Mar schreef: “Immers ik had geen woongenot van de woning” U ging het huis uit begrijp ik, maar ik mis wat gegevens om te kunnen beoordelen of uw
handelen belastingtechnisch volledig juist is geweest. Een belastingaangifte accepteren betekent in de praktijk vaak: laten passeren en dat is wat anders als goedkeuren. Maar het kan zijn dat u van te voren over de aangifte heeft overlegd met de Belastingdienst. De Wet IB-2001 is in elk geval niet aangepast op de
door u genoemde punten (huurwaardeforfait)
Het tweede deel van uw antwoord is wellicht juist, maar ik formuleer het voor alle duidelijkheid even wat anders:
Situatie: Man betaalt de gehele hypotheekrente en verlaat de woning
Man - trekt de helft van de hypotheekaftrek af in eigen aangifte en tevens geeft hij de helft van het EWF aan in de eigen aangifte.
De andere helft van het EWF geeft hij aan als betaalde alimentatie.
De andere helft van de hypotheek geeft hij op als betaalde alimentatie.
Vrouw - geeft de helft van de hypotheekrente aan als ontvangen alimentatie / geeft eveneens de helft van het EWF aan als ontvangen alimentatie
NB: De man neemt hier dus de gehele hypotheekrentebetaling voor zijn rekening incl. het daarbij behorende EWF. Hij KAN (het hoeft niet bij andere afspraak) de helft van de hypotheek + helft EWF in zijn aangifte opvoeren als betaalde alimentatie. De partner (vrouw) betaalt geen hypotheekrente, maar heeft wel het woongenot, is nog steeds 50% eigenaar woning. Over de ontvangen alimentatie betaalt ze belasting. Daarentegen is ze verder “vrij” van woonlasten.
Er zijn echter binnen het kader van de wet vele wegen die naar Rome leiden bijv. man betaalt alle hypotheekrente, neemt die volledig in zijn aangifte op incl. EWF. En dat is het dan / geen alimentatieverrekening hier.
Algemeen:
Al met al is echtscheiding en eigen woning een (heel) ingewikkeld onderwerp als het gaat om de financiele gevolgen. Het is belangrijk dat alle opties en consequenties van te nemen keuzes goed bekeken worden. De hypotheekadviseur en/of notaris kan helpen duidelijkheid te krijgen in deze ingewikkelde materie met heel veel regelingsmogelijkheden.
De vereniging Eigen Huis heeft een brochure uitgegeven: Uit elkaar gaan en een eigen huis
www.postbus51.nl, maar ook andere sites geven uitleg en tips, ook over het vervolgtraject: huis verkopen / partner wordt uitgekocht enz.