Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vragen van een nieuweling

• Ricky

De man van wie ik wil scheiden woont al meer dan een jaar niet meer hier.

Ik heb hem toendertijd gevraagd te vertrekken. Nu vraag ik me het volgende af:

- maakt deze situatie het scheidingsprocedure korter? Omdat je al ruime tijd gescheiden leeft.

- als ik de scheiding aanvraag, heeft dit bepaalde gevolgen? Vervallen er bv bepaalde rechten?

- kunnen we dit met een mediator af? Er is een kind in het spel, maar we zijn er beide op ingesteld dat niks ten nadele mag zijn van het kind. Ook hebben wij beide niet de behoefte hier beter van te worden.

Wat raden jullie aan of misschien juist af?

• Willem

Ricky,

Van een scheiding wordt niemend beter of het moet de advocaat zijn.

Wij zijn naar een mediator geweeest en daar best tevreden over. In die tijd was de verstandhouding nog goed en konden we er samen best uitkomen.

Ik heb gemerkt dat na verloop van tijd de verstandhouding een stuk minder is geworden. Het is dus niet altijd zo dat na een jaar de procedure korter zou kunnen zijn maar juist langer vanwege verschillende belangen met een hardere opstelling van één van de partijen. Mijn advies zou zijn er samen met een mediator uit te komen en van te voren een convenant op te stellen waardoor de gesprekken bij de mediator kort kunnen worden gehouden. Samenwerken en elkaar in de waarde laten zolang dit nog kan is vaak de beste oplossing. Tijd kan ook in je nadeel werken.

• TopCat

Ricky schreef:

De man van wie ik wil scheiden woont al meer dan een jaar niet meer hier.

Ik heb hem toendertijd gevraagd te vertrekken. Nu vraag ik me het volgende af:

- maakt deze situatie het scheidingsprocedure korter? Omdat je al ruime tijd gescheiden leeft.

Nee. De duur van de procedure is niet afhankelijk van het wel of niet samenwonen.

- als ik de scheiding aanvraag, heeft dit bepaalde gevolgen? Vervallen er bv bepaalde rechten?

In principe maakt het niet uit wie de procedure in werking zet.

Wanneer echter de “andere” partij het niet eens is met de procedure, kan hij/zij gaan tegenwerken.

Dit kan veel tijd gaan kosten, maar daardoor vervallen er geen rechten.

- kunnen we dit met een mediator af? Er is een kind in het spel, maar we zijn er beide op ingesteld dat niks ten nadele mag zijn van het kind. Ook hebben wij beide niet de behoefte hier beter van te worden.

De onderhandelingen over o.a. de boedelscheiding, bezoekregeling, co-ouderschap, kinderalimentatie kunnen via een mediator lopen.

Omdat er een kind “in het spel” is, zult u het onderhandelingsresultaat (convenant) zowiezo voor de rechter moeten brengen ter beoordeling en bekrachtiging. Hiervoor dient u een advocaat in te schakelen.

Wat raden jullie aan of misschien juist af?

Wat ik in uw verhaal mis, zijn de opvattingen van uw man?

Hoe kijkt hij tegen de toekomst aan?

Hoe is de huisvesting geregeld, of hoe gaat u dit regelen?

T.C.

• Ricky

..

• Ricky

Beste T.C.,

Tot nu toe denken hij en ik er hetzelfde over en willen we dit zo netjes mogelijk oplossen.

Echter mentaal gezien is hij er niet klaar voor, hij wil dit helemaal niet eigenlijk. Ik woon in het huurhuis, mocht ik moeten verhuizen prima, ik pas me wel aan. Wil de situatie niet moeilijker maken dan zoiets al is.

Zorg voor kind doen we samen, helft vd week bij mij en de andere helft daar. Dat onderling regelen gaat prima.

• Ricky

Beste Willem,

Bedankt voor je reactie. Ik bedoel aan te geven met ‘er niet beter van willen worden’ dat we ik bv niet nu ineens thuis ga zitten om de PA op te krikken of elkaar op andere manieren een hak proberen te zetten.

Ik snap dat het zaak is alles zo snel mogelijk te regelen. Ik heb Dan ook zojuist contact gezocht met een mediator.

Morgen wordt ik teruggebeld, dus het balletje gaat hopelijk eindelijk rollen.