Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vader wil dat kind bij hem komt wonen

• zondernaam

Ik zit met het volgende probleem, de vader van mijn zoontje van 9 wil graag dat hij bij hem komt wonen. Ik vind dit geen goed plan,omdat hij dan zijn

broertje en zusje bijna nooit meer ziet. Hij komt dan ook elke dag na school thuis in een leeg huis,omdat vader fulltime werkt. Ik vind dat broertjes en zusjes zoveel mogelijk samen moeten blijven,zodat ze een goede band met elkaar kunnen blijven behouden. En ik wil mijn zoon natuurlijk ook niet missen.

Het probleem is nu dat hij dit steeds aan mijn zoontje vraagt,hij vraagt bijv. vraag maar aan mama of je bij mij mag wonen. (ik hoor het dus via het kind) en dit gebeurt elke keer als hij hem ziet. Hij wordt een soort van gehersenspoeld,vader noemt alleen maar positieve dingen op,zoals;laat opblijven,niets hoeven vragen,alleen thuis zijn,geen enkele verplichting meer enz. Het is nu al zo erg dat mijn zoontje en ik redelijk in de clinch liggen.Als ik hem bijv. vraag om iets op te ruimen,is de reactie ik ga liever naar mijn vader van hem hoef ik dat niet te doen. Ik weet echt niet meer wat ik hier mee aan moet. Oudste zit tussen 2 vuren waarvan er 1 enorm aan hem trekt. En ik ben bang dat dit van kwaad tot erger gaat. Dit kan toch niet in het belang van het kind zijn???

• Anne-Mieke

Nee, dat uw ex het kind manipuleert is natúúrlijk niet in het belang van het kind. Maar dat uw ex graag wil dat zijn zoon bij hem komt wonen is daarentegen wel heel begrijpelijk. En als je als ouder graag wil dat je kind bij jou komt wonen, maar je weet dat de kans dat dat zal gebeuren nihil is omdat de andere ouder dat niet wil en je dat via de rechter voorlopig óók niet voor elkaar zou krijgen, dan is de verleiding misschien wel erg groot om het kind zélf zover te krijgen dat hij uiteindelijk voor jou zal kiezen.

Ik wil daarmee niet goedpraten dat uw ex het kind manipuleert door hem gouden bergen te beloven. Dat zéker niet! Maar bedenk eens wat ú zou doen als u in de schoenen van uw ex stond en uw kinderen bijna élke dag zou moeten missen? Want dat is waarschijnlijk de situatie waarin uw ex nu zit. Of heeft uw ex een uitgebreidere omgangsregeling met de kinderen dan twee weekenden per maand?

En in hoeverre zijn dergelijke zaken bespreekbaar met uw ex? Denkt u dat u over dit probleem met uw ex zou kunnen praten?

• zondernaam

Beste Anne-Mieke,

Dankje voor je reactie. Ik kan het me ergens ook wel voorstellen dat hij dit graag wil. Maar ik begrijp dus niet waarom hij ze dan niet allemaal wil,maar alleen 1 kind. Wij kunnen hier samen absoluut niet over praten. Elk gesprek eindigt in knallende ruzie. Maar hoe begrijpelijk het ook mag zijn,het kan toch niet zo zijn dat hij nu gewoon de band tussen moeder en kind probeert te verpesten want dat is waar het op uit draait. Zoontje wordt steeds tegendraadser omdat hij zich enorm gesterkt voelt door zijn vader.

