Onrecht in Alimentatiewetgeving.
Hoogste tijd dat er aanpassingen komen in de wetgeving die de partneralimentatie regelt.
In deze tijd van gelijke rechten en emancipatie voor mannen en vrouwen komt het nog te vaak voor dat de ex-echtgenoot aangeslagen wordt voor veel te hoge alimentatie. In veel gevallen is dit de ex-man.
Aan de ene kant propageert de regering dat iedereen aan het arbeidsproces moet (kunnen) deelnemen maar aan de andere kant stimuleert ze de ex-partner niet om zelf in haar levensonderhoud te voorzien door een baan te gaan zoeken.
Hieronder een schrijnend voorbeeld:
Ik ben een gescheiden man van 58 jaar en ben door de rechtbank ‘veroordeeld’ tot een gigantische partneralimentatie met jaarlijkse indexering. De rechtszaak was heel kort en binnen een kwartier werd het vonnis uitgesproken. Men had al onze gegevens in een “computermodel” gezet en – naast de eis van mijn ex dat ze in dezelfde welstand moest kunnen voortleven – kwam hier uit dat zij slechts max. 16 uur p.w. hoefde te werken en dat ik de rest moet bijbetalen. Zij leidt nu een riant leven en ik moet elke euro 2 maal omdraaien voor ik deze uitgeef. En dat tot mijn 65ste! Inmiddels heeft mijn ex weer een vriend maar ik kan niet aantonen dat ze samenleven. Ik heb niet de moed en het geld om deze uitspraak aan te vechten en een poging om met elkaar in gesprek te komen liep helaas op niets uit. Ik zeg niet dat ik geen partneralimentatie wil betalen, maar de criteria waarop een en ander is gebaseerd zijn m.i. (en velen met mij) onterecht cq. oneerlijk.[quote}
Let wel, het gaat hier niet om kinderalimentatie.
Om de alimentatiewet te veranderen is een referendum nodig. Daarom is er nu een website waar mensen opgeroepen worden een schriftelijke petitie te ondertekenen. www.referendumalimentatie.nl
Kijkt u eens op deze website! Misschien zit u niet zelf in een dergelijke situatie, maar bent u wel voor gelijke rechten voor mannen en vrouwen of kent u iemand in een dergelijke situatie.