Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Verrekening vordering met verschuldige partneralimentatie

• PeterKerkhof

Dag allemaal,

Wij zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd. De huidige woning staat alleen op mijn naam. Er rust voor ongeveer EUR 50000 overwaarde op de huidige woning. De volgende woning willen we op beide namen zetten.

We maken een stuk op bij de notaris dat ik een investering doe van EUR 50000 in de nieuwe woning, en dat bij echtscheiding dit bedrag aan mij toekomt. We zetten beide een handtekening bij de notaris.

Stel we gaan scheiden, en ik moet partneralimentatie gaan betalen. De overwaarde op de nieuwe woning is reeds verrekend door een extra hypotheek af te sluiten, of anderszins te verrekenen. Kan de vordering van EUR 50000 verrekend worden met de verschuldigde partneralimentatie? Is dit wettelijk toegestaan?

Peter

• Freekvanveen

Ik zou denken van niet. Ik heb hier de studieboeken even niet bij de hand, maar als ik het me goed herinner is de regel dat verrekening niet toegestaan is als het gaat om een vordering waarop geen beslag mag worden gelegd.

En op uitkeringen tot levensonderhoud is geen beslag toegelaten.

Maar misschien heeft iemand anders de boeken bij de hand.