Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

eigen woning en belasting na scheiding advies gevraagd

• lucie

Mijn man en ik gaan scheiden en ik heb aan de hypotheekverstrekker doorgeven dat wij ieder 50 % van de hypotheek gaan betalen totdat het huis verkocht is. Nu is het zo dat mijn man de hele hypotheek en verzekering betaald en dat ik de helft naar zijn rekening overmaak. Ik blijf in het huis wonen en is het dan beter belastingtechnisch gezien dat ik de hele hypotheek en verzekering betaal en dat hij mij de helft overmaakt.

• schakel

Waarschijnlijk bent u dezelfde vragenstelster (lucie) als in het item: Eigen huis en belasting.

De Belastingdienst heeft niets van doen met eigen regelingen. De officiele belastingregels tellen: U en uw partner nemen in principe beide 50% van de hypotheek

in aftrek. (bij gezamenlijk eigendom)

Het eigen huis zal in het echtscheidingsconvenant ingebracht worden. De hypotheekaftrek geldt voor uw man nog maximaal 2 jaar nadat hij het huis verlaten heeft. Zie voor de regels EigenWoningForfait / alimentatie het bovengenoemde item.

Bij echtscheiding / eigen woning zijn er een drietal mogelijkheden. Zie link:

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/17306-vastgoed-wat-betekent-een-echtscheiding-voor-u-financieel.html

Echtscheiding en eigen woning - een ingewikkelde materie met veel “oplossingen”

als edr nog vragen zijn, stelt u ze gerust

• twanvandijk

Na scheiding blijft de ex-partner in de woning die nog steeds het gezamenlijke eigendom is. De woning wordt te koop gezet, maar tot verkoop van de woning blijft de ex-partner daar wonen. De ex-partner betaald de volledige hypotheek en trekt die ook af van de belasting.

Wat zijn de fiscale consequenties van degene die de woning heeft verlaten.

Moet deze de helft van de betaalde hypotheekrente door ex-partner, opgeven als “alimentatie” ?

Kan hij/zij dat doen met aftrek van de helft van het forfait?

Of maakt het fiscaal gezien voor de vertrekkende partner niets uit dat de in de woning blijvende ex-partner de volledige hypotheekrente betaald. M.a.w. ook al blijft hij/zij mede-eigenaar van de woning en betaald de bewoner de volledige hypotheekrente, hij/zij fiscaal daar geen last van heeft.

Graag uw visie

mvg

Twan van Dijk

• schakel

Binnen fiscale regels kunt u hierover afspraken maken.

Voor de fiscus telt dat er bijtelling is voor het EWF en dat de hypotheekaftrek 1 keer wordt toegepast.

Het eenvoudigst voor u is als uw ex-partner de volledige EWF en ook de volledige hypotheekaftrek voor rekening neemt. De ex-partner heeft immers ook alles betaald. En verder geen stappen onderneemt.

Als uw ex de helft van de hypotheek (en de helft van het EWF) “doorschuift” naar u als alimentatieverplichting maw. dit bedrag in haar/zijn aangifte vermeldt als betaalde alimentatie, dan moet u deze alimentatie opgeven als ontvangen alimentatie. Juridisch bent u mede-eigenaar van de woning, dus de facto

moet u ook de helft van de hypotheek + de helft van het EWF betalen.

De belastingaangiften ziet er dan anders uit: Uw ex trekt de helft van de hypotheek rente af (+ helft EWF). U doet dit eveneens in uw aangifte.

Voor de fiscus is het niet van belang wie de hypotheekrente heeft betaald. Ieder 50% hypotheekrenteaftrek - ook goed. In deze situatie komt er voor u een bijtelling inkomen (ontvangen alimentatie), maar trekt u dit deel weer af als “betaalde” hypotheekrente. Uw ex neemt in aftrek de alimentatieverplichting (50%)

en eveneens 50% hypotheekaftrek. Lood om oud ijzer dus in vergelijking met volledige hypotheekaftrek in de eerste situatie.

NB: U spreekt niet over een echtscheidingsconvenant. Als die er is, kunnen andere regels tav het eigen huis / hypotheek / alimentatie van toepassing zijn.

• wilhelm

schakel Schreef:

——————————————————-

> Binnen fiscale regels kunt u hierover afspraken

> maken.

> Voor de fiscus telt dat er bijtelling is voor het

> EWF en dat de hypotheekaftrek 1 keer wordt

> toegepast.

> Het eenvoudigst voor u is als uw ex-partner de

> volledige EWF en ook de volledige hypotheekaftrek

> voor rekening neemt. De ex-partner heeft immers

> ook alles betaald. En verder geen stappen

> onderneemt.

>

> Als uw ex de helft van de hypotheek (en de helft

> van het EWF) “doorschuift” naar u als

> alimentatieverplichting maw. dit bedrag in

> haar/zijn aangifte vermeldt als betaalde

> alimentatie, dan moet u deze alimentatie opgeven

> als ontvangen alimentatie. Juridisch bent u

> mede-eigenaar van de woning, dus de facto

> moet u ook de helft van de hypotheek + de helft

> van het EWF betalen.

>

> De belastingaangiften ziet er dan anders uit: Uw

> ex trekt de helft van de hypotheek rente af (+

> helft EWF). U doet dit eveneens in uw aangifte.

> Voor de fiscus is het niet van belang wie de

> hypotheekrente heeft betaald. Ieder 50%

> hypotheekrenteaftrek - ook goed. In deze situatie

> komt er voor u een bijtelling inkomen (ontvangen

> alimentatie), maar trekt u dit deel weer af als

> “betaalde” hypotheekrente. Uw ex neemt in aftrek

> de alimentatieverplichting (50%)

> en eveneens 50% hypotheekaftrek. Lood om oud ijzer

> dus in vergelijking met volledige hypotheekaftrek

> in de eerste situatie.

> NB: U spreekt niet over een

> echtscheidingsconvenant. Als die er is, kunnen