Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

woongunsten/vergoeding echtelijke woning

• een vriendin

Mijn vriend is 1 ½ jaar geleden uit zijn echterlijk woning vertrokken, ex woont daar nog en beiden betalen ze de helft aan de hypotheek. Nu hebben wij vernomen dat zolang ex daar woont zij later woongunsten dient terug te betalen. Dit wordt dan verrekend met de over waarde van de woning. Voor iedere maand dat mijn vriend daar dus niet heeft gewoond moet ex hem een vergoeding terug betalen omdat zij dus de woongunsten heeft gehad. Weet iemand of dit klopt? Dit zou natuurlijk een goede stap kunnen zijn om ex te dwingen iets te ondernemen betreffende de echtelijke woning. Zij maakt namelijk geen aanstalten om te vertrekken.

Een vriendin

• Crazy

Hallo vriendin,

Ik ben zeker geinteresseerd in dit vervolg.

Heb namelijk hetzelfde aan de hand.

Misschien is het wel afhankelijk van het inkomen van de ex.

Hoor het graag.

Grtz

Crazy

• schakel

Woongunsten - nooit van gehoord. Is geen term uit wet of rechtspraak.

Van belang is hier de belastingaangifte. Omdat vriendin en haar ex beide de helft van de hypotheeklasten dragen, zal de eigendomsverhouding waarschijnlijk 50-50 zijn. Beide kunnen voor de jaren 2008, 2009 en 2010 als laatste jaar de helft van de hypotheekrente in aftrek brengen in de afzonderlijke aangiftes.

Ook het EWF van 0,55% dient netjes over beide partners verdeeld te worden. Hoe dat moet berichtte ik op deze site in mijn antwoord van 9 november 2009 17.21.

Voor 2008 zou nog eventueel gekozen kunnen zijn voor fiscaal partnerschap.

http://echtscheidings.startpagina.nl/prikbord/read.php?630,10121288,10132189

• Mar

Een vriendin,

Het ‘woongunsten’-verhaal waar jij het over hebt, geldt alleen indien het een gerechtelijke uitspraak is.

Als hierover niets op papier staat, dan heeft ex geen enkele prikkel om de voormalige echtelijke woning te verlaten. Waarom zou zij? Goedkoper wonen zal waarschijnlijk nooit lukken en het probleem van de belastingdienst is ook niet haar probleem, maar een probleem van beide partijen.

• een vriendin

Ik ga het zeker uitzoeken. Hoor namelijk verschillende berichten.

Er zijn wel degelijk richtlijnen hiervoor en omdat mijn vriend extra kosten heeft moeten maken i.v.m. het huren van een andere woning, is hier wel sprake van recht van meer teruggave bij verkoop van het huis. De verdeling zal dan iets anders zijn omdat mijn vriend meer kosten heeft gehad. Ik kom hier nog op terug.

Groetjes een vriendin

• b

Het hangt er maar net vanaf wat er allemaal in het convenant geregeld is.

Een tip. laat je vriend zsm regelen dat het pand gewoon in de verkoop gaat.

Het is leuk om een afspraak te maken om de overwaarde te verrekenen, maar wat nu als er een schuld is?

Kan hij dit dat makkelijk verhalen bij haar? Waarschijnlijk zal hij dit gerechtelijk moeten afdwingen……of via een deurwaarder.

Dus inmiddels hebben jullie een relatie met elkaar en is het ook de tijd om banden door te knippen..

Realiseer je goed dat wanneer jullie een keer willen verhuizen, je dat helemaal niet kan omdat jullie met je handen en voeten gebonden zijn aan het pand.

Verder kan ik je er nog op attenderen wanneer zij kwaad wil en niet de helft betaald van de hypotheek, zal jou vriend volledig aansprakelijk zijn voor de gehele schuld. De bank interesseert het namelijk niet wie er betaald, als er maar betaald wordt. Ze hebben immers zelfs de mogelijkheid om beslag te laten leggen om het salaris van je vriend als zijn ex niet betaald….

Dat wil je toch niet!!

Zorg dat hij stappen onderneemt om het pand in de verkoop te zetten, anders gaat ze er nooit uit!!

Een ervaringsdeskundige

• b

Aan welke kant sta je dan Crazy??

De kant van de vrouw die in het pand zit/blijft zitten of de kant van de vriendin die een relatie heeft met een gescheiden man die nog een pand met zijn ex heeft??

