Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

aftrek hypotheekrente na echtscheiding

• hvroege@hotmail.com

Hallo,

Het volgende is het geval. Man is uit koophuis vertrokken die gezamenlijk eigendom is. Ex blijft voorlopig nog in koopwoning wonen.

Man betaald gehele hypotheekrente. Mag de man nu de gehele hypotheekrente aftrekken of moet de man en ex allebei de helft aftrekken.

Gr

• schakel

Volgens de regels moet ieder bij gezamenlijk eigendom de helft van de hypotheekrente en ook de helft van het EWF voor zijn/haar rekening

nemen. In de praktijk gaat het nogal eens zoals in uw situatie: man betaalt gehele hypotheekrente en trekt de betaalde rente af in zijn aangifte.

Dat wordt veelal door de fiscus “geaccepteerd”

We nemen even aan dat er wat betreft de hypotheek en alimentatiebetalingen nog geen bindende afspraken zijn gemaakt.

Hoe het volgens de regels zou moeten gaan kunt u in een soortgeliijke vraag hieronder nalezen: 2 links met voor deel overlappende informatie:

http://echtscheidings.startpagina.nl/prikbord/read.php?630,10121288,10171813#msg-10171813

http://belasting.startpagina.nl/prikbord/read.php?309,9031727,9033344#msg-9033344

• Mar

Let op:

Ik weet niet of dit belastingtechnisch nu nog steeds is toegestaan, maar……

Tijdens mijn scheiding in de periode 2001 tot 2004, heb ik het huurwaardeforfait waarvoor ik ‘aangeslagen’ zou worden, opgevoerd in mijn belastingpapieren als extra betaalde partneralimentatie. Immers ik had geen ‘woongenot’ van de woning en mijn ex-man had niet echt ‘haast’ om het huis te verkopen of mij uit te kopen. Dit was toen belastingtechnisch toegestaan. Helaas verzuimde hij sowieso om de door mij betaalde partneralimentatie op te geven en heeft dit geintje hem een aardige naheffing opgeleverd.

Mijns inziens mag man de hele hypotheekrente aftrekken, geeft echter de helft van de woning op voor het huurwaardeforfait, maar zet vervolgens dit deel weg als extra betaalde partneralimentatie, inclusief de helft van de betaalde hypotheek rente. De betaalde partneralimentatie is dus helft hypotheeklasten + huurwaardeforfait deel man, wegens niet genoten ‘woongenot’.

• schakel

Mar schreef: “Immers ik had geen woongenot van de woning” U ging het huis uit begrijp ik, maar ik mis wat gegevens om te kunnen beoordelen of uw

handelen belastingtechnisch volledig juist is geweest. Een belastingaangifte accepteren betekent in de praktijk vaak: laten passeren en dat is wat anders als goedkeuren. Maar het kan zijn dat u van te voren over de aangifte heeft overlegd met de Belastingdienst. De Wet IB-2001 is in elk geval niet aangepast op de

door u genoemde punten (huurwaardeforfait)

Het tweede deel van uw antwoord is wellicht juist, maar ik formuleer het voor alle duidelijkheid even wat anders:

Situatie: Man betaalt de gehele hypotheekrente en verlaat de woning

Man - trekt de helft van de hypotheekaftrek af in eigen aangifte en tevens geeft hij de helft van het EWF aan in de eigen aangifte.

De andere helft van het EWF geeft hij aan als betaalde alimentatie.

De andere helft van de hypotheek geeft hij op als betaalde alimentatie.

Vrouw - geeft de helft van de hypotheekrente aan als ontvangen alimentatie / geeft eveneens de helft van het EWF aan als ontvangen alimentatie

NB: De man neemt hier dus de gehele hypotheekrentebetaling voor zijn rekening incl. het daarbij behorende EWF. Hij KAN (het hoeft niet bij andere afspraak) de helft van de hypotheek + helft EWF in zijn aangifte opvoeren als betaalde alimentatie. De partner (vrouw) betaalt geen hypotheekrente, maar heeft wel het woongenot, is nog steeds 50% eigenaar woning. Over de ontvangen alimentatie betaalt ze belasting. Daarentegen is ze verder “vrij” van woonlasten.

Er zijn echter binnen het kader van de wet vele wegen die naar Rome leiden bijv. man betaalt alle hypotheekrente, neemt die volledig in zijn aangifte op incl. EWF. En dat is het dan / geen alimentatieverrekening hier.

Algemeen:

Al met al is echtscheiding en eigen woning een (heel) ingewikkeld onderwerp als het gaat om de financiele gevolgen. Het is belangrijk dat alle opties en consequenties van te nemen keuzes goed bekeken worden. De hypotheekadviseur en/of notaris kan helpen duidelijkheid te krijgen in deze ingewikkelde materie met heel veel regelingsmogelijkheden.

De vereniging Eigen Huis heeft een brochure uitgegeven: Uit elkaar gaan en een eigen huis

www.postbus51.nl, maar ook andere sites geven uitleg en tips, ook over het vervolgtraject: huis verkopen / partner wordt uitgekocht enz.

• hton

wij zijn bezig met een scheiding en hebben een eigen huis met 110.000 overwaarde. wij willen alles netjes regelen.

en mijn vrouw wil en mag van mij blijven wonen in het huis. We willen dit fiscaal zo gunstig mogelijk oplossen.

ik eventueel hypotheeklasten en zij het woongenot. bij wie en hoe kunnen we dit zo goed mogelijk regelen.

graag advies en tips