Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

schulden

• geertje

Hallo,

Ik ben bij mijn man weg,en wij hebben een koopwoning.

Ik ben bij kennisen in getrokken met mijn kinderen.

Mijn man en ik hebben een gezamelijk rekening waar alle rekeningen van worden betaald.

Omdat ik maar een derde verdien van wat hij verdient heb ik net als anders een derde van de vaste lasten overgemaakt op de gezamenlijke rekening.

Mijn man verbrast al het geld en stort niet genoeg geld over om de hypotheek te kunnen betalen.

Draai ik na de scheiding ook op voor de schulden die mijn man nu maakt?

• TopCat

Wettelijk gezien bent u beiden hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden tot het moment van inschrijving van de scheiding in het GBA.

In de praktijk gebeurt het echter steeds vaker dat er een peildatum afgesproken wordt met beide partijen (via de advocaten).

Na accoord over deze peildatum is ieder aansprakelijk voor zijn/haar eigen handelen.

Overleg eens met uw advocaat hierover

Voor wat betreft een hypotheekschuld ligt het wat genuanceerder.

De hypotheeknemer heeft nl. uit hoofde van de hypotheekacte het recht om een gehele achterstand op beide hypotheekgevers te verhalen. Die heeft niets van doen met uw onderlinge afspraken.

Ter verduidelijking:

De geldgever is de hypotheeknemer. (de bank)

De geldnemer is de hypotheekgever. (u en uw man)

In ruil voor een som geld geeft u de bank het recht van hypotheek op een onroerend goed.

T.C.