Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Aftrek levensonderhoud kinderen

• Ruud

Ik heb deze post ook op het prikbord bij de belasting startpagina gezet, maar daar begrijpen ze niet wat ik bedoel… Misschien dat hier mensen zijn die me kunnen helpen?

Ik ben de voorlopige teruggaaf 2010 aan het invullen en loop tegen het volgende probleem aan:

Mijn situatie: Pas gescheiden en twee kinderen van 3 en 4 jaar. We hebben een co ouderschap regeling en één kind is ingeschreven bij mijn ex vrouw en het andere kind bij mij. Ik betaal 245 euro per kind per maand aan kinderalimentatie. Mijn ex vrouw en ik krijgen kinderbijslag voor het kind dat bij hem/haar staat ingeschreven.

Deze constructie geeft ons belastingtechnisch de meeste voordelen.

Bij de aftrek levensonderhoud van kinderen jonger dan 30 jaar voldoe ik aan alle voorwaarden. Met alimentatie kom ik voor beide kinderen al ruim boven de norm per kwartaal, de kinderen zijn jonger dan 30 en hebben geen inkomsten. Echter krijg ik voor één kind wel kinderbijslag, dus ik kan het aftrekbaar bedrag maar voor één kind gebruiken. Tenminste dat dacht ik tot ik de bijzondere omstandigheden las:

Geen kinderbijslag door bijzondere omstandigheden:

Misschien kunt u wel kinderbijslag krijgen, maar ontvangt u deze

niet. Dan krijgt u toch het vast aftrekbedrag voor de uitgaven voor

levensonderhoud als u aan een van de volgende voorwaarden

voldoet:

– U krijgt geen kinderbijslag omdat u gemoedsbezwaarde bent.

U beschikt over een bewijs van de sociale verzekeringsbank.

– U kunt uw recht op kinderbijslag niet benutten omdat uw

ex-echtgenoot de kinderbijslag ontvangt. U mag dan geen

gezamenlijke huishouding hebben met de persoon die de

kinderbijslag wel ontvangt .

– U bent co-ouder en u hebt uw recht op kinderbijslag niet benut.

Het maakt daarbij niet uit of u (een deel van) de kinderbijslag krijgt

uitbetaald waarop de andere co-ouder recht heeft. U mag geen

gezamenlijke huishouding hebben met de andere co-ouder.

Volgens mij voldoe ik aan de laatste voorwaarde. Bij de berekening van de kinderalimentatie is uitgegaan van mijn draagkracht en daarbij is natuurlijk ook meegenomen dat ik voor één kind kinderbijslag ontvang. We zijn zo overeen gekomen dat mijn ex vrouw zorg draagt voor de kosten die de kinderen maken van bijv: sport/kleding en school. Daarom betaal ik haar kinderalimentatie en dus indirect ook de kinderbijslag terug voor het kind dat bij mij staat ingeschreven.

Klopt mijn beredenering?

• Anne-Mieke

Nee, uw beredenering klopt niet. Voor de aftrek levensonderhoud wordt de situatie per kind bekeken.

Voor het kind dat bij u staat ingeschreven heeft u uw recht op kinderbijslag benut (die kinderbijslag ontvangt u immers). Voor dat kind kunt u dus geen aftrek levensonderhoud krijgen. Dat u die kinderbijslag indirect weer aan uw ex terugbetaalt doet hierbij niet ter zake.

Voor het andere kind kunt u als co-ouder uw recht op kinderbijslag niet benutten omdat uw ex die ontvangt, Alleen voor dat kind kunt u dus aftrek levensonderhoud krijgen.

• Anne-Mieke

U bent co-ouder en u hebt uw recht op kinderbijslag niet benut.

Het maakt daarbij niet uit of u (een deel van) de kinderbijslag krijgt

uitbetaald waarop de andere co-ouder recht heeft. U mag geen

gezamenlijke huishouding hebben met de andere co-ouder.

Deze voorwaarde is van toepassing als bij co-ouderschap de kinderbijslag door de SVB aan één van de ouders wordt betaald, ongeacht of de ouders die kinderbijslag vervolgens onderling verdelen. De ouder die de kinderbijslag niet rechtstreeks van de SVB ontvangt kan op grond van deze voorwaarde aftrek levensonderhoud krijgen. Deze voorwaarde is dus van toepassing voor uzelf m.b.t. het kind waarvoor uw ex de kinderbijslag van de SVB ontvangt. En voor uw ex m.b.t. het kind waarvoor u de kinderbijslag van de SVB ontvangt (waarbij het dus niet uitmaakt dat u die kinderbijslag weer doorspeelt aan uw ex in de vorm van KA).

Zowel u als uw ex krijgen dus voor het ene kind kinderbijslag en voor het andere kind aftrek levensonderhoud (mits aan de overige voorwaarden wordt voldaan).

• wil

Hallo Ruud,

Ik snap niet dat de belastingtelefoon daarop geen antwoord heeft ?!

Maar mijn situatie is sinds 2000 (tijdstip scheiding) ongeveer gelijk aan die van jou. Ik heb ook twee kinderen, één kind staat ingeschreven bij mij, het andere kind bij mijn ex-vrouw. Geniet ook co-ouderschap. Inderdaad is dat voor de teruggave van belastinggeld gunstig voor jou en je ex-vrouw (teruggave voor alleenstaande ouderkorting, eventueel aanvullende alleenstaande ouderkorting en aftrek levensonderhoud kinderen). Alleen laat ik alle kinderbijslag ontvangen door mijn ex-vrouw. Heb dat ook in het echtscheidingscomvenant opgenomen. Met de alimentatieberekening is daarbij destijd rekening gehouden met de kinderalimentatie. Zodoende heb ik geen kopzorgen v.w.b. de afrek levensonderhoud van de kinderen. Dat heb ik sinds 2000 gewoon volgens de belastingregels afgetrokken.

Ik hoop je met deze korte reactie te hebben geholpen.

Groet,

Wil

• Anne-Mieke

Doordat de belastingdienst de aftrek levensonderhoud koppelt aan het al of niet ontvangen van de kinderbijslag van de SVB wordt voorkomen dat de ouders bij co-ouderschap dubbel profijt zouden kunnen trekken. Het zou immers oneerlijk zijn als de ouders samen voor hetzelfde kind én kinderbijslag en twee keer aftrek levensonderhoud zouden krijgen. Want dát was volgens mij dus wat Ruud hoopte.

• Ruud

Bedankt voor je reactie Wil,

Het gaat er niet om dat ik dubbel terug wil krijgen, ik ben gewoon benieuwd hoe die uitzonderingsregel toegepast moet worden. De uitleg van Anne-Mieke is heel duidelijk, bedankt!

Ik probeer een belastingtechnisch zo optimaal mogelijke regeling te treffen. De verdeling zoals jij gedaan hebt is voor mij niet optimaal denk ik. Als de kinderbijslag voor beide kinderen naar mijn ex vrouw gaan dan kan ik namelijk geen kindgebonden budget aanvragen.

Nu heb ik: Combinatiekorting, aanvullende combinatiekorting, een ouderkorting, aanvullende eenouderkorting, voor één kind kinderbijslag, voor één kind kindgebonden budget en voor één kind kan ik aftrek levensonderhoud kinderen toepassen.

Dit is denk de meest optimale regeling?

• Anne-Mieke

Klopt, dat is inderdaad de meest optimale regeling. De belastingdienst gaat overigens de aangiftes 2009 extra controleren op de aftrek levensonderhoud. Zorg dus dat u e.e.a. kunt verantwoorden!