Hallo,
Mijn vriendin en ik willen onze geregistreerde partnerschap laten ontbinden. We hebben twee kinderen van 2 en 4 jaar. Nu komen we overal redelijk goed uit, behalve over onze koopwoning. We hebben de woning 3 jaar geleden gekocht en de woning heeft nu een onderwaarde van ongeveer 15.000 euro. De hypotheek staat op naam van ons beiden. Ik werk fulltime (€1850 netto) en mijn vriendin werkt 2 dagen in de week (€850 netto). We willen de kinderen ongeveer 4 dagen bij mijn vriendin en ongeveer 3 dagen bij mij laten wonen.
Nu zijn er in mijn ogen 3 opties:
1. We verkopen het huis en blijven met een restschuld van 18.000 euro zitten ( 3000 euro makelaarskosten meegerekend). Deze schuld zal, omdat we beide hoofdelijk aansprakelijk zijn, vooral bij mij verhaald worden omdat mijn inkomen een stuk hoger ligt dan die van mijn vriendin. We zouden dan allebei in een huurhuis moeten gaan wonen, waardoor de maandlasten lager liggen. Voordeel is dat mijn draagkracht dan hoger is, waardoor ik meer kinderalimentatie kan betalen. Tenminste als de schuld is afbetaald…
2. Mijn vriendin blijft in de koopwoning wonen. Ik ga in een huurhuis wonen en betaal de helft van de hypotheek mee. Ik zou dit kunnen opgeven als partneralimentatie, en er dan belastingvoordeel uit kunnen halen. Nadeel: ik heb weinig draagkracht om kinderalimentatie te betalen omdat ik dubbele woonlasten heb. Hier komt nog bij dat we natuurlijk financieel aan elkaar gekoppeld blijven…
3. Ik neem de hypotheek van de woning over en zet de woning op mijn naam. Dit is net mogelijk met mijn inkomen. Ik blijf dat in de echtelijk woning wonen en mijn vriendin gaat een huurwoning zoeken. Ik zou eventueel de restschuld geheel op me kunnen nemen zodat mijn vriendin schuldenvrij een nieuwe start kan maken. Voordeel: We hebben geen schulden en zijn niet meer afhankelijk van elkaar. Nadeel: mijn draagkracht is minder.
Nu heeft de derde optie mijn voorkeur. Ik kan dan ongeveer 300 euro kinderalimentatie betalen. Mijn vriendin staat al geruime tijd ingeschreven bij de woningbouwvereniging en kan makkelijk aan een huurwoning komen. Met haar loon, de alimentatie en de verschillende toeslagen en hefftingskortingen kan ze dan schuldenvrij een nieuw leven opbouwen.
Dit stuit echter op weerstand bij mijn vriendin. Ze wil graag geld zien uit de woning en gaat alleen akkoord met optie 3 als we op papier vastleggen dat de woning over twee jaar wordt verkocht. Ze wil dan een deel van de eventuele overwaarde. Is er onderwaarde dan is ze ook bereid deze te betalen. Mijn vriendin wil dan graag dat ik in een huurwoning ga wonen zodat ik meer kinderalimentatie kan betalen. Dit zou volgens haar €500 moeten zijn.
Graag zou ik wat advies in deze ingewikkelde materie willen…. Zijn er nog andere opties?