• D

Vond het wel leuk wat Crazy schreef: ik blijf dit ook maar even volgen.

Als ik niet beter zou weten zou ik denken dat achter “een vriendin” de huidige vriendin

van mijn ex-man zit.

Mijn ex is vrijwillig vertrokken in 2007. Meteen om in te trekken bij zijn vriendin, maar onder het

mom van “ik huur daar een kamer”. Dat er gezamelijk een huishouden wordt gevoerd en ze in 1

bed slapen en al drie jaren lang met zijn allen (lees; mijn kinderen ex en diens ‘verhuurder’) met

de vakanties op uit gaan even daar gelaten.

Pas augustus 2008 gescheiden omdat ik niet mee wenste te werken aan zijn opgestelde eisen

die alleen theoretisch waren en niet bedoeld waren om in de praktijk uit te voeren. Ofwel, meneer

zou er financieel heel veel mee winnen , ik bijna niets.

Over 2007 en 2008 aangifte gedaan met behulp van de belastingdienst anders kwam ik er zelf niet uit

Nu ook niet trouwens

Enfin, mijn ex betaalt geen alimentatie maar de hypotheek. Dit kon tot afgelopen december.

Nu betaal ik hem de hypotheek en schuld+verzekering, hij ontvangt hypotheekrenteaftrek

EN NEE, ik maak ook geen aanstalte om te verhuizen!! Want ik kan helemaal geen andere

woning krijgen! Hier moet je zeven jaar wachten en ik ben pas drie jaar ingeschreven.

Verder sta ik in vier andere regio's ingeschreven, verdeeld over heel Nederland notabene!

Maar denken degene die hier vaak commentaar leveren dat je echt zomaar even aan een ander

huis komt!?? Zo makkelijk is dat niet , verre van dat! Zelfs als het al meer dan 1 keer aan de kaak

is gesteld bij SBS Hart Van Nederland aangaande bepaalde woonplaatsen in ons land, en je woont

daar dan toevallig ook nog, bedenk dat dat eens, dat het voor de gescheiden ouder die in feite

alleen achterblijft en niet meteen intrek heeft van of bij, dat echt niet makkeilijk is!

DUS BLIJF IK ZITTEN want als ik mijn kind geen onderdak kan bieden en de tehuizen vol zitten

en het Leger Des Heils niet eens meer met wachtlijsten werken omdat deze helemaal volgeboekt

staan, dan maak ik geen aanstalte nee. Misschien wil ‘een vriendin’ daar even over nadenken,

want als jij als moeder je kind geen onderdak kan bieden en zoals in mijn geval de vader het kind helemaal

niet in huis wil nemen omdat dat nu eenmaal niet past in zijn leventje, dan komt notabene de Kinderbescherming

om de hoek kijken en die zullen je kind wel even bij je vandaan halen. OMDAT jij dan als ouder zijnde je

wettelijke verplichtingen niet na kan komen.

Nee, dat is prettig. En we hebben allemaal gelezen dat er een ouder echtpaar is veroordeeld voor

sexueel misbruik en fysieke mishandeling van hun 5 pleegkinderen!!

Nee, ‘een vriendin’ daar knappen we met zijn allen van op!

Er komt echt meer bij kijken hoor.

En misschien is het in uw geval niet zo dat zij kinderen heeft en dat ze het wel makkelijk vind, maar

voor mij is het echt overleven geblazen.

En hoe dat dan volgend jaar moet met de belastingdienst, ach, dat zie ik dan wel weer, want mijn kinderen

zijn nog altijd het allerbelangrijkste en daar doe ik alles voor.

Maar woongunsten? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wel woongenot! Maar dat heeft dus weer

alles met het aangeven van inkomsten en invullen van de belastingaangifte te maken.

En daar ben ik ook niet blij mee want mijn aangifte wordt eind van de maand ook weer ingevuld door

de Belastingdienst. En daar zit ik dan met een rood hoofd van schaamte om aan te geven dat ik

naast mijn bijverdienste als schoonmaakster ook wordt onderhouden door een rijk en getrouwd zakenman.

Geen uitkering en geen inkomsten op papier, dus daar sta ik. Totdat ik eindelijk zelf een baan heb gevonden

maar dat is ook iets wat nu echt niet voor het oprapen ligt.

