Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

eigenhuis en belasting

• lucie

Wij liggen nu in scheiding en ik blijf voorlopig in onze koopwoning wonen.

We betalen nu ieder de helft van de hypotheek totdat het verkocht is en mijn vraag is hoe zit dit fiscaal inelkaar, kun je dit zo regelen of krijg je problemen met de belasting. vr gr. lucie

• TopCat

Wanneer u, hangende de echtscheiding reeds apart woont en niet meer op hetzelfd adres ingeschreven staat, wordt u door de belastingdienst beschouwd als “gescheiden”.

U bent dan ook geen fiscaal partner meer van elkaar en moet afzonderlijk aangifte doen.

Ieder kan zijn deel van de hypotheekrente (50%) aftrekken, maar moet ook 50% van het Eigenwoningforfait bijtellen.

Meer hierover kunt u lezen op:

http://www.belastingdienst.nl/particulier/alsueenwoningkoopt/alsueenwoningkoopt-21.html#P364_25345

T.C.

• Ad

Vraagje ter lering: de partner, die niet meer in het huis woont hoeft toech geen eigenwoningforfait te berekenen ? Deze heeft geen “genot” meer van het huis.

Deze vraag stelde ik begin dit jaar bij een opfriscursus van de belastingdienst en deze kwamen met het bovenstaanden antwoord.

• henkie

De partner die niet meer in de eigen woning woont dient 50% van het eigenwoningforfait op te voeren en kan het eigen aandeel in de rentebetaling over de eigenwoningschuld aftrekken.

Echter, hij/zij mag ook 50% van het eigenwoningforfait als aftrekbare partneralimentatie opvoeren.

De partner die achterblijft in de eigen woning moet 50% van het eigenwoningforfait als belastbare partneralimentatie opvoeren.

Per saldo komt het eigenwoningforfait dus voor 100% op het bordje van de bewoner te liggen.

De eigenwoningregeling geldt nog hooguit 2 jaar nadat de uitwonende partner de woning heeft verlaten.

• schakel

TopCat en Henkie: Prima antwoorden. Hieronder nog eens na te lezen.

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/7179-scheiden-fiscaal-geen-bezwaar-situatie-rond-de-eigen-woning.html

——————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Een kleine aanvulling:

TopCat: In het jaar van het uit elkaar gaan, is fiscaal partnerschap nog mogelijk, ongeacht het tijdstip van uit elkaar gaan. dit geldt alleen voor gehuwden of geregistreeerd partnerschap.

Of het te adviseren is???? In het algemeen kan fiscaal partnerschap voordeel opleveren. Bij scheiding zullen veelal de praktische consequenties: Hoe verdelen

we de teruggave bijv. ervoor zorgen dat gescheiden aangifte verstandiger is. Ook omdat er dan vaak recht is op (alleenstaande) heffingskortingen.

Dit laatste weer uitsluitend als het gescheiden wonen langer dan een half jaar heeft geduurd.

Maar afzonderlijke aangifte moet: Nee

——————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Wie nog zin heeft. Lees de informatie in bijgaande link: vooral wat geschreven staat onder: eigen woning punt 4 en 5

http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/column/archief/business_class/2005/echtscheiding_en_woning/

• Hans

Hallo henkie,

Ik wil dit graag begrijpen, maar ik snap het niet…:S

Wil jij dit verhaal eens verduidelijken met een voorbeeld? En ook graag wat er dan gebeurd na die twee jaar?

En is die twee jaar niet te omzeilen doordat de partner die niet meer in de eigen woning woont de kosten voor de helft van de hypotheek opvoert als partneralimentatie ipv gebruik te maken van de hypotheekrente aftrek?

• schakel

Henkie heeft kennelijk even geen tijd, dus zal je het met mij moeten doen Hans.

Ik weet niet in hoeverre de informatie daadwerkelijk op jou van toepassing is, maar het gaat zo: (met voorbeeld Waarde Huis bijv € 200000 / volledig geleend)

Stel: 5% Hypotheeklast: Dat is 5% over € 200000 = € 10000

Stel: man verlaat het huis, vrouw blijft er wonen. Eigendomsverhouding: 50-50. EigenWoningForfait: € 1100 (5,5%)

Drie zaken invullen:

Man:

1. Vult in bij: Eigenwoningforfait in bijzondere situaties - Uw vroegere fiscaal partner woonde in de woning: 50% eigendom.

EWF wordt automatisch bepaald op € 550

2. Vult bij aftrekbare rente in: € 5000 (helft van € 10000)

3. Vult bij aftrekposten in:Betaalde alimentatie: € 550

Vrouw:

1. Vult in bij: eigenwoningforfait in bijzondere situaties - Uw vroegere fiscaal partner woonde in de woning: 50% eigendom. EWF wordt automatisch bepaald op € 550

2. Vult bij aftrekbare rente in: € 5000 (helft van €10000

3. Vult bij overige inkomsten in: ontvangen alimentatie: € 550

NB: Het komt er dus op neer dat in dit voorbeeld de vrouw het gehele EWF voor haar rekening neemt. (€ 550 + € 550 inkomensbijtelling)

De man kan hier gedurende 2 jaar de hypotheekrenteaftrek toepassen:

Stel: Per 1 april 2009 vertrokken:

Gedurende twee volledige jaren (2009), 2010 EN (2011) kan de man nog de hypotheekaftrek / alimentatie zoals hierboven uiteengezet, in zijn aangifte opnemen.

