Ik heb een paar maanden geleden aangegeven te willen scheiden (samenwoningsovereenkomst). Ik ben zelf uit huis gegaan. Geen van beiden kan in de huidige gezamenlijke koopwoning blijven wonen (financieel). De woning moet verkocht worden maar gezien de markt verwacht ik dat dat een hele tijd zal duren.
Wat is gebruikelijk om dan te doen wat woonlasten betreft?
Ex wil er graag blijven wonen en wil dat ik 50% van de hypotheeklasten door blijven betalen terwijl hij het volledige woongenot heeft (woning inclusief de hele inboedel). Naast dat ik dit niet redelijk vind, kan ik dit ook niet betalen omdat ik zelf ook mijn eigen huurlasten heb.
Is het redelijk om voor te stellen dat hij alle hypotheeklasten voor zijn rekening neemt zolang hij er blijft wonen en tot de woning verkocht is? Hypotheekrenteaftrek is dan uiteraard ook volledig van hem. Eventuele onderhoudskosten komen voor beider rekening.
Wat gebeurt er met kosten als gemeentelijke heffingen, OZB, etc.?
Wat gebeurt er in een dergelijke situatie met de overwaarde die in die tijd wordt opgebouwd? (Hypotheek is vrijwel geheel aflossingsvrij.)
Ik ben vast niet de eerste die met deze vraag zit en vraag me af wat gebruikelijk is.