Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hoeveel bijeenkomsten mediator

• Nelleke

Waar ik ook nog benieuwd naar ben: Wij zijn nu één keer bij de mediator geweest en er zit 14 dagen tussen de afspraken. De mediator houdt zich een beetje op de vlakte als het gaat om hoeveel bijeenkomsten wij nodig hebben om tot een echtscheiding te komen. Wij zien zelf helemaal geen punten waarop we zullen gaan struikelen in het traject, afkloppen natuurlijk.

Op hoeveel sessies bij de mediator moeten we ongeveer rekenen, stel dat alles mee zit? Gingen jullie ook met deze frequentie? (om de week)

Alvast bedankt maar weer!

• Ruud

Hallo Nelleke,

Wij waren het ook eens met elkaar en hadden thuis ons al goed ingelezen. We zijn naar een goede mediator-advocaat gegaan en samen hebben we in twee sessies alles doorgesproken. Hierbij heeft hij ook een complete berekening gemaakt voor de kinderalimentatie. De mediator heeft toen een concept convenant met ouderschapsplan opgemaakt wat wij thuis goed door gelezen hebben. Vervolgens de laatste afspraak gemaakt en de puntjes op de i gezet, daarna het geheel ondertekend. Een sessie duurde ongeveer 1,5 uur en de laatste sessie een uurtje. Meer tijd heb je in principe niet nodig als er geen conflicten zijn lijkt mij.

Wij waren niet aan tijd gebonden omdat we beide een toevoeging hadden voor rechtsbijstand.

Laat dit goed uitzoeken, want het kan je veel geld schelen!

Ruud.

• Freekvanveen

Twee bijeenkomsten is wel heel erg weinig, hoewel het natuurlijk wel kan als je het overal over eens bent. Het gaat dan eigenlijk nauwelijks meer om bemiddeling (want er wordt meestal bemiddeld als er conflicten zijn).

Het is vooraf voor een mediator heel moeilijk aan te geven hoe snel mensen “on speaking terms” zijn en hoe lang het daarna nog duurt om tot definitieve afspraken te komen.

Vier tot zes bijeenkomsten is heel gebruikelijk bij echtscheiding.

• Ricky

Hier 4 sessies van 2uur, was voor ons alleen een kwestie van doornemen en vastleggen omdat we al twee jaar apart leefden.

• joppe van der Poel

Het aantal bijeenkomsten is niet precies aan te geven en hangt af van de inhoudelijke complexiteit en ook van u. In algemene zin is wel aan te geven dat scheidingsbemiddelingen waar geen kinderen bij betrokken zijn tussen de 3 en 5 bijeenkomsten van elk anderhalf uur vergen. Zijn er wel kinderen bij betrokken, dan ligt dat gemiddelde op 4 à 6 bijeenkomsten. Anders is het wanneer jullie zelf alles al hebben besproken en er geen zaken zijn waarover je verdeeld bent. Dan kan je je afvragen of een mediator de juiste persoon is. Een mediator hoort deskundig te zijn op het gebied van communicatie en ondersteunen van “onderhandelingen” tussen jullie. (uiteraard met kennis van het juridisch kader waarbinnen hij/zij opereert)

Zelf ben ik NMI-Gecertificeerd (rechtbank) mediator en doe ik veel echtscheidingen. Toch vind ik dat mensen bij het goede loket moeten zijn. Mediators zijn er om conflicten te bemiddelen en dan moet er natuurlijk wel een conflict zijn. Indien er voor het merendeel overeenstemming is, dan kan het indienen van een gemeenschappelijk verzoek bij een advocaat voldoende zijn. Gemiddeld 2 afspraken indien er geen meningsverschillen zijn.

Joppe van der Poel

Conflictbemiddeling.nl