Mijn vrouw heeft aangegeven dat voor haar de koek (bijna) op is. We vinden elkaar nog leuk, gaan goed met elkaar om, maar een scheiding lijkt ophanden. Nu probeer ik te begrijpen wat de opties zijn, financieel dan ook:
- we hebben net een huis gekocht (zul je altijd zien). Bij verkoop gaat dit momenteel minstens 70.000-80.000 euro schuld opleveren. Prijzen zijn gedaald en kosten koper ben je kwijt.
- we hebben beide salarissen nodig voor het betalen, volgens de bancaire norm. In theorie zou ik het misschien alleen op kunnen hoesten, maar weet niet of de bank dit ooit toestaat.
- we hebben een kindje van 3. En ik weet niet hoe alimentatie in zijn werk gaat.
- mijn salaris: 3000 netto, haar salaris: 2500 netto, kosten hypotheek + afbetaling: 1600 euro (met huidige aftrekregels op 2 salarissen)
Mijn voorkeur is dat in ieder geval 1 van ons daar blijft wonen. Het is ook een prachtige woning. Maar hoe is zoiets financieel op te lossen? Ik hoop (verwacht) dat we er qua kinderomgang ook wel uitkomen. Maar we zullen toch onze eigen weg moeten gaan. Het zal emotioneel al een drama worden. Maar financieel mag het dan wel overzichtelijk blijven.
Zijn er schappelijke opties?