Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

handtekening geldig?

• esther

Hallo,

Mijn echtgenoot en ik zijn bezig om te scheiden.

Hij heeft een door mij opgesteld papier ondertekend waarin staat dat het huis (koophuis) en de inboedel voor mij zijn na de scheiding.

Nu moet er een convenant getekend worden en hij zegt dat wat hij getekend heeft niet rechtsgeldig is en dat hij op deze afspraak terugkomt. Kan dit zomaar? wie heeft er nu gelijk?

Groetjes van esther

• Anne-Mieke

Juridisch gezien is zo'n onderlinge overeenkomst m.b.t. de boedelscheiding bindend, maar nakoming ervan kan zonder tussenkomst van de rechter niet afgedwongen worden. U zou via uw advocaat de rechtbank kunnen verzoeken de overeenkomst vast te leggen in de echtscheidingsbeschikking, maar veel rechtbanken zijn er niet toe bereid dergelijke, tussen echtgenoten getroffen onderlinge regelingen vast te leggen in een echtscheidingsbeschikking.

Daarbij kan de rechter zo'n overeenkomst ook vernietigen als uw man er ernstig door benadeeld zou worden en als er bij het sluiten van de overeenkomst sprake is geweest van dwaling, bedrog, bedreiging of misbruik van omstandigheden. Wordt uw man b.v. door de overeenkomst ernstig benadeeld en stelt hij dat hij bij het sluiten van de overeenkomst zijn wil niet kon bepalen (b.v. door dwaling of misbruik van omstandigheden) dan zal de overeenkomst in beginsel geen rechtsgevolgen hebben. U had dan n.l. in verband met de omvang van uw bevoordeling (of verrijking) moeten beseffen dat de reële mogelijkheid bestond dat uw man op die voorwaarden eigenlijk geen overeenkomst had willen sluiten, maar dat hij zich b.v. op dat moment door u gedwongen heeft gevoeld om te tekenen omdat u gedreigd heeft anders niet mee te werken aan de scheiding o.i.d. (misbruik van omstandigheden) of omdat hij b.v. op dat moment de nadelige gevolgen ervan voor hemzelf niet heeft overzien (dwaling). Wat daarbij zeker ook mee zal wegen is of de overeenkomst tot stand is gekomen na onderling onderhandelen met uw man of dat het ging om een, zonder voorafgaande onderhandeling, door u opgestelde overeenkomst die u alleen ter ondertekening ‘onder zijn neus heeft geduwd’.

Het is in elk geval altijd aan de rechter om te beoordelen of uw man gebonden is aan de overeenkomst en de kans dat u alsnog met hem om de tafel zult moeten om een andere regeling vast te leggen is daarbij zeker niet uitgesloten.