Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

scheiden en huis - wat is gebruikelijk?

• Angie

Ik heb een paar maanden geleden aangegeven te willen scheiden (samenwoningsovereenkomst). Ik ben zelf uit huis gegaan. Geen van beiden kan in de huidige gezamenlijke koopwoning blijven wonen (financieel). De woning moet verkocht worden maar gezien de markt verwacht ik dat dat een hele tijd zal duren.

Wat is gebruikelijk om dan te doen wat woonlasten betreft?

Ex wil er graag blijven wonen en wil dat ik 50% van de hypotheeklasten door blijven betalen terwijl hij het volledige woongenot heeft (woning inclusief de hele inboedel). Naast dat ik dit niet redelijk vind, kan ik dit ook niet betalen omdat ik zelf ook mijn eigen huurlasten heb.

Is het redelijk om voor te stellen dat hij alle hypotheeklasten voor zijn rekening neemt zolang hij er blijft wonen en tot de woning verkocht is? Hypotheekrenteaftrek is dan uiteraard ook volledig van hem. Eventuele onderhoudskosten komen voor beider rekening.

Wat gebeurt er met kosten als gemeentelijke heffingen, OZB, etc.?

Wat gebeurt er in een dergelijke situatie met de overwaarde die in die tijd wordt opgebouwd? (Hypotheek is vrijwel geheel aflossingsvrij.)

Ik ben vast niet de eerste die met deze vraag zit en vraag me af wat gebruikelijk is.

• schakel

Wat voor afspraken staan er precies over het eigen huis in de samenwoningsovereenkomst?

Allereerst: U zal afspraken moeten maken over de hypotheek en andere zaken als gemeentelijke heffingen enz. Dit mondt uiteindelijk uit in een echtscheidingsovereenkomst.

Belastingtechnisch:

U spreekt over 50%. Huis op beider naam gekocht? Dan kan uw ex van u eisen dat u 50% van de hypotheeklasten betaalt, ondanks het feit dat uw ex in de woning blijft wonen. Maar u kunt deze hypotheeklasten uiteraard wel in uw aangifte IB in aftrek nemen.

Via een voorlopige teruggaaf zijn de kosten voor u misschien wel op te brengen. Als uw inkomen lager is dan ca. € 20000 is er mogelijk recht op huurtoeslag.

Wat betreft het EWF (eigenwoningforfait): De helft wordt bij uw inkomen opgeteld, maar kunt u weer in aftrek brengen als alimentatieverplichting, zodat uw ex in feite het gehele EWF voor zijn rekening moet nemen

Het bijgaande artikel geeft wat meer informatie over uw vraag. Ook bijv: Hoe lang is er bij beide partners recht op hypotheekaftrek.

Maar u kunt ook afwijken van de regeling zoals hierboven beschreven - via advocaat / overleg

http://www.judex.nl/rechtsgebied/geldzaken_&_verzekeringen/hypotheek-en-verhuizen/artikelen/282/eigen-woning-en-echtscheiding-.htm

• dubbeltje

Ik heb in dezelfde situatie gezeten, ben vertrokken maar bleef de helft van alle vaste lasten betalen. De kosten voor de telefoon enzo betaalde ik niet meer aan mee. Hoewel ik dit wel zo eerlijk vond (het was niet zijn keuze om daar alleen te blijven wonen), was het nauwelijks op te brengen (heb mijn spaargeld moeten gebruiken) en heeft het uiteindelijk bijna 3 jaar geduurd voordat het huis verkocht was, en helaas voor de prijs die we er zelf voor betaald hebben (dus zonder winst).

Het probleem is dat degene die achter blijft geen stok achter de deur heeft om te verkopen en te vertrekken. Die woont natuurlijk prima. En als er dan eens potentiele kopers kwamen kijken, deed hij niet echt zijn best om het huis verkoopklaar te maken (opruimen, tandenborstels weghalen, appeltaart in de oven enzo ;-) ) Uiteindelijk kreeg mijn ex vriend een nieuwe vriendin ander de andere kant van het land, en wilde dus ook zelf weg. Toen was de beslissing om de prijs nog verder te verlagen opeens veel sneller gemaakt. (Stel je voor dat hij een vriendin had ontmoet die bij hem in was getrokken…. dan was het probleem nog groter geweest).

Ik weet de oplossing echt niet, maar mischien heb je wat aan mijn ervaring.

Succes

• Dirk

Beste Angie,

Ik zit nu in de zelfde situatie, ik zit in het huis, en zij is vertrokken. Zij is aan het uitzoeken of ze hier alleen kan blijven wonen, met borgstelling van dr ouders.

De financieen draagt ze gewoon voor 50% in bij. En dat vind ik ook redelijk, want:

- Zij wilde scheiden

- Zij is vrijwillig vertrokken, ze kan het niet maken, om te vertrekken, en mijn financieen al overhoop te halen (ik zou dan alleen een gruwelijke hypotheek betalen), terwijl ze hoofdelijk aansprakelijk is voor het huis.

- Plus, dat als je je handtekening onder een koopcontract zet (en in mijn geval onder een huwelijksacte), zul je ook de consequenties moeten aanvaarden.

- En hou er rekening mee dat wanneer hij alleen de lasten niet meer kan voldoen, de bank jou weet te vinden, en je aan zal spreken op de hoofdelijke aansprakelijkheid, en zo nodig 50% van de restschuld bij je op zal halen bij een excecutieverkoop.

Succes met de situatie!