Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Grote onderwaarde huis, wat zijn de opties?

  • Peter

    Mijn vrouw heeft aangegeven dat voor haar de koek (bijna) op is. We vinden elkaar nog leuk, gaan goed met elkaar om, maar een scheiding lijkt ophanden. Nu probeer ik te begrijpen wat de opties zijn, financieel dan ook:

    - we hebben net een huis gekocht (zul je altijd zien). Bij verkoop gaat dit momenteel minstens 70.000-80.000 euro schuld opleveren. Prijzen zijn gedaald en kosten koper ben je kwijt.

    - we hebben beide salarissen nodig voor het betalen, volgens de bancaire norm. In theorie zou ik het misschien alleen op kunnen hoesten, maar weet niet of de bank dit ooit toestaat.

    - we hebben een kindje van 3. En ik weet niet hoe alimentatie in zijn werk gaat.

    - mijn salaris: 3000 netto, haar salaris: 2500 netto, kosten hypotheek + afbetaling: 1600 euro (met huidige aftrekregels op 2 salarissen)

    Mijn voorkeur is dat in ieder geval 1 van ons daar blijft wonen. Het is ook een prachtige woning. Maar hoe is zoiets financieel op te lossen? Ik hoop (verwacht) dat we er qua kinderomgang ook wel uitkomen. Maar we zullen toch onze eigen weg moeten gaan. Het zal emotioneel al een drama worden. Maar financieel mag het dan wel overzichtelijk blijven.

    Zijn er schappelijke opties?

  • schakel

    Het geeft te denken dat er nog niet gereageerd is op uw vraag. Echtscheiding heeft zoveel aspecten. Allerlei informatie is er te vinden op internet bijv. www.echtscheiding.nl enz.

    Het eventueel inschakelen van een mediator, het kan allemaal.

    Een heel belangrijk aspect is het eigen huis en de hypotheekaftrek / alimentatiebetaling. Daar gaat bijgevoegd artikel over:

    http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/column/archief/business_class/2005/echtscheiding_en_woning/

  • Mar

    Misschien zou het ook kunnen dat er nog niet gereageerd is omdat er op een soort gelijke vraag al gereageerd is. Zie de link hieronder.

    http://echtscheidings.startpagina.nl/prikbord/9938990/onderwaarde-koophuis-advies-gevraagd#msg-9938990

  • Peter

    Ik weet dat er al een soortgelijke vraag is gesteld. Maar daar was de onderwaarde nog overbrugbaar. Voor ons niet echt. Oftewel, het huis zal toch wel moeten blijven. Ook beter voor het kind lijkt me. Maar ik heb geen idee wat de alimentatiekosten zijn volgens het boekje in zo'n geval.

  • TopCat

    Misschien is het voor jullie beter om meer energie te steken in het redden van jullie huwelijk.

    Dan worden tevens ettelijke problemen opgelost die je nog te wachten staan.

    T.C.

  • Peter

    Daar heb je helemaal gelijk in. Maar het zo enorm moeilijk om weer vertrouwen terug te winnen. Zo enorm vermoeiend. En het kost zoveel tranen… Het lijkt soms eenvoudiger om duidelijkheid te hebben met een ‘slechte’ uitkomst dan een onduidelijkheid te handhaven.