Voor de vrouw geldt eveneens de route zoals hierboven geschetst.

NB: In verreweg de meeste gevallen zal verkoop van de woning plaatsvinden. Dan is de situatie belastingtechnisch weer heel anders.

De evtl. overwaarde kan dan een rol spelen.

Na 2 jaar gaat de woning naar BOX 3. In dit voorbeeld is dat jaar 2012. Voor de man zijn er geen aftrekmogelijkheden meer. In box 3 wordt zijn deel van de waarde vermeld: Hier € 100000 minus de dan nog resterende schuld (schuld te vermelden bij schulden)

Als de vrouw de woning koopt is zij volledig eigenaar en vindt de normale hypotheekaftrek plaats. De man wordt uitgekocht.

Eenvoudig is het allemaal niet: Scheiden doet lijden.

• Hans

Bedankt voor je uitleg!

Het voorbeeld lijkt op mijn eigen voorbeeld. Ik heb de gegevens in een proefberekening gezet voor mijn ex vriendin. Ze werkt maar 16 uur in de week en maakt daardoor geen optimaal gebruik van de hypotheekaftrek.

- Stel ze gaat in een huurwoning wonen, dan krijgt ze bijna €2000,- aan heffingskortingen.

- ALs ze in het koophuis blijft wonen met bovenstaand voorbeeld, heeft ze nog steeds die €2000,- aan kortingen, de hypotheekrenteaftrek valt volledig weg!

Maw, ze betaald niet genoeg belasting om het allemaal af te kunnen trekken!

Conclusie, het is voor haar veel gunstiger om niet in de koopwoning te blijven wonen.

• schakel

Er zijn te weinig gegevens om te bekijken of uwberekening klopt. Als uw ex-vriendin 16 uur per week werkt, zal het bedrag aan heffingskortingen eerder bij de

€ 3000 uitkomen dan bij de € 2000 (algemene heffingskorting + arbeidskorting). U noemt een bedrag van € 2000 aan heffingskortingen (….)

Belangrijk is: Hoeveel belasting zal er over het inkomen van uw ex in 2009 betaald (gaan) worden. Meer belasting terugkrijgen dan er betaald is, is niet mogelijk.

Het is goed mogelijk dat de hypotheekaftrek voor uw ex-vriendin niet te verzilveren is.

Als u in de woning blijft wonen, zal de vraag zijn of u voldoende inkomsten/financien hebt, om uw ex-vriendin uit te kopen.

Voor zover van toepassing:

Als u dit jaar meer dan een half jaar hebt samengewoond kunt u, als u beiden daarvoor kiest, nog gezamenlijk aangifte doen.

Dat zou dan wat meer belastingteruggave (voor u) kunnen opleveren. Dan moet u het w.b. de onderlinge verdeling van de extra belastingteruggave wel eens zijn.

• dennis96

Hallo,

Schakel geeft hieronder een mooie uitleg over het invullen van de belating bij echtscheiding met eigen huis.

Maar bij de vrouw zegt hij dat de vrouw het eigenwoniVoorts heb ik nog een andere vraag:

Als de eigenwoningschuld 80000 euro bedraagt, hoe geef je dit dan in je belastingaangifte op, uitgaande van een echtscheiding en gezamenlijk bezit van de

eigen woning.

Bijvoorbeeld in juni gescheiden. Geef je dan voor de eigenwoningschuld per 31-12 ieder 40000 euro op. Of allebei gewoon 80000 euro.ngforfait bij “eigenwoningforfait in bijzondere situiaties” moet invullen.

Als de vrouw in de woning blijft wonen die gezamenlijk eigendom is, moet zij volgens mij haar deel van het eigenwoningforfait gewoon invullen

onder het hoofd “ Waren u en/of ……….. de enige eigenaren van de woning die in 2009 het hoofdverblijf is” Daar “nee” aanvinken en daar vervolgens 50 %

als eigendom zetten.

De man die vertrokken is geeft zijn deel van het eigenwoningforfait op bij bijzondere situaties.

“”Man:

1. Vult in bij: Eigenwoningforfait in bijzondere situaties - Uw vroegere fiscaal partner woonde in de woning: 50% eigendom.

EWF wordt automatisch bepaald op € 550

2. Vult bij aftrekbare rente in: € 5000 (helft van € 10000)

3. Vult bij aftrekposten in: Betaalde alimentatie: € 550

Vrouw:

1. Vult in bij: eigenwoningforfait in bijzondere situaties - Uw vroegere fiscaal partner woonde in de woning: 50% eigendom. EWF wordt automatisch bepaald op € 550

2. Vult bij aftrekbare rente in: € 5000 (helft van €10000

3. Vult bij overige inkomsten in: ontvangen alimentatie: € 550

NB: Het komt er dus op neer dat in dit voorbeeld de vrouw het gehele EWF voor haar rekening neemt. (€ 550 + € 550 inkomensbijtelling)“”