• johan

hallo ik ben johan 41 jaar en ik heep een groot proombleem mijn xvrouw doet aan spriltiweel en zij neem mijn kinderen mee en dat mag hier in nederland wat het doet er niet toe wat er kan gebeuren met de kinderen ik heep het tegen iedereen gezegt en ook de bewijzen maar als man loop ik tegen een muur op geleuk heep ik bij de rechtbank mijn gelijk gekregen maar de kinderen zij bij haar en ik snap het niet ik bijf vecht voor mijn kinderen om zij bij mijn tekrijgen ook zit mijn kinderen bij breuro jip om daar tepraaten de jeugt en de mak daar geloof ik niet meer wat zij geloof altijt de vrouw . en niet de man ik heep haar nooit geslaagen en ook mijn kinderen niet als de man de kinderen meenemt dan is hij strafbaar de vrouw niet wat zij kan als in nederland en de polietik doet er niest aan wat zij kan ook door draajen en ik staat met leegen handen er moet hier in nederland eens goed naar het ouderrechtsisteem gekijk woorden .

met vriendelijk groet. johan u kan mijn ook op bel het is 0187663715

• borawie

Hallo Johan.

Helaas heb ik geen kant en klaar antwoord voor je.

Alleen een tip.

GEEN persoonlijke gegevens bekend maken op welk prikbord dan ook!!!!

Veel succes verder…

• Anne-Mieke

Dat hij alleen wil dat het oudste kind bij hem komt wonen kan diverse redenen hebben b.v. omdat hij denkt dat hij dat kind alleen thuis kan laten terwijl hij werkt en de twee jongere kinderen niet. Of omdat hij liever niet de drukte en zorg van/voor alledrie de kinderen wil. Of omdat hij dan in elk geval niet álle kinderen elke dag hoeft te missen. Of omdat zijn band met het oudste kind het sterkst is etc.

Jammer dat een gesprek hierover met uw ex niet mogelijk is. U zou uw zorgen echter ook in een brief aan hem duidelijk kunnen maken. Daarbij kunt u hem erop wijzen dat hij tegen het belang van het kind handelt als hij het kind zó tegen u opzet dat u niks meer met het kind kunt beginnen. Dat heeft n.l. een negatieve invloed op de opvoeding en daarmee op een goede ontwikkeling van het kind. En dat kan óók tot gevolg hebben dat de rechter op uw verzoek de omgangsregeling in het belang van het kind zal opschorten of zelfs stopzetten. Misschien dat uw ex dan eieren voor z'n geld kiest.

Maar overweeg éérst eens of de omgangsregeling niet wat meer uitgebreid zou kunnen worden, zodat het kind (of alledrie de kinderen) vaker bij uw ex kan/kunnen zijn. Ervan uitgaande dat uw ex de kinderen gewoon mist nu ze maar zo weinig bij hem mogen zijn, zou dat n.l. een goede optie kunnen zijn om wat meer aan de belangen van uw ex tegemoet te komen. Wellicht is dát de oplossing om de huidige situatie weer ten goede te keren.

T.o.v. uw kind doet u er verstandig aan in elk geval nooit aan zijn (door uw ex veroorzaakte) grillen toe te geven. Consequent en resoluut vast blijven houden aan uw eigen regels dus, zodat het kind niet het gevoel krijgt dat hij zijn zin kan krijgen als hij dreigt bij z'n vader te gaan wonen. Die beslissing is n.l. niet aan het kind of aan z'n vader, maar aan de rechter (zég dat maar tegen uw kind).

Leg het kind ook uit waaróm z'n vader hem allerlei dingen belooft (zonder daarbij zijn vader zwart te maken!). Probeer het kind ervan te overtuigen dat, als hij bij z'n vader zou wonen, er net zo goed regels zullen gelden en dat zijn vader het dan óók niet goed zou vinden als hij elke dag te laat naar bed zou gaan of zijn speelgoed niet op zou ruimen etc.

Het is overigens ook nog maar de vraag of uw ex wérkelijk al die dingen gezegd heeft tegen het kind. Kinderen gaan zich naarmate ze ouder worden immers sowieso vaker verzetten tegen de regels die hun ouders stellen (denk aan de pubertijd) en maken daarbij ook weleens misbruik van de situatie zónder dat er sprake is van manipulatie door de andere ouder.

In het ergste geval zou u ook nog professionele hulp kunnen inschakelen voor ondersteuning en begeleiding van u en uw kind in deze lastige situatie.