Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Bezoekrecht tante

• T

Hallo allemaal,

ik zal eerst kort de situatie omschrijven: Mijn broer heeft 2 jaar geleden besloten niet meer naar huis te komen en heft volledig het contact verbroken met mij en mijn familie. Hij had ondertussen verkering met een meisje die helemaal niks met mijn familie en mij te maken wou hebben, hij ging met haar gaan samenwonen hier ver vandaan en hoorden niks meer van hem. Nu hoorde ik enkele dagen terug (via via) dat hij onlangs papa geworden (4 maand terug)is en ons hier helemaal niet van op de hoogte heeft gebracht…hij veranderde zijn adres, telefoonnummer, niet tegenstaande dat hij een fijne jeugd thuis heeft gehad. We vermoeden dat hij door fouten (relaties die op de klippen liepen) uit het verleden is gevlucht en het verleden achter zich wil laten, dus ook zijn familie…ik en mijn familie lijden enorm onder deze situatie…

Ik wil gewoon weten welk recht ik heb op bezoek en contact met zijn pasgeboren zoontje, want ik ben nu tante geworden… ik ben bang dat het kindje zal opgroeien zonder mij en mijn familie ooit gekend te hebben…ik voel mij volledig verloren en ik betreur het ten zeerste dat ik via deze weg toch mijn broers baby in mijn leven kan brengen…

• TopCat

T schreef:

>>> ….. Ik wil gewoon weten welk recht ik heb op bezoek en contact met zijn pasgeboren zoontje, ….. <<<

Geen enkel.

T.C.

• Freekvanveen

Om het - juiste - antwoord van TopCat nog wat aan te vullen:

Van bezoek- en omgangsrecht voor anderen dan ouders, kan sprake zijn als er een gezinsband bestaat of heeft bestaan tussen de betrokken (“family-life”). Bijvoorbeeld een oma die jarenlang een kleinkind heeft opgevoed, is zeker niet rechteloos.

Er bestaat echter geen recht voor familieleden om andere familieleden, met wie (nog) geen enkele band bestaat behalve afstamming, te zien, te bezoeken, enzovoorts.