Hallo Stella,
Allereerst heel veel sterkte in deze moeilijke tijd. Ik ben inmiddels gescheiden, toen ik er achter kwam dat mijn ex-man een vriendin had en al een jaar tegen me loog. Hij woont inmiddels met haar samen. Wij zijn in het land zelf gescheiden, maar volgens de Nederlandsewetgeving. Wanneer je in Nederland getrouwd bent, kan je volgens die wetgeving scheiden wanneer beide partners daar mee akkoord gaan. In het land waar ik woon kan je scheiden door schuld en aangezien mijn ex-man mij bedrogen heeft wilde hij niet volgens die wet scheiden, anders zou hij de rest van zijn leven voor mij moeten betalen. Ik ga in juli met de kinderen naar Nederland verhuizen en ook daar moest mijn ex-man mee akkoord zijn. De boedelscheiding en de regeling voor de kinderen moeten we nog regelen en ik heb daarvoor een advocaat in de hand genomen. Mijn ex-man wil mij niet betalen en probeert nu ook de verhuizing naar Nederland tegen te houden. Dit lukt alleen niet, want hij heeft al meerdere malen toestemming gegeven. Wanneer ik met mijn kinderen in Nederland woon gelden voor de alimentatieregels van de Nederlandse wetgeving. Dus wanneer je in het buitenland een akkoord hebt moet dit in Nederland weer worden herzien.
Een omgangsregeling is moeilijk, want je man kan waarschijnlijk niet om het weekend naar Nederland reizen. Ik wil daarom een omgansregeling in overleg, want ik wil niet dat hij de kinderen bijvoorbeeld de hele zomervakantie mee naar het buitenland neemt. Ik vind het wel belangrijk dat hij contact heeft met de kinderen, want dat is voor de kinderen belangrijk. Hij is en blijft hun vader. Helaas moet ik daar nog een akkoord over krijgen, want hij wil het recht op 60 dagen per jaar. Maar misschien kan een advocaat je daar in adviseren.
Voor mijn kinderen is de scheiding al een hele belasting. Ze hebben het er moeilijk mee dat we niet meer bij elkaar wonen en ze wensen dat hun vader zijn nieuwe vriendin nooit was tegengekomen. Wanneer ze naar Nederland verhuizen gaan ze ook hun hun vriendjes en vriendinnetjes hier missen, maar aan de andere kant krijgen ze in Nederland hun familie weer terug. Kinderen zijn erg flexibel. Mijn kinderen verheugen zich er al op, maar ze gaan natuurlijk hun vader missen. Het is dan ook aan hem om het contact met de kinderen te houden. En denk eraan wanneer jij gelukkig bent, dan voelen je kinderen dat en daar worden zij ook gelukkig van.
Ik wens je veel succes.
Inge
stella Schreef:
——————————————————-
> Wij zijn nog niet aan het scheiden, ons huwelijk
> verkeert wel in grote moeilijkheden. Bijkomend
> probleem is dat we nu in het buitenland (binnen
> EU) wonen met onze kinderen. Na een eventuele
> scheiding wil ik met onze kinderen naar Nederland
> verhuizen. Mijn man is net als ik Nederlander. Wij
> wonen in het buitenland met een tijdelijke
> verblijfsvergunning. Ik heb hier geen baan, spreek