Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wat nu te doen????

• juul

Hallo,

Ik ben zo'n negen jaar gescheiden van mijn ex vrouw.

moeder heeft kind van inmiddels 10 jaar altijd voor mij weggehouden, er werd gewoon gezegd.

Dit is mijn kind en daar is van jou niets bij. Heb me bij verschillende advocaten laten voorlichten

en kreeg te horen. als moeder niet wil kun je je geld net zo goed in het riool gooien. Dus ik heb het niet

aangevochten. Heb wel altijd netjes allimentatie betaald.

Nu ben ik vandaag te horen gekregen dat mijn ex vrouw vorige week is overleden.

Dit vind ondanks alles toch verschrikkelijk, vooral voor de kinderen (Ze had ook al een zoon uit een eerdere relatie)

Ik wil mijn dochter niet uit haar vertrouwde omgeving halen.

Maar wat nu te doen?? wat zijn mijn rechten en plichten.

Ik heb gezag over mijn dochter.

• Anne-Mieke

In de wet (BW 1: 253 f ) is het volgende bepaald:

'Na de dood van een der ouders oefent de overlevende ouder van rechtswege het gezag over de kinderen uit, indien en voor zover hij op het tijdstip van overlijden het gezag uitoefent'.

M.a.w.: Door het overlijden van uw ex-echtgenote oefent u dus automatisch alleen het (éénhoofdig) ouderlijk gezag uit over uw dochter. Zelfs als uw ex per testament een voogd voor uw dochter zou hebben aangewezen heeft dat géén gevolg voor uw ouderlijk gezag. Daarmee bent u voortaan als enige verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van uw dochter en is het dus aan u om te bepalen waar of bij wie uw dochter zal gaan wonen. Verder bent u de wettelijke vertegenwoordiger van uw dochter en bent u ook wettelijk aansprakelijk en onderhoudsplichtig voor haar (ook als u b.v. besluit uw dochter bij iemand anders te laten wonen) Daarbij het is aan u de goederen en bezittingen van uw dochter te beheren tot zij meerderjarig is.

• omeslo

Het feit dat de wetgever hier kiest voor het woord ‘uitoefent’ ipv. ‘heeft’ of ‘draagt’, doet mij vermoeden dat een eventuele stiefvader in een dergelijk geval succesvol kan betogen dat hij ten tijde van het overlijden van de moeder het gezag uitoefende. Ook al was hij officieel niet de gezagsdrager.

• juul

bedankt voor je reactie(tu)

• Anne-Mieke

Een stiefvader die geen ouderlijk gezag draagt is.niet de wettelijke vertegenwoordiger van het kind. Hij is dus niet gerechtigd beslissingen te nemen voor of over het kind en ook niet gerechtigd het vermogen en de bezittingen van het kind te beheren. De gezagdragende moeder zou hem daartoe hooguit gemáchtigd kunnen hebben, maar bij overlijden van de moeder vervalt die machtiging automatisch. En de gezagdragende moeder kan de stiefvader b.v. wel toegestaan of opgedragen hebben het kind te verzorgen en op te voeden, maar een wettelijk récht om het kind te verzorgen en op te voeden had en heeft de stiefvader dus niet!

Je zou dus misschien kunnen stellen dat de stiefvader het gezag over het kind heeft ‘uitgeoefend’, maar dan nóg kan de stiefvader daar geen rechten aan ontlenen omdat er nog een gezagdragende vader is.