Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Echtscheidingsconvenant

• Toon van den Akker

Hallo

Ik ben sinds een jaar gescheiden, en de echtscheiding is reeds ingeschreven !

Ook is er een beschikking van de rechtbank.

Geen problemen dus zou je zo zeggen, helaas is niets minder waar !

Wat nog ontbreekt is een echtscheidingsconvenant !!!

Die ik nodig heb om mijn finaciele zaken bij o.a. de bank te kunnen regelen.

Wegens een aantal zaken die hier niet zo relevant zijn, ben ik tijdens het echtscheidingsproces tweemaal van advocaat veranderd.

De advocaat van de tegenpartij is wel dezelfde gebleven, en is dus de enige advocaat, die alles van deze zaak afweet.

De aangewezen persoon dus om even een echtscheidingsconvenant in elkaar te zetten, zou je zeggen,helaas geeft deze mijnheer niet thuis.

Ik weet dat menigeen nu zal zeggen, maar dat moet ie toch doen !

Toch krijg ik iedere keer nul op mijn rekest, de advocaat van de tegenpartij geeft gewoon geen antwoord.

Nu heb ikzelf eens rondgesnuffeld op het internet, en kom er achter dat het eigenlijk niet zo moeilijk is om een convenant op te stellen, dus heb ik besloten om het zelf maar te doen.

Ik heb echter nog wel de volgende vragen :

Als ikzelf een convenant opmaak en zorg voor de handtekening van mij ex, en die van mijzelf is dat dan rechtsgeldig ?

Heb ik ook de handtekening van een advocaat of notaris nodig ?

Moet een echtscheidnigsconvenant ergens gedeponeerd worden (bijv bij de rechtbank) ?

M.v.g Toon

• LegalDivorce

Beste heer Van den Akker,

Ik las uw verhaal en ik wil daar graag op reageren. U bent op gezamenlijk verzoek gescheiden zonder convenant. Het verzoek tot echtscheiding wordt door de rechtbank administratief afgehandeld.

De ex-partners moeten daarna nog om de tafel om alle bij hun scheiding behorende zaken af te handelen. In de praktijk betekent dit vaak lange kostbare procedures. De echtscheiding als zodanig wordt administratief afgehandeld. Vaak volgen er nog procedures om alle gevolgen van de scheiding helder te krijgen.

Ik zal uw vragen beantwoorden.

Indien u zelf uw convenant opsteld moet u een handtekening hebben van uw ex partner en u zelf. En indien u een convenant opsteld via een mediator ook zijn/haar handtekening. Daarna kan een advocaat/mediator het convenant indienen bij de Rechtbank, dus ook de handtekening van de advocaat. Waarschijnlijk wil de “bank”dat het convenant in wordt gediend bij de Rechtbank.

Een convenant opstellen kan een complexe zaak zijn, als u veel vermogen, een eigen woning of kinderen heeft onder de 18 jaar. Wordt er partneralimentatie en/of kinderalimentatie betaald? Dat zijn zaken waar deskundig naar gekeken moet worden.

Indien u er niet uit komt om het convenant op te stellen kan ik u daarbij helpen, ik ben namelijk scheidingsbemiddelaar/mediator van LegalDivorce.

Met vriendelijke groet,

Irma Wonink

LegalDivorce

• Toon

Geachte Irma

Allereerst hartelijk dank voor de heldere uitleg !

Ben gisterenavond al begonnen met het opstellen van het echtscheidingsconvenant, en ik moet zeggen dat het aardig goed lukt !

Tijdens de echtscheidingsprocedure hebben we een aantal 4-gesprekken gehad, toen zijn al diverse afspraken gemaakt.

Verder heeft mijn eerste advocaat al een voorzet gemaakt, door een concept convenant op te stellen.

Mocht ik er alsnog niet uitkomen, zal ik zeker bij u te rade komen !

Met vriendelijke groet;

Toon van den Akker

• Anne-Mieke

Dat de advocaat van uw ex ‘niet thuis geeft’ komt omdat hij niet in uw opdracht mág werken. Hij is n.l. door uw ex persoonlijk ingeschakeld en niet door u en uw ex gezamenlijk. Dat even vooropgesteld.

Als u zelf een convenant opmaakt en dat samen met uw ex ondertekent, dan is het rechtsgeldig. Het is raadzaam om daarbij de hulp van een deskundige (mediator of advocaat) in te schakelen, maar dat is niet verplicht. Wellicht komt u op grond van het concept van uw eerste advocaat en de afspraken die u en uw ex al eerder maakten al een heel eind.

Om de afspraken ook rechtens afdwingbaar te maken zal het convenant echter ook nog bekrachtigd moeten worden door de rechter en daarvoor is wél altijd een advocaat nodig. En een (eigen) advocaat zult u ook zéker nodig hebben als uw ex haar medewerking weigert en/of niet akkoord gaat met de afspraken die u wilt vastleggen.

Verder wil ik u erop wijzen dat LegalDivorce een commercieel scheidingsadviesbureau is en dat u voor verdere hulp door Irma Wonink dus zult moeten betalen! Buiten dat reclame maken op dit prikbord niet is toegestaan, ben ik van mening dat zij dat meteen had moeten vermelden. Vragen op dit forum worden in elk geval altijd wél gratis beantwoord.

Succes!