J. Schreef:
——————————————————-
> Dank je voor je reactie.
>
> Vaderdag biedt in dit geval helaas geen
> mogelijkheden voor overleg, mijn dochter is dat
> weekend al bij haar vader.>
U heeft gelijk. Ik had even snel in mijn agenda gekeken op welke datum vaderdag valt, maar over het hoofd gezien dat in die agenda zowel Nederlandse als Belgische feestdagen vermeld worden. Heb dus wel ‘Vaderdag’ zien staan, maar niet dat er ‘België’ achterstond Daar vieren ze vaderdag dus een week eerder.
> De moeilijkheid is dat communicatie niet mogelijk
> is. Ik heb diverse keren voorgesteld om samen rond
> de tafel te gaan gaan zitten, met of zonder
> mediation. Maar mijn ex partner wil daar helaas
> niets over weten. Lastig natuurlijk, dat er geen
> overleg is, wanneer je in de omgangsregeling hebt
> afgesproken dingen ‘in overleg’ te zullen
> regelen… En hoe ouder onze dochter wordt, hoe
> vaker er overleg nodig zal zijn over bijvoorbeeld
> feestjes, sportwedstrijden etc. die in de
> weekenden vallen.
> Ik heb helaas het gevoel tegen een muur te lopen,
> zoals in dit geval met Moederdag. Of is er nog een
> mogelijkheid om haar toch bij mij te kunnen laten
> zijn? Advies vragen aan een rechter lijkt me wat
> overdreven, of is dit dè manier?
Nee, voor alleen moederdag is dat geen optie. U zou hooguit naar de rechter kunnen om de gehele omgangsregeling opnieuw vast te laten leggen, incl. een uitgebreide regeling voor dergelijke dagen. De kans is echter groot dat de rechter u en uw ex dan alsnog eerst naar een mediator verwijst. Daarbij duurt zo'n procedure doorgaans lang.
Andere mogelijke optie is om zélf naar eigen goeddunken beslissingen te nemen en daarbij uitgaan van wat voor alle partijen het meest redelijk is. Maak b.v. eens een lijstje met de verdeling van allerlei feestdagen voor de rest van het jaar en geef dat aan uw ex met de mededeling dat als hij een andere verdeling wil, hij daarvoor met u zal moeten overleggen. Geen overleg, dan ook geen andere verdeling. Het heft in eigen hand nemen dus!
Gevolg daarvan kan dan wel zijn dat de verstandhouding tussen u en uw ex nog verder verslechtert, wat natuurlijk niet in het belang van uw dochter is, maar er zal toch IETS moeten gebeuren om de omgangsregeling in goede banen te leiden. In het uiterste geval kan uw ex overigens ook nog via de rechter nakoming van de vastgelegde omgangsregeling eisen. Zorg dus dat u bewijsmateriaal hebt waaruit blijkt dat de problemen niet door u, maar door uw ex zélf veroorzaakt worden.
Als overleg niet mogelijk is zult u helaas toch vaak met een dilemma blijven zitten. Schrale troost is dan dat uw dochter, naarmate zij ouder wordt, ook háár stem in het geheel steeds meer zal laten gelden, maar daar heeft u nu natuurlijk niets aan. Het blijft toch een moeilijke kwestie waar niet zomaar een oplossing voor te vinden zal zijn.
Nog wat mogelijke opties:
-Is er niet toevallig een bepaalde dag dat uw dochter bij u is terwijl er dan b.v. een verjaardagsfeestje in de familie van uw ex is (opa of oma misschien?) Dat zou een keertje ruilen voor uw ex misschien aantrekkelijker kunnen maken.
-Vraag uw ex eens of hij uw dochter op moederdag b.v. een halve dag eerder terug wil brengen. Misschien heeft hij daar minder moeite mee dan met het hele weekend zijn dochter niet kunnen zien.
-En lest best: Vier moederdag samen met uw dochter gewoon een week eerder of later en maak er dan een extra speciale dag van. Wedden dat uw dochter dat nét zo leuk vindt als u dat op een positieve manier aan haar voorstelt. Ook dát is n.l. een manier om het heft in eigen hand te nemen en u niet te laten kisten door uw ex. Daarbij zal uw dochter dat in elk geval leuker vinden dan dat u er ruzie over zou gaan maken met haar vader!