En net als daar wil ook hier wel duidelijk maken dat ik daar voor hulp kom en niet om veroordeeld te worden.

Ik heb een ex die niet communiceert maar wel hypo betaald en ik niet weet hoe ik het allemaal moet invullen, Maar beter dat, dan niets doen of zelf proberen en problemen krijgen.

Ik blijf dit volgen….benieuwd hoe het voor een vriendin met een vriend afloopt….

Want ons huis, waar we beide eigenaar van zijn, gaat toch echt nog niet in de verkoop; en daar beslis ik dus ook over. Meneer zal overigens ook mee moeten betalen aan de taxatie en die gaat hij echt niet betalen, zegt ie al drie jaar. Dus….

Nee, alsof die exen altijd zelf zo lekker meewerken! Oorlog gewoon!

• een vriendin

Nee, D, ik ben niet de huidige vriendin van jouw ex-man. Mijn situatie is toch iets anders. Heb zelf een huis en twee kinderen en moet ook zorgen dat alles betaald wordt. Werk veel om alle lasten te kunnen betalen. Mijn nieuwe vriend is bij mij ingetrokken en ik wil mijn financien goed regelen. Mijn ex man wil ook zijn centen beuren voor het huis en moet ook verder kunnen. Dit is volgens mij ook allemaal te doen als iedereen gewoon meewerkt. Mijn huidige vriend woont bij mij in inmiddels en daarom vind ik het meer als normaal dat mijn ex man zijn geld beurt m.b.t. het huis dat wij samen hebben gekocht. Inmiddels ben ik bezig om de hypotheek volledig op mijn naam te krijgen zodat ik hem kan uitbetalen. Mijn huidige vriend kan helemaal niets mee inbrengen omdat zijn ex niet meewerkt. Inmiddels is hij al twee jaar weg bij haar en maakt zij geen aanstalten om te vertrekken of om mee te werken. Ondertussen zitten er meerdere mensen dus te wachten op haar en dat vind ik niet eerlijk. Iedereen moet verder en overleven. Maar om elkaar dan tegen te werken en absoluut geen regelingen wil treffen zijn andere mensen ook de dupe. Hier moeten toch wettelijk gezien regels voor zijn. het kan toch niet zo zijn dat ik, mijn ex man, mijn kinderen en mijn huidige vriend allemaal moeten wachten en overleven omdat mevrouw geen maatregelen neemt en niets wil overeenkomen.

Rare wereld leven wij in. In ons land met zoveel instanties, regelingen en wetten kunnen mensen elkaar nog steeds dwars zitten zonder dat hier iets tegen te doen is.

Lijkt me sterk.

Ik begrijp best dat er ook andere situaties zijn,zoals de jouwe. Maar mijn vriend betaalt hypotheek, alimentatie en ondertussen moet ik hier alles bekostigen.

Ik wens jou heel veel sterkte in jouw strijd en ploeteren wij verder in de onze.

Een vriendin

• wendy

Hoi vriendin,

Het klopt inderdaad wat je zegt.

Als een huis op 2 namen staat, hebben beide recht op het woongenot en beide de plicht om de onkosten te betalen. Als jouw vriend de helft van de kosten voor zijn rekening neemt, moet zijn ex-vrouw dus gedurende deze periode een deel vergoeden aan jouw vriend voor het woongenot wat zij daar wel heeft en hij niet. Indien ze dat niet doet, is het normaal dat zij het gehele onkostenplaatje voor haar rekening neemt.

Je vriend moet dit echter wel via de rechter spelen. Mijn moeder is jarenlang in het ouderlijkhuis blijven wonen en weigerde ook te vertrekken. Mijn vader heeft heel die jaren gewoon de helft van de kosten voor zijn rekening genomen (de helft van het huis was ook van hem). Echter had mijn vader ook nogeens de huur te betalen van het huurhuis waar hij verplicht was ingetrokken.

De rechter en later het hof, heeft bepaald dat mijn moeder met terugwerkende kracht voor al deze maanden huur aan mijn vader verschuldigd was. En ik kan je verzekeren dat dit bedrag niet misselijk was wat ze moest betalen. Dit was maandelijks ongeveer gelijk aan het deel van de onkostenvergoeding dat mijn vader maandelijks aan haar betaald had.

Succes ermee, ik zou als ik jullie was snel een rechter inschakelen.