw ex heeft toegewezen. Dat houdt dan inderdaad in dat u de woning zult moeten verlaten. Echter; door uw huwelijk in gemeenschap van goederen bent u voor 50% mede-eigenaar van de woning en moet bij scheiding de waarde van de woning gelijk verdeeld worden tussen u en uw ex ! Dat de hypotheek is aangevraagd op alleen het salaris van uw ex doet daarbij niet ter zake. Zelfs al hebt u gedurende het huwelijk geen cent meebetaald aan de hypotheekkosten, dan nóg bent u voor 50% mede-eigenaar!

Als uw ex in de woning blijft wonen zal hij u dus ‘uit moeten kopen’ en mogelijk zal hij daarvoor de huidige hypotheek moeten verhogen. Is zijn inkomen daarvoor te laag, dan kunt u eisen dat het huis verkocht wordt. Met de verkoopopbrengst van de woning kan dan de huidige hypotheek worden afgelost en de winst of het verlies erop onderling (50/50) worden verdeeld.

Om de te verdelen waarde van de woning te kunnen bepalen moet u weten wat de verkoopwaarde van de woning is. U kunt daarom eisen dat de woning getaxeerd wordt en dat de kosten van die taxatie gelijk verdeeld worden. Is de verkoopwaarde van de woning hoger dan de hypotheek, dan is er sprake van overwaarde en zal uw ex de helft van die overwaarde aan u moeten betalen. Is de verkoopwaarde van de woning echter lager dan de hypotheek, dan is er sprake van onderwaarde en kan uw ex eisen dat u de helft van die onderwaarde aan hem betaalt.

Zolang de huidige hypotheek nog mede op uw naam staat blijft u ‘hoofdelijk aansprakelijk’ voor de terugbetaling van de gehele hypotheekschuld. Dat houdt in dat bij wanbetaling van uw ex de hypotheekverstrekker de gehele hypotheekschuld ook op u mag verhalen!

Wat er nu moet gebeuren is het volgende:

- U moet zich éérst door de hypotheekverstrekker ‘laten ontslaan uit uw hoofdelijke aansprakelijkheid’. Uw naam wordt dan uit de hypotheekakte geschrapt. Daarmee komt de hypotheek alleen op naam van uw ex te staan en vervalt uw aansprakelijkheid voor terugbetaling van de hypotheekschuld. Met de schriftelijke toestemming van de hypotheekverstrekker voor het schrappen van uw naam uit de hypotheekakte stelt vervolgens de notaris een royementsakte op waarmee bij het Kadaster de hypothecaire registratie kan worden aangepast. U moet dus éérst naar de hypotheekverstrekker en daarna naar de notaris.

- De te verdelen waarde van de woning moet bepaald worden en daarvoor zal de woning getaxeerd moeten worden. vervolgens moet de verdeling geregeld worden met uw ex. Schakel een advocaat in als uw ex daar niet aan mee wil werken.

- Pas als uw naam uit de hypotheekakte geschrapt is en de verdeling goed is geregeld moet u bij de notaris afstand doen van uw eigendomsdeel van de woning (50%).

Teken dus niets bij de notaris voordat u zeker weet dat die twee zaken goed geregeld zijn !!! Doet u dat n.l. wél dan blijft u straks mede- aansprakelijk voor de hypotheekschuld voor een woning waarvan u geen eigenaar meer bent!

- En laat u vooral niets wijsmaken door uw ex!

Begrijpt u het allemaal nog steeds niet of weet u niet hoe u al die zaken moet regelen schakel dan deskundige hulp in. U kunt b.v. naar het Juridisch Loket gaan voor advies. Zie hier: http://www.hetjl.nl/hetjl/

Nog wat tips voor het zoeken naar woonruimte:

-Schrijf u in bij de woningbouwvereniging en vraag of er een regeling geldt voor uw situatie. In mijn woonplaats krijgen gescheiden ouders met kinderen b.v. een half jaar extra inschrijftijd cadeau.

-Bekijk of er mogelijkheden zijn op de particuliere woningmarkt. Er zijn ook particuliere verhuurbedrijven waar u zich kunt inschrijven en ook makelaars bieden vaak huurwoningen aan.

-Huur desnoods voorlopig een vakantiehuisje of caravan op een camping. Buiten het hoogseizoen zijn de kosten daarvan beperkt.

-Beperk u bij het zoeken naar woonruimte niet tot uw eigen woonplaats

-Meldt u in het uiterste geval bij een opvang voor daklozen.

Veel sterkte en succes gewenst!

• henkie

Natascha schreef:

“Hoe kan het zijn dat dit zo maar mag?”

Moet me toch even van het hart:

Hoe kan het zijn dat je nog steeds gelooft wat je ex beweert?

Mijn advies: neem het advies van Anne-Mieke ter harte.

• Natascha

Karin Schreef:

——————————————————-

> Ik begrijp een aantal zaken niet…

>

> Wat bedoelt u met "Het huis moet hem toekomen; zo

> staat geschreven in de wet." Welke wet?

Weet niet het artikel en lidnummer maar het was van de week uitgebreid op de televisie

De man en vrouw krijgen de hypotheek op naam van beide, maar alleen op het salaris van

de man. De vrouw tekent weliswaar mee. Maar het is dus -werd op televisie gezegd- bij

wet bepaald dat het huis de man toekomt, niet de vrouw. Die heeft alleen een heel dure

handtekening gezet. Want zij is wel verantwoordelijk voor de lasten, maar de man heeft

zo je zeggen, alleen de lusten want het huis komt hem toe in geval van scheiding

>

> “rechter ook beaamt heeft in het convenant”: een

> rechter stelt toch geen convenant op?? Er moet een convenant worden op gesteld

aan de hand van wat de advocaten de rechter aan informatie en afspraken toespelen

Die beaamt dan dat ik er uit moet en dat mijn ex-man zonder meer en zonder pardon

mag terugkeren. Het echtscheidingsconvenant wordt bij mijn weten nog altijd bekrachtigd

door de rechter. (!???)

>

> Heeft het huis overwaarde?Nee, zeker weten onderwaarde

> Waar heeft de rechter de verblijfplaats van de

> kinderen vastgesteld??? Bij de moeder

• Natascha

hen kie Schreef:

——————————————————-

> Natascha schreef:

> “Hoe kan het zijn dat dit zo maar mag?”

>

> Moet me toch even van het hart:

> Hoe kan het zijn dat je nog steeds gelooft wat je

> ex beweert? Hij en zijn vriendin zitten beide bij een bank

en dus dicht bij het vuur. Ik zweer het je als ik zeg dat ze ook bij

mijn rekeninggegevens kunnen. En ik weet dat mijn ex man nog

regelmatig contact heeft met de hypotheek adviseur die voor

ons dus 6 jaar terug de hypotheek regelde. Dicht bij het vuur dus

Ik kreeg overigens in december 2007 van de bank al een brief

thuisgestuurd met de mededeling dat mijn ex zichzelf notabene

van de hypothecaire lasten wilde ontheffen. Dat is niet gebeurd

en de bank, die ik contacteerde, vertelde mij dat ik het niet geld

zou hebben om in de woning te blijven en dus vertelde mevrouw

mij net voor kerst notabene, dat bank wel even ons huis onder

de kont vandaan zou verkopen! Is nog niet gebeurd, maar goed

ik weet niet wat ik wel en niet moet geloven en bij wie ik wel

en niet aan moet kloppen voor hulp.

Vandaar mijn bericht hier, want de tijd dringt voor mij.

En Annemiekes adviezen neem ik ter harte, maar hier in mijn

woonplaats is een woning krijgen wel het allermoeilijkste wat

er is. Je valt niet onder een bijzondere groep, net zomin als

gehandicapten die dringend een andere woonruimte nodig

hebben. Je bent hier niets voor de woningbouwvereniging,

en ik heb heel wat meegemaakt het afgelopen anderhalf

jaar. Zelfs via Slachtofferhulp kreeg ik niet eens urgentie.

En nu ik al een paar jaar ingeschreven sta, gaat het systeem

ineens op de schop en mogen alleen de allerlaagste inkomens

nog maar huren. De woningbouw gaat 1600 sociale hurwoningen verkopen

en als ze denken da tje ook maar enigszins in staat bent te kopen willen

ze je verplichten tot koop over te gaan. Dus…En ik heb overigens

0,0 inkomen, en ik heb echt moeite met het vinden van een baan

in deze tijden. Te oud, te lang uit het arbeidsproces, altijd is er wel

een excuus me niet aan te nemen. Sollicitatietrainingen gehad ed.

dus daar ligt het niet aan.

En dus kan ik ook zeker niet op de particuliere markt huren want

dat is voor mij niet weggelegd. Overigens beginnen die prijzen

hier ook pas bij 700,= en dat ga ik echt niet verwonen, zonde

van mijn geld. Die huizen zijn nog kleiner dan wat ik nu heb en

hiervoor wordt al minder betaald.

Ik vind het vooral sneu voor de kinderen, die huilen wel eens dat

ze hier niet wegwillen. Ze hebben tenslotte alles. Maar mijn ex

wil mij hoe dan ook giga dwars zitten en me in de goot hebben.

Als ik het ook maar een beetje goed heb, gaat hij me al dwarsbomen

en scandeert hij namen door de straat bij het ophalen en/of brengen

van de kinderen.

Hij mag in allerlei dure kledingstukken van voornamelijk Gaastra

lopen, maar zodra een van zijn kinderen een tweedehandsje aanheeft

dan is het huis te klein en krijgen die het 't hele weekend flink te verduren

van hem. Hij weet niet dat ze tweedehands zijn, maar het gaat hem om

het merk. Dan heb ik geld te veel en hij vind dat hij daar recht op heeft

Maar goed, zo kan ik nog uren doorgaan, ik kan een boek erover vullen

inmiddels.

Ik ben blij met de reacties tot dusver/b]

>

> Mijn advies: neem het advies van Anne-Mieke ter

> harte.

• Willem

Natascha,

Ook ik werk bij een bank en ja een aantal personeelsleden hebben inzage in alle rekeningen bij die bank.

Dat mag overigens alleen zakelijk worden gebruikt en niet om een (ex) partner te controleren. Doe je dat toch, dan kan je wel eens een probleem met je werkgever krijgen. Verder is het ook nog zo dat ook al zit je dicht bij het vuur (lees hypotheekadviseur) dan nog is jouw handtekening nodig. (zolang je nog niet officieel gescheiden bent)

Is die er niet en de hypotheek is toch aangepast, dan is er fraude in het spel en heeft de hypotheekadviseur incl. de bank een probleem.

Kortom, hij heeft geen poot om op te staan. U kunt altijd een andere rekening (bij een andere bank) openen waardoor hij geen inzage meer kan hebben en u kunt ook een bij de bank langs voor een gesprek met een hypototheekadviseur. Ook kunt u daar de status van de hypotheek inzien. Geloof niet alles wat uw parter u verteld en vooral de bankzaken niet. Het is voornamelijk bluf.

Neen het advies van Anne-Mieke ter harte.